دفاع مقدس، جهاد فی سبیل‌الله بود
کد خبر: 3925747
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۷

دفاع مقدس، جهاد فی سبیل‌الله بود

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال‌وبختیاری گفت: ما در دفاع مقدس جنگ نکردیم بلکه خداوند فرصت جهاد فی سبیل‌الله را به ما عطا فرمود که کارخانه انسان‌سازی بود.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در مراسم تجلیل از رشادت‌های شیرزنان جانباز استان که 6 مهرماه در نمایشگاه دفاع مقدس استان برگزار شد، با گرامیداشت رشادت‌های مردان و زنان دلاور در دوران دفاع مقدس، اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم از اهل ایمان پرسیده است «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلى‌ تِجارَةٍ تُنْجِيكُمْ مِنْ عَذابٍ أَلِيمٍ»، لذا این مسیر دارای دو شرط یعنی ایمان به خدا و جهاد در راه خداست.

وی ادامه داد: ایمان به معنی رسوخ یک اعتقاد در دل است، خیلی‌ها باورهایی دارند که باور راسخ و استوار نیست، در قرآن از کسانی صحبت شده که ایمان به معنی باور و اعتقاد دارند اما ایمان را به این محدود کرده‌اند که در خانه بنشینند و به عبادت بپردازند اما گام دوم هدایت الهی یعنی جهاد فی سبیل‌الله که موجب نجات از عذاب است را نمی‌پیمایند.

حجت‌الاسلام طاهری تصریح کرد: تجارت پایداری که قرآن کریم به ما می‌آموزد دو پایه دارد که یکی ایمان راسخ است و با ایمانی که رسوخ در قلب ندارد متفاوت و باوری برای پرداخت هزینه‌های ایمان در فرد شکل نمی‌گیرد. چنین افرادی اهل نماز و روزه و اعمال عبادت هستند اما اهل پرداخت هزینه برای اعتقاد نیستند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان در خصوص کیفیت هزینه مذکور با استناد به آیه 111 سوره توبه، بیان کرد: بر اساس این آیه شریفه «إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُمْ»، هزینه می‌تواند پرداخت جان و مال در راه خدا باشد. بر اساس اشاره قرآن، راه نجات از عذاب الیم مجاهدت در راه خداست.

حجت‌الاسلام طاهری با بیان اینکه میان «جهاد» و «حرب» تفاوت وجود دارد، تأکید کرد: بر اساس کلامی از امیرالمؤمنین(ع)، خداوند باب جهاد را برای برخی افراد خاص گشود، خیلی از ملت‌ها جنگ‌هایی را با کشته‌های فراوان پشت سر گذاشتند اما جهاد اتفاق نیفتاد بلکه جنگ بود. ما در دفاع مقدس جهاد کردیم که نجات‌بخش و کمال‌آفرین بود و ما را به قله‌ای رهنمون ساخت که از همه تعلقات جدا کرد و به کمال رساند.

وی تأکید کرد: ما در دفاع مقدس جنگ نکردیم بلکه خداوند فرصت جهاد فی سبیل‌الله را به ما عطا فرمود که کارخانه انسان‌سازی بود و این باب برای هیچ ملتی نگشود، قاعده جهاد فی سبیل‌الله این است که با رضایت ولی‌فقیه جامعه همراه باشد که این مهم در دفاع مقدس محقق شد.

یادآور می‌شود، در پایان این مراسم، دو تن از قاریان نوجوان استان در جمع حاضران به تلاوت آیاتی از قرآن کریم پرداختند.

انتهای پیام
captcha