صدای گروه‌های تواشیح کشور؛ ضعیف‌تر از همیشه / زورآزمایی کرونا با نحوه برگزاری مسابقات سراسری قرآن
کد خبر: 3926702
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

صدای گروه‌های تواشیح کشور؛ ضعیف‌تر از همیشه / زورآزمایی کرونا با نحوه برگزاری مسابقات سراسری قرآن

داوری آثار مرحله مقدماتی بخش مدیحه‌سرایی و دعاخوانی مسابقات سازمان اوقاف و امور خیریه و شرکت 12 گروه تواشیح از هفت استان در این رقابت‌ها، مهمترین خبر این هفته بود که به دلیل کاهش محسوس تعداد گروه‌های تواشیح، منجر به توجه بیشتر به این رویداد شد. آغاز پانزدهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی و ابلاغ ضوابط «عضویت دستگاه‌ها در شورای توسعه فرهنگ قرآنی» دو خبر مهم دیگر این هفته بود.

به گزارش ایکنا، در دومین هفته از مهرماه 99، اخبار و رویدادهایی چون آغاز اجرای پانزدهمین دوره جشنواره سراسری تلاوت‌های مجلسی، نحوه اعطای تسهیلات ویژه به مؤسسات قرآنی، داوری آثار مرحله مقدماتی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن در رشته‌های مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی، راهیابی بیش از 3 هزار نفر به آزمون مرحله دوم ارزیابی حافظان قرآن و... را شاهد بودیم. در ادامه نگاهی به دیگر اخبار هفته خواهیم داشت.

معاون آموزش مرکز امور قرآنی اوقاف معرفی شد

طی حکمی از سوی مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، محمدمهدی بحرالعلوم به عنوان معاون آموزش و محمد ضرغام نیز به عنوان رئیس اداره آموزش این مرکز معرفی شدند.

پخش 10 نوبت تلاوت ترتیل از رادیو قرآن

طبق نظرسنجی که از سه گروه فعالان و اساتید قرآنی کشور، کارشناسان رسانه‌ای و نیز تعدادی از مخاطبان رادیو قرآن انجام شد، طی شبانه‌روز بیش از ۱۰ درصد برنامه‌های رادیو قرآن به پخش تلاوت ترتیل اختصاص خواهد یافت. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به جدول پخش تلاوت‌های ترتیل در شبکه رادیویی قرآن در نیمه دوم سال از آنها استفاده کنند.

فراخوان جمع‌آوری روش‌های حفظ قرآن از سوی سازمان اوقاف

بر اساس این فراخوان، دبیرخانه ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کشور در نظر دارد به منظور شناسایی و معرفی روش‌های مطلوب و استاندارد برای حفظ قرآن به شناسایی و احصاء روش‌ها در داخل و خارج از کشور بپردازد. به همین منظور مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه از پژوهشگران و اساتید علاقه‌مند دعوت می‌کند با تکمیل کاربرگ فرم پژوهشی (فرم پروپوزال) در این فرخوان شرکت کنند.

قرآن‌آموزی مرکز آموزش قرآن آستان عبدالعظیم(ع) درگذشت

ملیکا پسندیده‌ماسوله، حافظ کل قرآن و از قرآن‌آموزان مرکز آموزش قرآن آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) پس از گذارندن یک سال دوره سخت بیماری در روز شهادت حضرت رقیه(س) دار فانی را وداع گفت و پیکرش در آستان شیخ صدوق(ره)، ابن‌بابویه، به خاک سپرده شد.

همچنین سیروس بابایی، بنیانگذار فعالیت‌های قرآنی در نیروی زمینی ارتش نیز دار فانی را وداع گفت. سروان بازنشسته سیروس بابایی، بنیانگذار فعالیت‌های قرآنی در ارتش به ویژه نیروی زمینی ارتش و آغازگر بسیاری از فعالیت‌های قرآنی که به صورت مدون در نزاجا انجام می‌شود، هشتم مهرماه، بر اثر ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی آغاز شد

پانزدهمین دوره جشنواره سراسری تلاوت‌های مجلسی در مجمع قرآنی حسینیه صاحب‌الزمانی تهران شروع شد. این جشنواره در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت ترتیل و حفظ قرآن کریم انجام می‌شود. مراحل مختلف پانزدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی تا ۲۸ دی‌ماه مصادف با شام شهادت صدیقه طاهره(س) ادامه خواهد داشت. همچنین رقابت‌های بخش قرائت ترتیل جشنواره که بدون محدودیت سنی و ویژه آقایان برگزار می‌شود، از پنجم مهرماه همزمان با ابلاغ آئین‌نامه بخش ترتیل آغاز به‌کار کرد. این بخش از جشنواره محدودیت سنی ندارد و ویژه آقایان برگزار می‌شود.

براساس این گزارش، مرحله مقدماتی بخش قرائت جشنواره پانزدهم در سطح استان تهران ویژه آقایان بالای ۱۸ سال، چهارشنبه، نهم مهرماه در جلسه محمد کاکاوند، مدرس و قاری ممتاز قرآن کریم برگزار شد.

انتخاب نفر برتر مرحله اول جشنواره تلاوت‌های مجلسی

اولین جلسه مرحله مقدماتی پانزدهمین دوره جشنواره ملی تلاوت‌های مجلسی در بخش قرائت بزرگسالان ویژه آقایان شامگاه نهم مهرماه، در محل حسینیه خامس آل عبا و در جلسه محمد کاکاوند، قاری ممتاز قرآن کریم، برگزار و داوود کریمی به عنوان نفر برتر مرحله اول پازدهمین جشنواره تلاوت‌های مجلسی در جلسه قرآن محمد کاکاوند انتخاب شد.

تغییرات در مسابقات سراسری قرآن

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور در برنامه زنده «افق» رادیو قرآن از تغییر نحوه برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم خبر داد. با توجه به اوج‌گیری شیوع کرونا در روزهای اخیر، تصمیم گرفته شد تا این مسابقات همچون مسابقات بین‌المللی قرآن به صورت مجازی برگزار شود. مرحله کشوری آبان‌ماه و در هفته وحدت برپا خواهد شد.

اعطای تسهیلات ویژه به مؤسسات قرآنی فعال

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای هفته خبر از اعطای تسهیلات ویژه به مؤسسات قرآنی فعال کشور داد. پرداخت کمک بلاعوض ۱۵ میلیون ریالی به حدود ۹۰۰ موسسه قرآنی، هماهنگی برای اعطای تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد به موسسات فرهنگی قرآن و عترت از طریق سامانه «کارا» وابسته به وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی ، حمایت از 100طرح، مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال با عنوان تسهیلات کارآفرینی برای موسسات قرآنی و ... از جمله حمایت‌های مالی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مؤسسات قرآنی است که اجرا می‌شود.

برگزاری مرحله مقدماتی چهلمین مسابقات قرآن پدافند هوایی حضرت معصومه(س)

مرحله مقدماتی چهلمین مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه گروه پدافند هوایی حضرت معصومه(س) منطقه شمال کشور، پنجم مهرماه در نمازخانه امام حسن مجتبی(ع) ستاد فرماندهی برگزار شد. رقابت‌ها در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل، حفظ ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵، ۲۰ و ۲۵ جزء و حفظ کل و همچنین اذان و مفاهیم و تفسیر جزء بیست‌و‌سوم براساس تفسیر نمونه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی انجام شد.

داوری مسابقات مدیحه‌سرایی و دعاخوانی

صدای گروه‌های تواشیح کشور؛ ضعیف‌تر از همیشه / زورآزمایی کرونا با نحوه برگزاری مسابقات سراسری قرآن

در روز ششم مهر ماه، داوری مرحله مقدماتی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن در دو رشته مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی و دعاخوانی آغاز شد و به مدت سه روز در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داشت. در داوری آثار رشته مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی که انجام شد، آثار ۱۲ گروه از هفت استان بررسی شد.

همچنین روز هفتم مهرماه، داوری مرحله مقدماتی رقابت‌های رشته دعاخوانی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم شروع شد و فایل تصویری اجرای ۴۰۴ شرکت‌کننده از استان‌های مختلف دریافت شده، مورد داوری قرار گرفت. سهم بخش آقایان در این مرحله ۲۲۹ و بخش بانوان نیز ۱۷۵ اثر بود.

علل افول هنر تواشیح کدام است؛ کرونا، زمان‌بندی ثبت‌نام یا مشکلات مبنایی

در حالی چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن در رشته مدیحه‌سرایی و هم‌خوانی(تواشیح) طی روزهای گذشته به صورت ارسال آثار و بررسی غیرحضوری در مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه برگزار شد که صرفاً آثار ۱۲ گروه از هفت استان دریافت و بررسی شد.

ممکن است بخشی از ریزش آمار مشارکت در مسابقات به شرایط کرونا و مواردی از این دست نسبت داده شود، اما به طور حتم مسائل دیگری نیز در این کاهش چشمگیر نقش داشته و ارجاع دادن آن به کرونا غیرقابل قبول است. همچنین نحوه ثبت‌نام در این دوره و اصرار در تمدید نشدن حتی یک ساعته زمان ثبت‌نام نیز مطرح می‌شود. موضوعی که اگرچه در کمیت تعداد گروه‌ها تأثیر داشته است، اما به آن میزان که چشمگیر باشد، نبوده، چراکه اصولاً گروه‌های تواشیح در حالت قهر با مسابقات به سر می‌برند و محدود به امسال هم نیست. این موضوع نشان از مشکلات مبنایی دارد، مشکلاتی که فراتر از کرونا و زمان‌بندی ثبت‌نام است.

مسابقات قرآن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد

بنابراین گزارش، در هشتم مهرماه، رقابت‌های بخش آوایی بیست‌وپنجمین دوره مسابقات قرآن دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش بانوان بانوان برگزار شد و مجموعاً ۱۴۶ نفر حضور داشتند. رقابت‌های بخش آقایان شنبه، ۱۲ مهرماه برگزار خواهد شد. در بخش آوایی این مسابقات، مجموعاً ۱۴۶ نفر به رقابت می‌پردازند.

نسخه آزمایشی آزمون حفظ مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

مانور آزمون کتبی(آنلاین) رشته حفظ چهاردهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) ویژه شرکت‌کنندگان در تاریخ ۹ مهرماه برگزار شد. این مانور از طریق پایگاه اینترنتی دارالقرآن به نشانی dqimamali.com انجام شد. شرکت در این آزمون برای حافظان متقاضی الزامی نیست و صرفاً جهت آمادگی است.

انتصاب اعضای شورای نغمات آئینی شبکه قرآن سیما

نخستین جلسه شورای نغمات دینی و آئینی شبکه قرآن با حضور هادی آرزم، مهدی دغاغله، سیدعدنان اشکوری، سیدعباس انجام و محمدهادی صلح‌جو، سرپرست گروه تلاوت و نغمات این شبکه برگزار شد. همچنین، جواد شیخ‌اکبری، مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، احکام اعضای شورا را به آنان تقدیم کرد.

کمیته رصد سازمان دارالقرآن به استان‌ها اعزام می‌شود

در هفته‌ای که گذشت، سازمان دارالقرآن الکریم خبر از راه‌اندازی و اعزام کمیته رصد به استان‌ها برای اقدام به پایش فعالان، مجموعه‌ها و فعالیت‌های قرآنی نقاط مختلف کشور داد. شناسایی استعدادها و ظرفیت‌های مجموعه‌های قرآنی از دیگر اهداف این پایش است و مجموعه‌های شناسایی شده جدید نیز به شبکه سازمان دارالقرآن وصل خواهند شد.

راهیابی بیش از 3 هزار نفر به آزمون مرحله دوم ارزیابی حافظان قرآن

آزمون مرحله اول پانزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن در شرایطی برگزار شد که تعداد هشت هزار و ۷۳۸ نفر از حفاظ از سراسر کشور در آن ثبت نام کرده بودند. براساس اطلاعات و آماری که از سوی دبیرخانه کمیته ارزیابی حافظان سازمان دارالقرآن اعلام شد، تعداد ۶۶۲ نفر در رشته حفظ ۱۰ جزء، ۴۲۳ نفر در رشته حفظ ۲۰ جزء و ۱۹۸۷ نفر نیز در رشته حفظ کل قرآن موفق به کسب حد نصاب لازم در این مرحله شدند.

ضوابط «عضویت دستگاه‌ها در شورای توسعه فرهنگ قرآنی» ابلاغ شد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای توسعه فرهنگ قرآنی مصوبه ضوابط عضویت دستگاه‌ها در جلسات شورای توسعه و کمیسیون‌ها را ابلاغ کرد. این موضوع در چهل‌و‌نهمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی که هفتم مردادماه سال جاری برگزار شد، به تصویب رسید.

اعلام اسامی 839 مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مشمول حمایت مالی

براساس این گزارش معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این معاونت در راستای شفاف‌سازی حمایت‌های مالی و معنوی این وزارت‌خانه از مؤسسات فرهنگی و هنری که در ایام شیوع ویروس کرونا دچار آسیب شدند، فهرست اسامی ۸۳۹ مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت مورد حمایت را منتشر کرد.

نخستین محفل قرآنی «الحسین سفینةالنجاة» برگزار شد

در شامگاه نهم مهر ماه، نخستین محفل قرآنی «الحسین سفینةالنجاة» با همکاری شورای قرآنی کمیته فرهنگی و آموزشی اربعین، شورای عالی قرآن و شبکه رادیویی قرآن برگزار شد.
مهدی غلام‌نژاد و سیدمصطفی حسینی، قاریان بین‌المللی قرآن کریم، به تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید ‌پرداختند. گروه هم‌خوانی و تواشیح «محراب» و تلاوت بخشی از زیارت اربعین اربعین با صدای محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی قرآن کریم از دیگر برنامه‌های این محفل نورانی بود.

ویژه‌برنامه «حکیمِ تلاوت؛ محمد عمران» در ایکنا

در آستانه سالروز ارتحال شیخ «محمد احمد عمران» قاری و مبتهل بنام مصری، ویژه‌برنامه «حکیمِ تلاوت» در ایکنا برگزار می‌شود. این برنامه شنبه، ۱۲ مهرماه، ساعت ۱۴ به مدت ۶۰ دقیقه با حضور محمدرضا پورزرگری و سعید پرویزی از مدرسان و قاریان بین‌المللی از صفحه iqna_video در اینستاگرام به صورت زنده پخش خواهد شد.

اجرای دو طرح «حزب‌خوانی» و «احسان قرآن» در ایام اربعین

سعید سعادتی، معاون فرهنگی ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، گفت: طرح احسان قرآنی در ایام اربعین طی ۱۰ روز ۴۰ محفل انس با قرآن در سراسر کشور برگزار می‌شود. در طرح احسان قرآن از هفتم تا هفدهم مهرماه که مصادف با دهم تا بیستم ماه صفر است، ۴۰ محفل انس با قرآن در استان‌ها برگزار می‌شود. برخی استان‌ها همچون خراسان رضوی، قم و ... محافل ویژه‌تری خواهند داشت.

مأموریت‌های جدید معاونت آموزش مرکز امور قرآنی اوقاف

در اواسط هفته گذشته رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ماموریتهای جدید معاونت آموزش مرکز امور قرآنی را با در نظر گرفتن سه اولویت تعیین کرد. تغییرات جدید در مجموعه آموزش مرکز امور قرآنی، حداکثر طی یک سال آینده، ارتقای جدی فعالیت‌های آموزشی را به دنبال خواهد داشت. همچنین سازمان اوقاف در حوزه بقاع متبرکه، ظرفیت خوبی دارد که باید از این فضا برای آموزش به خوبی بهره‌مند شد.

 اعلام شیوه هم‌افزایی طرح «استعدادهای قرآنی سازمان دارالقرآن» و «اُسوه»

محسن یاراحمدی، مسئول طرح استعدادهای قرآنی سازمان دارالقرآن، گفت: اجرای چهارمین سال طرح استعدادهای قرآنی از حدود یک ماه گذشته در سطح استان‌ها آغاز شده است. امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، استان‌ها مخیر شدند تا دوره‌ها را با توجه به ضوابطی که مشخص شده، به صورت هفتگی، حضوری و یا غیرحضوری برگزار کنند. امسال نیز در حدود ۵۰۰ قرآن‌آموز به طرح وارد شده‌اند. طرح، در مجموع پنج سال به طول می‌‌انجامد و شامل دو بخش تقلیدی (دو سال) و تطبیقی (سه سال) است.

انتهای پیام
captcha