به گزارش ایکنا از چهارمحالوبختیاری، علی ملکپور، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان 9 مهرماه در نشست مشترک شورای نماز و زکات استان، اظهار کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) در مبحث فرهنگسازی، تقویت شبکه تبلیغی زکات با همکاری ادارهکل تبلیغات اسلامی و معاونت تبلیغ حوزه علمیه استان در دستور کار قرار گرفته است.
وی ادامه داد: رسیدگی به درخواستها و صدور مجوز جمعآوری زکات از سوی دبیرخانه زکات استان در اسرع وقت، ترویج زکات فطره در برنامه شاد، برخورد نیروی انتظامی با پایگاههای فطریه فاقد مجوز و کنترل مجوز تمامی پایگاهها، تبلیغ و ترویج زکات فطره در صدا و سیما و ارسال گزارش آمار جمعآوری زکات به دبیرخانه از مهمترین اقدامات ستاد زکات در شش ماهه نخست سال است.
ملکپور بیان کرد: بانک اطلاعاتی مؤدیان و فعالان عرصه زکات در استان جمعآوری شده است که بر این اساس، 608 مؤدی، 180 عامل و 168 مبلغ و روحانی در امر ترویج فرهنگ زکات با کمیته امداد استان همکاری دارند.
مدیرکل کمیته امداد استان تعداد نشستهای شورای زکات در شهرها و روستاهای استان از ابتدای سال تاکنون را 702 نشست اعلام و تصریح کرد: در این نشستها، در مجموع 898 مصوبه مورد بحث و تصویب قرار گرفته است.
ملکپور با اشاره به آمار فطریه عام و سادات در استان در شش ماه نخست سال، گفت: در طی این مدت، 114 میلیون تومان زکات فطریه سادات و یک میلیارد و 742 میلیون تومان زکات فطریه عام در استان جمعآوری شده است.
وی تصریح کرد: از ابتدای سال تاکنون، بیش از 62 میلیون تومان کفاره عمد و غیرعمد در استان جمعآوری شده است که بهمنظور رعایت جوانب شرعی کار و با همکاری دستگاههای مرتبط، این مبلغ صرف تهیه 1150 کیسه آرد و در شهرها توزیع شد.
ملکپور با اشاره به تفکیک مبالغ مربوط به زکات واجب و مستحب، بیان کرد: بر این اساس، مبلغ زکات واجب در شش ماهه نخست سال، 124 میلیون تومان و میزان زکات مستحب در طی همین مدت، بیش از 8 میلیارد تومان به ثبت رسیده است.
مدیرکل کمیته امداد استان تصریح کرد: با تجمیع مبالغ انواع زکات جمعآوری شده از ابتدای سال تاکنون، مبلغ 10 میلیارد و 345 میلیون تومان جمعآوری شده است که در مقایسه با سال گذشته، رشد 127 درصدی را شاهد هستیم.
ملکپور در خصوص انتظارات از اعضای شورای ستاد زکات استان، تأکید کرد: تهیه برنامههای مرتبط با زکات در صدا و سیما، همکاری سازمانهایی نظیر جهاد کشاورزی، اختصاص بودجه از محل تبصره 14 از سوی سازمان برنامه و بودجه استان جهت تبیین فرهنگ زکات در جامعه از جمله این موارد است.
وی با دستهبندی مخاطبان زکات به سه گروه خاص، ثابت و بیتفاوت، گفت: مخاطبان خاص شامل مسئولان است که زکات را در اولویت و دغدغه خود قرار دادهاند، گروه ثابت شامل همه افراد از جمله مبلغان، روحانیان و فعالان زکات است که با کمیته امداد همکاری مستمر دارند و گروه سوم افرادی هستند که بهطور مستقیم با زکات درگیر نیستند و اطلاعی در این خصوص ندارند.
ملکپور گفت: گامهای اجرایی در جذب زکات شامل آگاهسازی، حساسسازی و جذب مخاطب است که در این راستا برنامههای پیشنهادی در ترویج زکات رسانه ملی ارائه شده و میتواند به ترویج این نهضت الهی کمک کند.
انتهای پیام