اجرای طرح استعدادهای درخشان قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری
کد خبر: 3926832
تاریخ انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸

اجرای طرح استعدادهای درخشان قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری

سرپرست امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: تا‌کنون یک دوره از طرح سه ساله استعدادهای درخشان قرآنی در استان برگزار شده است و دوره جدید این طرح به‌زودی در استان آغاز می‌شود.

برگزاری طرح استعدادهای درخشان قرآنی در چهارمحال‌وبختیاری

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوذر کارگر، سرپرست امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه طرح استعدادهای درخشان قرآنی مختص نوجوانان ١٠ تا ١٧ سال است که با هدف شکوفاسازی استعدادها و کشف نبوغ قرآنی نوجوانان پسر اجرا می‌شود، اظهار کرد: تا‌کنون یک دوره از این طرح سه ساله با آموزش استاد مسعود داوری در استان اجرایی شده است که در نهایت چهار نوجوان با کسب نمره لازم توانستند در مرحله کشوری طرح حضور پیدا کنند و به‌عنوان استعداد قرآنی شناسایی شوند. در این دوره 16 نوجوان علاقه‌مند به قرائت تحقیق به مدت سه سال تحت آموزش قرار گرفتند و دوره جدید این طرح با 16 نفر جدید به‌زودی در استان آغاز می‌شود.

وی در خصوص فرایند آموزش در این دوره، گفت: فرآیند آموزش شامل دو مرحله تقلید و تطبیق است که در مرحله تقلید، قرآن‌آموز به مدت بیش از یک سال تلاوت‌های تعیین‌شده از اساتید بزرگ قرائت را الگو قرار می‌دهد و تلاش می‌کند از این تلاوت‌ها تقلید کند.

حجت‌الاسلام کارگر ادامه داد: پس از طی این مرحله و در صورت پذیرفته شدن در آزمون نهایی تقلید، نوجوان استعداد قرآنی به مرحله دوم آموزش راه می‌یابد که در این مرحله باید بتواند سبک‌های قرائت اساتید قرآنی را اجرا کند؛ ضمن اینکه در هر دو مرحله شرکت دادن قرآن‌آموز در مسابقات و محافل قرآنی در دستور کار قرار می‌گیرد.

سرپرست امور قرآنی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در خصوص حمایت این اداره از استعدادهای درخشان قرآنی استان، بیان کرد: این استعدادها به‌منظور تشویق و تقویت، در دوره جدید طرح استعدادهای قرآنی شرکت داده می‌شوند، به علاوه بر اساس اعلام دارالقرآن کشور، اوایل سال آینده همایش برگزیدگان استعدادهای برتر قرآنی با رویکرد مسابقه‌ای در یکی از استان‌های کشور برگزار خواهد شد.

آغاز طرح استانی استعدادهای قرآن از سال آینده

حجت‌الاسلام کارگر با اشاره به اینکه «طرح استعدادهای قرآنی» ویژه شهرستان‌های ده‌گانه استان از ابتدای سال آینده آغاز خواهد شد، بیان کرد: بر اساس این طرح، در مرحله نخست، علاقه‌مندان مستعد قرائت تحقیق در هر شهرستان انتخاب می‌شوند و در صورت لزوم تحت آموزش‌های عمومی قرار می‌گیرند. این افراد پس از آموزش چند ماهه تقلید و تطبیق و غربالگری، به مرحله استانی راه پیدا می‌کنند.

وی در خصوص اساتید این دوره، تصریح کرد: یک مربی قرائت از هر شهرستان انتخاب و در دوره تبیین طرح و ارائه الگوها شرکت می‌کنند، در حین اجرای طرح نیز نظارت و سرکشی از کلاس‌ها انجام می‌شود. در مرحله استانی نیز چند استاد در مباحث گوناگون اعم از تجوید، وقف و ابتدا و صوت و لحن امر آموزش استعدادهای قرآنی را بر عهده می‌گیرند.

حجت‌الاسلام کارگر گفت: در فرآیند اجرای طرح استانی استعدادهای قرآنی مبحث انگیزشی و تشویق نیز در دستور کار قرار دارد که تولید اثر از تلاوت‌ها در قالب لوح فشرده و انتشار در فضای مجازی، برگزاری مسابقات و محافل قرآنی، برپایی اردو و ... برای استعداهای قرآنی از بخش‌های دیده شده در طرح است.

انتهای پیام
captcha