چگونگی برگزاری مراسم اربعین ۹۹ در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3927136
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۶

چگونگی برگزاری مراسم اربعین ۹۹ در چهارمحال‌وبختیاری

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری به تشریح برخی ویژه‌برنامه‌های عزاداری اربعین در استان پرداخت.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعزیزالله میراحمدی، معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، در تشریح شیوه برپایی مراسم اربعین در استان، اظهار کرد: در ایام اربعین و دهه آخر ماه صفر، هیئات مذهبی و تشکل‌های مردمی با در نظر داشتن شیوه‌نامه ابلاغی ستاد ملی مبارزه با کرونا برای برگزاری عزاداری محرم و صفر به برپایی مراسم عزاداری می‌پردازند.

وی ادامه داد: بر این اساس، حفظ فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده، ضدعفونی مکان‌های برگزاری مراسم، رعایت حد نصاب یک چهارم ظرفیت در مکان‌های مسقف، ممنوعیت استفاده از زنجیر و طبل و ... و ممنوعیت دسته‌روی و پیاده‌روی در سطح شهرها و روستاها از جمله این دستورالعمل‌ها هستند.

حجت‌الاسلام میراحمدی بیان کرد: بر اساس هماهنگی انجام شده، پخش زیارت اربعین از مساجد استان همزمان با سراسر کشور در روز اربعین، اجرای طرح روضه‌های حسینی در محلات شهرها و روستاهای استان با محوریت قرائت زیارت اربعین در کوچه‌های هر محله و با حضور اهالی، در دستور کار هیئات و فعالان فرهنگی و مذهبی قرار دارد.

معاون فرهنگی اداره‌کل تبلیغات اسلامی به اقامه سه شب نماز جماعت به همراه برپایی عزاداری در مساجد، تکایا و حسینیه‌ها با محوریت ائمه جماعات استان اشاره و تصریح کرد: این مراسم با حضور یک چهارم ظرفیت هر مسجد برگزار می‌شود که امام جماعت در فاصله دو نماز یا پس از اقامه نماز، در یک سخنرانی کوتاه به تبیین مفاهیم اربعین می‌پردازد.

حجت‌الاسلام میراحمدی راه‌اندازی پویش «هر خانه، یک موکب حسینی» را از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده برای ایام اربعین عنوان کرد و افزود: از آنجا که مردم برای حضور در موکب‌ها و مراسم عزاداری محدودیت دارند، اعضای خانواده می‌توانند با شرکت در این طرح در منزل به برپایی عزاداری و ابراز ارادت به ساحت سیدالشهدا(ع) بپردازند.

وی فضای مجازی را فرصتی عظیم برای گرامیداشت اربعین و دهه پایانی صفر دانست و گفت: برپایی هیئات مجازی و بارگذاری محتواهای فرهنگی از سوی فعالان فرهنگی و فضای مجازی زمینه خوبی را برای زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و اربعین در اختیار همگان قرار داده است.

حجت‌الاسلام میراحمدی در خصوص فعالیت‌ موکب‌ها در جای‌جای استان، بیان کرد: راه‌اندازی موکب‌ها در هر شهرستان با هماهنگی اداره تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای متولی به صورت کاملاً مردمی اجرایی می‌شود و تأکید شده است که پخش نذری و مواد خوراکی در این مکان‌ها ممنوع است.

وی گفت: مواکب اربعین بر اساس خدمتی که ارائه می‌دهند، در قالب چهار گروه برپا می‌شوند که «مواکب سلامت» در مبحث توزیع اقلام بهداشتی و مبارزه با کرونا فعالیت می‌کنند، «مواکب عاطفه‌ها» نیز در جذب کمک‌های مردمی برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت فعال می‌شوند. ضمن اینکه «مواکب مهربانی» و «مواکب حرم عشق» به ترتیب در مبحث کمک‌های مؤمنانه برای افراد نیازمند و متضرر از کرونا و جذب کمک‌های مردمی برای ساخت صحن عقیله بنی‌هاشم در حرم امام حسین(ع) برپا می‌شوند.

انتهای پیام
captcha