خلأهایی که مؤسسات قرآنی نتوانستند پر کنند
کد خبر: 3930713
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴

خلأهایی که مؤسسات قرآنی نتوانستند پر کنند

مدیر مؤسسه تخصصی حفظ قرآن کریم بینات با تأکید بر فعالیت تخصصی این مؤسسه در زمینه حفظ افزود: مؤسسات نتوانستند حفظ قرآن را به گفتمان تبدیل کنند و این یک واقعیت است که حفظ پابه‌پای صوت و لحن پیشرفت نکرد.

راه‌اندازی نخستین مؤسسه تخصصی حفظ قرآن در اهواز / خلأهایی که مؤسسات نتوانستند پر کنند

محمدجواد محمدی‌مجد، مدیر مؤسسه تخصصی حفظ قرآن کریم بینات، در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، با تأکید بر اینکه در اداره این مؤسسه قرآنی از تجربه همه کسانی که در زمینه حفظ قرآن عَلَمی را بلند کرده‌اند استفاده خواهیم کرد، اظهار کرد: با استفاده از تجربه دیگران خطاها تکرار نمی‌شوند و خلأها جبران خواهند شد. مؤسسه بینات به صورت تخصصی حفظ قرآن را پیگیری خواهد کرد و تنها حوزه فعالیت این مؤسسه حفظ قرآن کریم است. کار کردن، برنامه‌ریزی و تفکر در حوزه‌های متعدد مستلزم صرف انرژی بسیاری است اما اگر در یک حوزه تخصصی کار شود، نتیجه موفقيت‌آميزتر خواهد بود.

محمدی‌مجد با تأکید بر فعالیت تخصصی مؤسسات قرآنی، گفت: اگر واقعاً می‌خواهیم مؤسسات قرآنی خلأها را دقیق‌تر پوشش دهند باید به سمت تخصصی کردن مؤسسات برویم. مؤسسه بینات با رویکرد تمرکز بر حفظ قرآن به صورت تخصصی قدم در این راه گذاشته است.

این حافظ کل قرآن کریم به بیان رویکرد و شیوه آموزشی مؤسسه در شرایط درگیری جامعه با کرونا پرداخت و افزود: شرایط فعلی خاص است و ما در پیک بیماری کرونا قرار داریم. بنابراین ترکیبی از دو روش حضوری و مجازی را برای آموزش‌های حفظ قرآن در این مؤسسه به کار خواهیم گرفت. حفظ قرآن کریم یک کار روزانه، منظم و برنامه‌محور است و این مستلزم‌ آن است که حتماً روزانه یا دو روز یکبار قرآن آموزان مورد ارزیابی قرار بگيرند که بر همین اساس از دو شیوه حضوری و مجازی استفاده خواهد شد.

وی ادامه داد: به منظور عمومی‌تر کردن حفظ قرآن رشته‌های این مؤسسه به صورت جزئی‌تر شامل سوره‌های منتخب، ۱۲ سوره منتخب برای کودکان، جزء سی برای نوجوانان و ترمیم محفوظات(به منظور بازسازی محفوظات حافظان) است. استان خوزستان همواره در زمینه برگزاری دوره‌های آماده‌سازی‌ آزمون کارشناسی و کارشناسی ارشد حافظان قرآن کریم خلأ داشته که یکی از دوره‌های این مؤسسه به همین مسئله خواهد پرداخت. تدوین رشته‌های مختلف قرآنی در این مؤسسه با این هدف صورت گرفته که به گونه‌های مختلف توانایی برای حفظ قرآن پاسخ داده شود.

محمدی‌مجد در ادامه به فعالیت‌های مؤسسه برای گسترش حفظ قرآن میان عامه مردم پرداخت و اظهار کرد: یکی از محورهایی که به کمک استادان و رسانه‌ها در این مؤسسه انجام خواهد گرفت، اقدامات تبلیغی و ترویجی است. بنا داریم اگر قرآن آموزان به سطحی که مورد انتظار است رسیدند، محافل و دوره‌ها را به شکل محله محور برگزار و حفظ قرآن را به گفتمان بین عامه مردم تبدیل کنیم. قاعدتاً همه نمی‌توانند قرآن را کامل حفظ کنند اما حفظ حداقلی قرآن مثلا 5 جزء را می‌توانیم برای بخش قابل توجهی از جامعه محقق کنیم. چه‌بسا همین تعداد به مبلغانی برای دیگران تبدیل شوند. یکی از ایرادهای فعالیت‌های فرهنگی به شکل عام و فعالیت‌های قرآنی و حفظ قرآن به شکل خاص این است که در بین مردم فراگیر نیست.

نفر دوم مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان جهان  با اشاره به اینکه در این مؤسسه برگزاری دوره‌های تربیت مربی و تربیت داور حسن حفظ هم تدوین شده است، افزود: قطعاً درصددیم که مؤسسه بینات به اصلی‌ترین مرکز دانش‌افزایی تخصصی حافظان قرآن تبدیل شود. از هر کسی که بدانیم می‌تواند با علم خود در پیشرفت حفظ قرآن به ما کمک کند، با آغوش باز استقبال و دست یاری به سوی جامعه قرآنی استان و حافظان دراز می‌کنیم.

وی به توضیح ضرورت راه‌اندازی مؤسسه بینات پرداخت و گفت: مؤسساتی که حفظ قرآن کریم را در فهرست دوره‌های آموزشی خود دارند به صورت تخصصی و با تمرکز عمل نکرده‌اند و برنامه‌ریزی‌ آموزشی آنها با محوریت رشته‌های متعدد حفظ قرآن کریم نبوده است. مؤسسات نتوانستند حفظ قرآن را به گفتمان تبدیل کنند و باید بپذیریم که حفظ پابه‌پای صوت و لحن رشد نکرد و به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم این مؤسسه را راه‌اندازی کنیم.

محمدی مجد در پایان از ابراهیم ساعدی، از طلاب حافظ کل قرآن کریم و قائم مقام مؤسسه، قدردانی کرد. 

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
م. کعب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۱ - ۱۵:۳۴
0
0
خییلیی عالیه... در شهر اهواز با داشتن پتانسیل قوی در زمینه فرهنگ قرآنی خلاء چنین موسسه ای احساس میشه، کاش در آینده موسسه شبانه روزی بشه...
captcha