تبعات ناگوار پروژه بهشت‌آباد بر توسعه کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3927658
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۷

تبعات ناگوار پروژه بهشت‌آباد بر توسعه کشاورزی چهارمحال‌وبختیاری

رئیس سازمان جهادکشاورزی چهارمحال‌وبختیاری گفت: پروژه تونل بهشت‌آباد برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی پیش‌بینی شده و چند آبخوان مهم استان که در تأمین آب کشاورزی بسیار مؤثر است در زیر این تونل قرار می‌گیرد، این مسئله می‌تواند توسعه کشاورزی در این منطقه را تحت تأثیر تبعات ناگوار خود قرار دهد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، عطاء‌االله ابراهیمی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ۱۵ مهرماه در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۶۶ هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی در استان وجود دارد، اظهار کرد: مساحت اراضی دیم و آبی استان حدود ۲۵۰ هکتار است که از اراضی آبی حدود ۵۶ درصد معادل ۶۷ هزار و ۷۲۸ هکتار تحت سیستم نوین آبیاری قرار دارد.

وی با بیان اینکه سالانه بیش از یک میلیون و ۱۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود، گفت: این تولیدات شامل ۹۳۸ هزارتن محصولات زارعی، ۱۸۹ هزار تن محصولات باغی، ۳۲۱ هزار تن دام و طیور، ۲۲ هزار تن محصولات شیلات، 6000 تن قارچ دکمه‌ای، 3455 تن محصولات گلخانه‌ای و سبزی و صیفی است که این محصولات حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان سالانه عواید دارد.
وی افزود: سالانه ۲۷ هزار و ۴۰۰ تن گوشت قرمز، ۲۵ هزار تن گوشت مرغ، ۲۵۸ تن شیر، ۱۲۴۴ تن عسل و ۴۲۰۰ تن تخم‌مرغ در چهارمحال و بختیاری در بخش دام و طیور تولید می‌شود.

ابراهیمی در ادامه با بیان اینکه ۴۰۵ مزرعه پرورش ماهی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اضافه کرد: زنجیره تولید آبزیان در استان کامل شده است و درتلاش هستیم زنجیره تولید را در سایر بخش‌های کشاورزی نیز کامل کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص تولیدات محصولات شاخص کشاورزی در استان، بیان کرد: سالانه ۱۷۸ هزار تن گندم، ۲۵۰ هزار تن علوفه، ۱۸۵ هزار تن سیب‌زمینی، ۲۰ هزار تن حبوبات، ۶۸ هزار تن سیب درختی، ۴۰ هزار تن هلو و ۵۰ هزار تن انگور  در استان تولید می‌شود، همچنین این استان رتبه نخست تولید بادام و ماهیان سردابی را دارد.
وی با بیان اینکه اجرای قانون رفع تداخلات در دستور کار امور اراضی سازمان جهادکشاورزی قرار دارد، تصریح کرد: تعیین تکلیف اراضی مورد اختلاف از این طریق انجام می‌شود، یکپارچه‌سازی اراضی کشاورزی برای تداوم تولید و تامین امنیت غذایی از سیاست‌های سازمان جهادکشاورزی است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه در بخش زراعی توسعه کشت دانه‌های روغنی در اولویت سازمان جهادکشاورزی قرار گرفته است، یادآور شد: در حال حاضر حدود ۸۰۰ هکتار از اراضی استان تحت کشت کلزا قرار دارد، در حال حاضر قیمت خرید تضمینی کلزا ۷۸۰۰ تومان و گندم 4000 تومان تعیین شده است، اما این قیمت ممکن است افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان بیان کرد: شیب استان حدود ۳۴ درصد است و رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است، به همین علت توسعه باغات در اراضی شیب‌دار از سیاست‌های این سازمان برای افزایش بهره‌وری است.

وی توسعه شرکت شهرک‌های کشاورزی را از دیگر برنامه‌های سازمان جهادکشاورزی عنوان کرد و گفت: در این شرکت‌ها گلخانه‌ها، مجتمع‌های دامپروری و شیلات مستقر می‌شود، یکی از مزایای این شرکت‌ها تجمیع زیرساخت‌هایی مانند آب، برق و .. است و فرآیند سرمایه‌گذاری برای اخذ مجوز نیز کمتر می‌شود، همچنین هزینه‌های سرمایه‌گذار برای ایجاد زیرساخت نیز کاهش پیدا می‌کند، ایجاد این شرکت‌ها حدود دو سال زمان نیاز دارد.

ابراهیمی در خصوص تبعات احداث تونل بهشت‌آباد بر بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: این پروژه برای انتقال آب از سرشاخه‌های کارون به فلات مرکزی پیش‌بینی شده و چند آبخوان مهم استان که در تامین آب کشاورزی بسیار موثر است در زیر این تونل قرار می‌گیرد، این مسئله می‌تواند توسعه کشاورزی در این منطقه را تحت تأثیر تبعات ناگوار خود قرار دهد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان افزود: در درجه اول باید یک مطالعات دقیق برای ابعاد این فاجعه تهیه و در اختیار افراد برای دفاع از حقوق استان قرار بگیرد، طراحان معتقدند با لاینینگ می‌توان تبعات احداث این تونل را کم کرد، اما این موضوع در تونل سوم کوهرنگ تجربه موفقی نبود و در شرایط امروز نیز این اجرای این کار امکانپذیر نیست.

وی تأکید کرد: برای حل مشکل آب فلات مرکزی ایران باید در گام اول الگوی مصرف آب در این مناطق برای جبران کمبود اجرا شود، اگر مجددا در بخش آب شرب نیاز به آب بود، سپس آب از طریق لوله برای مصارف شرب انتقال پیدا کند، این نیاز آبی نیز باید توسط کارشناسان حوزه آب تخمین زده شود.

ابراهیمی در پایان در خصوص نحوه پرداخت مطالبات کشاورزان منطقه گهرو در فروش انگور به کارخانه‌ تولید کنسانتره در این منطقه، یادآور شد: برداشت انگور به تازگی در استان آغاز شده است، بنابراین تا پرداخت مطالبات فرصت وجود دارد، همچنین انگور با قیمت مناسبی از کشاورزان خریداری می‌شود، دغدغه کشاورزان نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام
captcha