توقف برپایی کرسی‌های ثابت تلاوت در اغلب استان‌های کشور
کد خبر: 3929912
تاریخ انتشار : ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۷
در پی اوج‌گیری شیوع کرونا رخ داد؛

توقف برپایی کرسی‌های ثابت تلاوت در اغلب استان‌های کشور

طرح کرسی‌های ثابت تلاوت قرآن کریم که از سوی سازمان دارالقرآن در سراسر کشور اجرا می‌شود، این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا کمرنگ و در بعضی از استان‌ها متوقف شده است.

به گزارش ایکنا، مقام معظم رهبری در یكی از دیدارهایی كه با جمع قاریان و حافظان قرآن كریم داشتند، موضوع «ایجاد كرسی‌های تلاوت در سراسر میهن اسلامی و برگزاری محافلی كه در آن صرفاً قرآن تلاوت شود» را مطرح فرمودند. سازمان دارالقرآن‌الكریم پس از فرمایش ایشان، از ابتدای سال 89 با انجام كارشناسی‌های لازم و به منظور ایجاد انس هر چه بیشتر جامعه با كلام وحی، طرح «كرسی‌های تلاوت قرآن كریم» را پایه‌گذاری کرد.

ویژگی‌های این طرح از این قرار است که هر كرسی تلاوت شامل 50 جلسه هفتگی تلاوت قرآن كریم است و هر مسجد یا مكان متبركه‌ای كه میزبان برگزاری كرسی تلاوت است، باید به مدت 50 هفته، در یك روز و ساعت مشخص یک جلسه تلاوت قرآن كریم را به صورت هفتگی برگزار کند.

همچنین در هر یك از جلسات كرسی تلاوت قرآن كریم، یك مجری یا سخنران توانمند، مفاهیم، نكات و پیام‌های مختلف آیاتی را كه قرار است تلاوت شود، به صورت مختصر و مفید بیان و پس از آن یكی از قراء ممتاز استانی، كشوری یا بین‌المللی، آیات مربوطه را تلاوت می‌کند. با برگزاری این طرح در سراسر کشور، بیش از 5000 تلاوت قرآن کریم صورت می‌گیرد.

طرح کرسی‌های تلاوت ثابت قرآن کریم که از سال 89 و به مدت 10 سال از سوی سازمان دارالقرآن در سراسر کشور اجرا می‌شود، متأسفانه این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا کمرنگ و حتی اجرای آن در بسیاری از استان‌های کشور متوقف شده است.

سیدجعفر صادقی، سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ با بیان اینکه طی سال‌های اخیر، طرح کرسی‌های ثابت تلاوت قرآن کریم با روند بسیار خوبی در کشور اجرا شده است، گفت: شیوه‌نامه اجرایی این طرح قرآنی طی هر سال برای اجرا به استان‌های مختلف کشور ارسال می‌شود.

صادقی ادامه داد: متأسفانه با توجه به شرایط خاص کشور به دلیل شیوع بیماری کرونا، این طرح قرآنی از اواخر سال گذشته با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو شده و حتی در برخی از استان‌های کشور نیز تعطیل شده است.

سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و توسعه فناوری سازمان دارالقرآن با بیان اینکه این طرح قرآنی در مکان‌های مختلفی همچون بقاع متبرکه، حسینیه‌ها، مساجد و ... برگزار می‌شود، بیان کرد: همچنین، طی اجرای این طرح، علاوه بر تلاوت آیات کلام‌الله مجید، نکات تفسیری و مفاهیم آیات نیز برای مستمعان ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه اغلب فعالیت‌های سازمان دارالقرآن در این زمینه به سمت فضای مجازی سوق داده شده است، تصریح کرد: با توجه به شیوع بیماری کرونا و تعطیلی بسیاری از محافل قرآنی در کشور، به استان‌های مختلف کشور اعلام شده که در صورت امکان برگزاری این کرسی‌های تلاوت، می‌توانند محافل قرآنی مربوطه را طبق شیوه‌نامه سال 98 برگزار کنند.

کلیات و شیوه‌نامه اجرایی برنامه کرسی‌های ثابت تلاوت قرآن کریم

انتهای پیام
captcha