اربعین را روز حزن قرار دهیم
کد خبر: 3927300
تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲

اربعین را روز حزن قرار دهیم

رئیس جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: روز اربعین را روز حزن قرار دهیم تا هم بلای همگانی کرونا رفع شود و هم محرومیتمان از زیارت اربعین جبران شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین عابدین کاظمی‌نیا، رئیس جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، در پاسخ به این پرسش که آیا امسال می‌توان اعمالی را جایگزین پیاده‌روی اربعین ساخت یا خیر؟ اظهار کرد: برای پاسخ به این پرسش نخست باید مختصات پیاده‌روی و زیارت اربعین را بشناسیم و اهداف و فلسفه این حرکت عظیم دسته‌جمعی را مرور کنیم. در روایات ائمه‌اطهار(ع) بر اهمیت زیارت اربعین و خاک مقدس نینوا تأکید شده است، از جمله در روایتی از امام حسن عسکری(ع) زیارت اربعین یکی از پنج نشانه مؤمن خوانده شده است.

وی ادامه داد: اهمیت زیارت اربعین برای شیعه همواره مشخص و روشن بوده است و در طول تاریخ از زمان جابر بن عبدالله انصاری که اولین زائر حرم امام حسین(ع) بود تا امروز، اصل زیارت اربعین وجود داشته و کتاب‌های فراوانی در خصوص آن نوشته شده است. در سال‌های اخیر اربعین به نماد قدرت‌نمایی شیعه تبدیل شده و رزمایشی بزرگ برای آمادگی ظهور امام زمان(عج) به‌شمار می‌رود؛ لذا نگاه تمدنی به زیارت اربعین، فضای اربعین را به کلی تغییر داده است.

اربعین؛ رزمایش پیش از ظهور

حجت‌الاسلام کاظمی‌نیا با اشاره به تجربه حضور هشت ساله خود در پیاده‌روی اربعین، بیان کرد: اربعین به یک شبکه عظیم و گسترده چندملیتی تبدل شده و کشورهای مختلف در فضایی کاملاً عملیاتی حضور می‌یابند و موکب‌هایی ناظر به عملیات مشخصی ایجاد می‌شوند و نمونه‌ای پویا و خوب برای انجام کارهای بزرگ ایجاد شده که نتیجه آن‌ را در صحنه‌هایی مانند کمک‌رسانی موکب‌ها به سیل‌زدگان یا زلزله‌زدگان و ... مشاهده کردیم.

رئیس جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان تصریح کرد: ماجرای پیاده‌روی اربعین ماجرای حل مسئله، تمدن‌سازی و رزمایش قبل از ظهور شده بود و قدرت‌نمایی شیعه به حساب می‌آمد و اگر دنبال اعمال جایگزینی باشیم که تمام آن اهداف دنبال و محقق شود، کار دشواری است که بتوان قلوب را تا این حد به هم نزدیک کرد و تصویر یک اجتماع عظیم چند میلیونی از ملل مختلف را آفرید؛ لذا کاری نمی‌توان سراغ داشت که تمامی این اهداف را محقق کند.

حجت‌الاسلام کاظمی‌نیا با اشاره به روایات متعدد نزدیک به حد تواتر در خصوص فضیلت زیارت حرم سیدالشهداء(ع)، گفت: بر این اساس، ائمه معصومین(ع) تأکید کرده‌اند که زیارت حرم مطهر آن حضرت، سبب ریزش گناهان ماتقدم و ماتأخر می‌شود؛ در پیاده‌روی اربعین میلیون‌ها ارادتمند از سراسر جهان و از شهرها و روستاهای مختلف به زیارت حرم آن حضرت مشرف می‌شوند و این جمعیت عظیم پس از زیارت و اشک و گریه و تضرع در برگشت از زیارت پاک می‌شوند و به این ترتیب جوامع تطهیر می‌شوند.

وی تأکید کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا تصمیم مدبرانه آن بود که پیاده‌روی امسال برگزار نشود؛ لذا توفیق بزرگ از ما سلب شده و این اتفاق معنوی برای ما رخ نمی‌دهد؛ با در نظر داشتن اهداف و فضایل زیارت اربعین و حرکت عظیم و جریان‌ساز پیاده‌روی چند کار را می‌توان انجام داد، نخست آنکه حالت تضرع و التجا را از دست ندهیم. می‌طلبد که روز اربعین را روز حزن قرار دهیم تا هم این بلای همگانی رفع شود و هم محرومیتمان از زیارت اربعین جبران شود و رسانه‌ها نقش مهمی در ایجاد این فضا در جامعه دارند.

رئیس جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی استان بیان کرد: در تمام شهرها و روستاها برپایی روضه‌ در محله‌های مختلف در دستور کار قرار گیرد، در فضای رسانه نیز در کنار ابراز ارادت و محبت به خاندان اهل‌بیت(ع)، باید بتوانیم جریان‌سازی کنیم و اربعین را به‌عنوان مسئله اصلی در کشور و دنیا مطرح کنیم.

حجت‌الاسلام کاظمی‌نیا با اشاره به ضرورت بازگویی خاطرات معنوی زائران اربعین در سال‌های گذشته در فضای مجازی، گفت: این کار پسندیده می‌تواند به‌صورت گسترده انجام شود تا بتوانیم جریان عظیم اربعین را در رسانه‌ها بازنشر دهیم و آحاد افراد می‌توانند در این خصوص نقش‌آفرین باشند.

وی کمک‌های مؤمنانه را یکی دیگر از اعمال پسندیده در راستای حرکت اربعین دانست و اظهار کرد: اربعین ما امسال در داخل کشور است که هر فردی می‌تواند قدمی در رفع مشکلات نیازمندان و حل مصائب مردم بردارد و در حد توان کمکی را به این امر اختصاص دهد؛ وضعیت بیمارستان‌ها نیز متأسفانه خوب نیست و می‌طلبد که در کنار رعایت ضوابط بهداشتی و اسیر بیماری نشدن، کمک‌هایی را به بخش درمان و سلامت اختصاص دهیم.

انتهای پیام
captcha