روایت دلداده حسینی اهل گینه از «سفر عشق»
کد خبر: 3928042
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶

روایت دلداده حسینی اهل گینه از «سفر عشق»

پیام و محتوای برخاسته از فطرت عاشورا که از سرچشمه نورانی دین مبین اسلام و انوار رحمت قرآن کریم متجلی می‌شود چنان رساست که به گوش همه عالمیان از هر زبان و ملیت و هر مرام و مسلکی می‌رسد و بر جان‌ها می‌نشیند.

اربعین یادمان عاشوراست، همان حماسه‌ای که سیر تاریخ اسلام را متحول و این میراث گرانبهای پیامبر(ص) را برای ما حفظ کرد. اربعین پیام و محتوای پیروزی حق بر باطل و سرود عزت آزادیخواهان مظلوم را برای همیشه در فضایی دردآلود طنین‌انداز کرد. اربعین، تجدید میثاق پیروان حق و حقیقت با اختران تابناک امامت و ولایت است که دنیا را با انوار تابناکشان درخشان کردند.

پیام و محتوای برخاسته از فطرت عاشورا که از سرچشمه نورانی دین مبین اسلام و انوار رحمت قرآن کریم متجلی می‌شود چنان رساست که به گوش همه عالمیان از هر زبان و ملیت و هر مرام و مسلکی می‌رسد و بر جان‌ها می‌نشیند. گواه این سخن حضور چند میلیونی مسلمانان و آزادیخواهان از سراسر جهان در راهپیمایی اربعین است که همایشی چندملیتی را رقم می‌زند و صحنه‌های بی‌نظیر آسمانی را خلق می‌کند.

به بهانه اربعین سراغ یک دلداده حسینی از کشور گینه رفتیم تا اینبار روایت عاشقی را از زبان او بشنویم، شاید به پاسخی برای این پرسش برسیم که: این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست، این چه شمعیست که جان‌ها همه پروانه اوست؟

سلیمان کامارا طلبه ۲۹ ساله از شیعیان کشور گینه است که از حدود چهار سال پیش در جامعة‌المصطفی مشهد مقدس و در رشته حقوق مشغول تحصیل است. گفت‌وگوی ایکنا چهارمحال‌وبختیاری را با این مسلمان اهل گینه با هم می‌خوانیم.

ایکنا - قدری در خصوص حال و هوای محرم و صفر در میان شیعیان گینه بگویید.

اسلام از قرن سیزدهم میلادی در کشور ما پا گرفته است که حدود ۹۰ درصد جمعیت این کشور مسلمان و مابقی مسیحی هستند، حدود ۱۰ درصد از جمعیت مسلمان گینه شیعه هستند و علاقه‌ای وصف‌ناشدنی به اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) به‌ویژه امام علی(ع) و حضرت سیدالشهدا(ع) دارند.

در ماه محرم، شیعیان گینه به شیوه هم‌دینان خود در سراسر جهان، به برپایی مراسم عزا در مساجد، حسینیه‌ها و منازل و خیابان‌ها می‌پردازند که این برنامه‌ها در ۱۰ روز اول محرم پررنگ‌تر است. آنان در مصیبت امام حسین(ع) و اهل بیت(ع) و یارانشان که جان خود را برای اسلام فدا کردند، اشک ماتم می‌ریزند.

در ماه صفر نیز در چهلمین روز تراژدی کربلا و اربعین امام حسین(ع) مراسم عزاداری برگزار می‌شود، که این برنامه‌ها با سوگواری برای پیامبر اسلام و نوه ایشان امام حسن مجتبی(ع) همراه است.

ایکنا - برداشت و تعریف خودتان از قیام امام حسین(ع) که از طریق مطالعه و درس آموخته‌اید، چیست؟

من مطالعات زیادی در خصوص قیام عاشورا و وقایع کربلا داشته‌ام. هدف امام حسین(ع) همچنان که در سخنانشان هم فرمودند، بازگرداندن و جاری ساختن نسخه اصیل و اولیه اسلام بود، همان اسلامی که حضرت محمد(ص) در صدر اسلام از جانب خداوند برای انسان‌ها به ارمغان آوردند.

درواقع قیام آن حضرت درس بزرگی نه فقط برای مسلمانان بلکه برای نوع بشر در همه اعصار است. قیام ایشان مظهر مبارزه با هر نوع ظلم و استبداد حکومت‌های نامشروع و بی‌عدالت است. امام(ع) با قیامشان در اوج انسانیت نشان دادند که ما می‌توانیم شکست بخوریم و بمیریم اما الگوی یک فاتح و پیروز واقعی باشیم.

ایکنا - کدام صحنه کربلا بیشتر شما را تحت تأثیر قرار داده و در ذهنتان ماندگار شده است؟

به نظرم تمامی صحنه‌های واقعه کربلا و فجایعی که بر کاروان امام حسین(ع) تحمیل می‌شود در عین حال که پر از زندگی و زیبایی هستند، غم‌نگیزند. تمامی شهدای کربلا قهرمان و شایسته احترام و قدردانی هستند زیرا آنان جان خود را نثار کردند تا اسلام از افتادن در مسیر انحرافی که یزید، حاکم فاسد مشروب‌خوار، طی می‌کرد حفظ شود؛ یزید همان حاکمی بود که تمام قواعد و مبانی اسلام را با انحراف و فساد لگدمال می‌کرد. از میان تمام صحنه‌های کربلا، صحنه شهادت علی‌اصغر، نوزاد شش‌ماهه امام(ع)، بسیار ناراحت‌کننده است.

ایکنا - شما سال گذشته در چنین روزی به زیارت حرم مطهر امام حسین(ع) در کربلا مشرف شده بودید، قدری از حال و هوای آن روز بگویید.

بله همینطور است، از این سفر و زیارت صریح مقدس امام حسین(ع) و برادرشان حضرت عباس(ع) خاطره معنوی بسیار زنده و ماندگاری در ذهنم حک شده است و خیلی دوست داشتم امسال نیز این تجربه بی‌نظیر را تکرار کنم. راهپیمایی چند روزه تا رسیدن به کربلا و مشاهده صحنه‌های زیبا از دلدادگی عاشقان امامت در مسیر پیاده‌روی، خاطراتی را برایم خلق کرد که هیچگاه فراموش نمی‌کنم.

ایکنا - نظر شما در خصوص پیاده‌روی اربعین چیست و چه تأثیراتی در جهان اسلام دارد؟

اربعین و گرامیداشت چهلمین روز شهادت شهدای کربلا، هر ساله فرصت بسیار خوبی برای دیدار میلیون‌ها مسلمان در یک مکان واحد است. یکی از کارهای مهم در ایام اربعین، پیاده‌روی از شهر مقدس نجف به سمت کربلای معلی است که این اتفاق ریشه‌ای تاریخی دارد و امروزه احیا و پررنگ‌ شده است.

به نظر من، پیاده‌روی اربعین سفر عشق و فرصت گردهمایی تمامی عاشقان امام حسین(ع) است و از همه مهم‌تر، فرصت دیدار مسلمانان و گفت‌وگوها و همایش‌ها و مباحثات میان مسلمانان از چهار گوشه دنیا نیز هست.

فضیلت معنوی پیاده‌روی اربعین با زیارت حرم مطهر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) تکمیل می‌شود که بر اساس روایات، زیارت قبر مطهر ایشان سبب ریزش تمام گناهان می‌شود.

به علاوه، اربعین فضای ملاقات با مسلمانان، تبادل آرا، همبستگی و پذیرایی مسلمانان از سراسر جهان است. پیاده‌روی اربعین همچنین گذشت و فداکاری برادران عراقی را برایمان آشکار می‌کند که تمام دارایی‌های مادی و معنوی خود را برای پذیرایی از زائران در زمان اقامت در عراق اهدا می‌کنند؛ گام به گام پیاده‌روی اربعین درس‌آموز است و کسی که در پی آموختن باشد، درس‌هایی چون همبستگی، همدلی، جوانمردی، گذشت، انفاق و ایثار را در مسیر پیاده‌روی فرا می‌گیرد.

ایکنا - آیا می‌توانید گوشه‌هایی از مشاهدات خودتان از عظمت پیاده‌روی اربعین را برایمان توصیف کنید؟

خاطرات بسیار شیرینی از این پیاده‌روی در ذهنم مانده است. پیش از عزیمت از نجف به کربلا، به زیارت قبور مطهر امام هادی(ع) در سامرا و امام جواد(ع) در کاظمین مشرف شدم. همچنین در نجف اشرف قبر مطهر امام علی(ع) را زیارت کردم و بر مزار کمیل بن زیاد حضور یافتم. مسجد حنانه، مسجد کوفه و قبرستان وادی‌السلام از دیگر اماکن مقدسی بود که توفیق زیارتشان در این سفر نصیبم شد. پس از این زیارت‌های آموزنده و اغنا کننده، در فاصله پنج روز مانده به اربعین پیاده‌روی از نجف به کربلا را آغاز کردم.

چیزی که در طول مسیر پیاده‌روی برایم شگفت‌آور بود، بسیج عمومی مردم عراق برای پذیرایی از زائران بود که تمامی امکانات لازم را تا ملحق شدن به جمعیت در کربلا در اختیار زائران قرار می‌دادند.

در طول مسیر، زائرانی از همه ملیت‌ها و زبان‌ها می‌دیدیم. تا چشم کار می‌کرد، مکان‌ها و گروه‌هایی بود که مشغول ارائه خدمات اعم از توزیع خوراکی‌ها، آب و غذای گرم، ارائه منازل برای استراحت، حمام و بسیاری خدمات دیگر بودند. صدای سرودها و نوحه‌های مذهبی همواره از این مکان‌ها به گوش می‌رسید، نواهایی که به توصیف حادثه کربلا می‌پرداختند و مخاطبان را به تداوم مسیر امام حسین(ع) و شهدای کربلا دعوت می‌کردند. بسیاری از گروه‌های ارائه دهنده خدمات، عراقی نبودند و از دیگر کشورها در آنجا حضور داشتند تا خدمات گوناگون اعم از پذیرایی و به‌ویژه خدمات فرهنگی به زائران ارائه دهند.

ایکنا - اربعین امسال، بازماندن از زیارت حرم مطهر امام حسین(ع) و راهپیمایی را چگونه جبران می‌کنید؟

خوشبختانه چند سالی هست که توفیق همجواری با بارگاه مقدس امام رضا(ع) نصیبم شده است. در روز اربعین به زیارت حرم مطهر آن حضرت مشرف خواهم شد و زیارت اربعین را در این مکان مقدس قرائت می‌کنم.

انتهای پیام
captcha