استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برای عمق‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی
کد خبر: 3930690
تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۴
حجت‌الاسلام خاموشی تأکید کرد:

استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برای عمق‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم افتتاحیه کرسی‌های تلاوت و تفسیر قرآن کریم با اشاره به اینکه دو هزار مرکز از بقاع متبرکه قابلیت دارد که برای اجرای فعالیت‌های قرآنی در اختیار فعالان قرآنی قرار بگیرد، گفت: بقاع متبرکه یکی از بهترین اماکنی است که می‌تواند از قاریان، مدرسان قرآن و کسانی که می‌خواهند نهضت قرآن‌آموزی را در کشور توسعه دهند، میزبانی کند.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم افتتاحیه کرسی‌های تلاوت و تفسیر قرآن کریم شامگاه امروز ۳۰ مهرماه در آستان مقدس امامزاده صالح(ع) برگزار با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و مجتبی عبداللهی، مدیر اداره کل اوقاف و امور خیریه استان تهران برگزار شد.

استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برای عمق‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی

در ابتدای این مراسم، مهدی غلام‌نژاد، قاری بین‌المللی کشورمان به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و در ادامه گروه همسرایی نور به اجرای برنامه پرداخت.

گزارش تصویری مراسم افتتاحیه کرسی‌های تلاوت و تفسیر قرآن کریم 

در بخش دیگری از این مراسم، احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت کرد و پس از آن حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی به بیان نکات تفسیری آیات تلاوت شده در این مراسم پرداخت.

خاموشی در ابتدای صحبت‌‌های خود در این مراسم با اشاره به اینکه از جامعه قرآنی تقاضا کردم تا این محافل را گسترش دهند، گفت: قاریان محترم و پیشکسوتانی که در این عرصه دارای سابقه هستند و گروه مرجعی برای کارهای قرآنی به شمار می‌روند، لطف کنند و در این بقاع متبرکه حضور به هم رسانند تا کرسی‌های تلاوت در این اماکن شکل بگیرد.

استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برای عمق‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی

خاموشی با اشاره به اینکه دو هزار مرکز از بقاع متبرکه می‌تواند در اختیار آقایان برای اجرای کارهای نظیر این قرار بگیرد،‌ افزود: اگر بخواهیم حلقه‌های قرآنی در جغرافیای ایران فعالیت کنند، بقاع متبرکه یکی از بهترین اماکنی است که می‌تواند از قاریان، مدرسان قرآن، گروه‌های مردمی و همه کسانی که می‌خواهند نهضت قرآن‌آموزی را در کشور توسعه دهند و رونق ببخشند، میزبانی کند. لذا درخواست داریم با یک برنامه‌ریزی خاص تشریف بیاورند و فعالیت خود را به منصه ظهور برسانند و قوت ببخشند تا بر عمق فعالیت‌های قرآنی در جمهوری اسلامی ایران افزوده شود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه همچنین اظهار کرد: توقع ما این است که کرسی‌های قرائت با قاریان بین‌المللی ایرانی شکل بگیرد و همان‌ها سبب جذب نوجوانان و جوانان به فعالیت‌های قرآنی باشند. کرسی‌های حفظ و ترجمه و تفسیر آیات هم برپا شود؛ در تفسیر قرآن هم مفسرین خوب و محققین بنام در حوزه و دانشگاه ایراد سخن داشته باشند تا از این طریق از وجه آیات قرآنی برای مردم «کشف‌الغنا» کنند.

خاموشی اظهار کرد: البته ذکر این نکته لازم است که تفسیر کار اهل بیت(ع) است، چون می‌فرماید: «وَمَا یَعْلَمُ تَأْوِیلَهُ إِلاَّ اللّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ» بنابراین آنها هستند که باید اصل تفسیر قرآن را بگویند. عالمان ما در طول تاریخ تفسیرهایی را که نوشته‌اند. از لغت شروع کرده‌اند و کم‌کم به جملات عربی و گزاره‌ها سوق پیدا کرده‌اند. کم‌کم به سمت نگاه روایی و تفسیر روایی توجه کرده‌اند و در دوران اخیر هم تفسیر آیه به آیه که زبردست‌ترین آنها مرحوم علامه طباطبایی است ظهور کرد که تفسیر وزین المیزان را می‌توانیم به عنوان یک معیار معرفی کنیم.

استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برای عمق‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر سعی شده است با نگارش تفسیر «نورالثقلین» و تفسیر «البرهان» گامی قوی‌تر برداشته شود، گفت: همچنین تفسیر اهل بیت(ع) نیز به زیور طبع آراسته شد و محققین زیادی در این رابطه کار کرده‌ و مجموعه روایات تفسیری را جمع‌آوری کرده‌اند که امیدوارم مورد استفاده محققین قرار بگیرد. بسیار خرسند شدم وقتی متوجه شدم عالمان حاضر در قم در پایان فعالیت‌ گروه‌های تفسیری در مراکز استان‌ها طی ماه مبارک رمضان تفسیر وزین اهل بیت را به آنها هدیه داده بودند.

خاموشی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد استفاده از بقاع متبرکه برای فعالیت‌های قرآنی، بیان کرد: برخی کارها ضرورت ندارد، فعالان این عرصه اگر فضا، سالن یا امکانات زیرساختی و سخت‌افزاری می‌خواهند، همه موجود است. اگر ما صحبت از قرآن و اهل بیت(ع) داریم، همین مکان محل رسیدن به این موضوع است. به اعتقاد من مستقبلین از فعالان قرآنی خود خاندان اهل بیت(ع) هستند که می‌خواهند پرچم قرآن نصب شود و از آن میزبانی داشته باشند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در بخش دوم صحبت‌های خود در این مراسم به تفسیر آیات 38 تا 40 سوره مبارکه احزاب «مَا كَانَ عَلَى النَّبِيِّ مِنْ حَرَجٍ فِيمَا فَرَضَ اللَّهُ لَهُ سُنَّةَ اللَّهِ فِي الَّذِينَ خَلَوْا مِنْ قَبْلُ وَكَانَ أَمْرُ اللَّهِ قَدَرًا مَقْدُورًا ...» پرداخت. در این بخش به مباحثی همچون سختی‌های رسالت و تبلیغ دین از سوی پیامبر(ص) اشاره شد.

فایل صوتی تفسیر آیات 38 تا 40 سوره مبارکه احزاب از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه را در ادامه می‌شنوید:

کد
استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه برای عمق‌بخشی به فعالیت‌های قرآنی
انتهای پیام
captcha