از ضرورت تعدد طرح تشویقی حافظان تا فرزندانی که همراه مادر امتحان می‌دهند
کد خبر: 3917236
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۴۳
ایکنا گزارش می‌دهد؛

از ضرورت تعدد طرح تشویقی حافظان تا فرزندانی که همراه مادر امتحان می‌دهند

آزمون «طرح حفظ زیر ۱۰ سال» و مرحله شفاهی «طرح تشویقی حافظان قرآن کریم» چهارمحال‌وبختیاری از شنبه هفته جاری در شهرکرد آغاز شده و امروز، ۲۸ مردادماه، روز چهارم و پایانی اجرای این طرح در استان است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، آزمون «طرح حفظ زیر ۱۰ سال» و مرحله شفاهی «طرح تشویقی حافظان قرآن کریم» از شنبه هفته جاری در شهرکرد آغاز شده و امروز، ۲۸ مردادماه، روز چهارم و پایانی اجرای این طرح در استان است. این طرح با هدف ایجاد انگیزه در حافظان قرآن‌ کریم برای تثبیت و ارتقای محفوظات و همچنین ایجاد انگیزه میان علاقه‌مندان برای حفظ و انس هرچه بیشتر با قرآن ‌کریم اجرا می‌شود.

آیت‌الله روحانی، رئیس امور قرآنی اوقاف و امور خیریه استان و دبیر اجرایی طرح تشویقی حافظان قرآن کریم در حاشیه این آزمون به خبرنگار ایکنا گفت: طرح تشویقی شامل حافظانی می‌شود که از سال ۹۷ تاکنون ۵ جزء بر محفوظاتشان اضافه شده باشد. شرکت‌کنندگان بزرگسال در بهمن‌ماه ۹۸ در آزمون کتبی اداره ارشاد اسلامی حائز نمره لازم شده و به آزمون شفاهی اداره اوقاف و امور خیریه راه یافته‌اند.

وی تصریح کرد: طرح تشویقی حافظان در دو رده سنی زیر ۱۰ سال و بزرگسالان اجرا می‌شود که حافظان زیر ۱۰ سال بدون آزمون کتبی در مرحله شفاهی شرکت می‌کنند. در مجموع، ۶۵ نفر در رده سنی زیر ۱۰ سال و ۸۱ حافظ در رده سنی بزرگسالان در مرحله شفاهی طرح تشویقی حفاظ استان حضور دارند.

تمهیدات کرونایی طرح تشویقی حافظان

دبیر اجرایی طرح تشویقی حافظان استان در خصوص روند برگزاری مرحله شفاهی طرح تشویقی حافظان، گفت: با توجه به شرایط کرونایی، ترتیبی اتخاذ شد که این آزمون با حداقل ازدحام برگزار شود لذا تقسیم‌بندی زمانی صورت گرفت و مقرر شد که در هر ساعت از ۶ حافظ آزمون اخذ شود. در این راستا به شرکت‌کنندگان اطلاع‌رسانی شد که بر اساس ساعت زمانی تعیین‌شده در محل آزمون حضور داشته باشند که با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان برای اجرای این روند، به چهار روز زمان نیاز داشتیم و تا امروز، روز سوم مسابقات، بیش از ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان در زمان مقرر حاضر شده و آزمون خود را گذرانده‌اند.

روحانی بیان کرد: پس از اتمام آزمون و ارزیابی داور استانی، فیلم اجرا و نمرات حافظانی که حائز نمره حد نصاب شده‌اند به سازمان مرکزی اوقاف ارسال می‌شود تا با ارزیابی و اعلام نظر نهایی، فهرست قبول‌شدگان اعلام شود، به هر یک از حافظانی که حائز نمره حد نصاب مرحله شفاهی طرح تشویقی حافظان شوند، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان اهدا خواهد شد.

ضرورت اجراى چندين طرح تشويقى در طول سال

به گزارش ایکنا، در بخش داوری، سختگیری داوری مسابقات سراسری حفظ قرآن را شاهد نبودیم و تنها یک داور مسئولیت ارزیابی اجراها را در مرحله نخست بر عهده دارد، یک ناظر نیز بر حسن اجرای این مسابقات نظارت دارد.

در ادامه مریم قاسمی، داور بخش کودکان و بانوان طرح تشویقی حافظان در خصوص روند داوری این طرح، گفت: در این طرح بر حُسن حفظ تأکید بیشتری وجود دارد و به تناسب رده سنی حافظان که در دو رده زیر ده سال و بزرگسال قرار دارند، از یک تا سه پرسش از محدوده‌ جزء‌هایی که اعلام کرده‌اند پرسیده می‌شود. حد نصاب نمره قبولی و ارسال به تهران برای ارزیابی مجدد، ۷۰ از ۱۰۰ است.

این حافظ کل قرآن با ابراز خرسندی از برگزاری طرح تشویقی حافظان، اظهار کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، حفظ مقدمه تدبر است و همین امر اهمیت توجه به حفظ قرآن کریم را آشکار می‌کند، اگر فردی در سنین ابتدایی عمر با قرآن مأنوس شود از خطرات مختلف در امان خواهد ماند؛ لذا هر چه طرح‌های تشویقی، مسابقات و جشنواره‌های قرآنی بیشتری برگزار شود، افراد بیشتری از جامعه درگیر کار می‌شوند و به سلامت جامعه کمک شده است.

قاسمی تخصیص جوایز خوب به‌ویژه برای کودکان را عامل مهمی در جذب و تشویق افراد به حفظ قرآن دانست و گفت: پرداختن به حفظ در مقایسه با سایر مباحث قرآن برای کودکان و نوجوانان سنگین‌تر است، می‌طلبد که به جای یک طرح تشویقی در طول سال چندین طرح تشویقی از سوی نهادهای فرهنگی و قرآنی دیده شود تا شاهد حضور افراد بیشتری در عرصه فعالیت‌های قرآنی باشیم.

حضور توأمان مادران حافظ و فرزندان قرآنی

در ادامه، معصومه یوسفی، حافظ کل قرآن کریم و ناظر طرح تشویقی حافظان استان به خبرنگار ایکنا گفت: نکته ظریف و قابل تأمل در طرح تشویقی حافظان این است که به‌وفور شاهد حضور مادران حافظ قرآن بودیم که در کنار فرزندان خود به مسابقه پرداختند و این حضور توأمان مادر و فرزند و در مواردی کودکان زیر ۶ سال که جزء ۳۰ یا سوره بقره را حفظ هستند، در جایگاه مسابقه نشان می‌دهد که حافظان قرآن در مورد فرزندانشان دغدغه‌مند هستند و جهت قرآنی بار آوردن آنان تلاش می‌کنند که جای مباهات دارد، به‌ویژه اینکه این کودکان در مقایسه با سایر کودکان از سطح تجوید و حُسن حفظ بالاتری برخوردار هستند.

این حافظ کل قرآن تأکید کرد: نکته دومی که نظرم را جلب کرد حضور مؤسسات و مراکز قرآنی از سراسر استان بود و اينكه مربیان حافظ قرآن در حضور قرآن‌آموزان خود سنجش شدند، ضمن اینکه نام مؤسسات خاصی که دغدغه حفظ کودکان را دارند، پرتکرارتر بود و پیداست که این مراکز قرآنی در چندماه گذشته و در شرایط کرونایی دغدغه حفظ کودکان را داشته و به‌صورت مجازی یا تلفنی کودکان را در فرآیند حفظ و تثبیت و مرور پشتیبانی کرده‌اند.

ناظر طرح تشویقی حافظان قرآن بیان کرد: وقتی کودکان همراهی مادر و مربی را کنار خودشان داشته باشند و در چنین موقعیت‌هایی حتی در کنار یکدیگر ارزیابی شوند، شکی نیست که ادامه مسیر را با انگیزه و قدرت بیشتری طی خواهند کرد.

از ضرورت تعدد طرح تشویقی حافظان تا فرزندانی که همراه مادر امتحان پس دادند

از شور و شعف خواهران دوقلو تا گلایه‌های یک روشندل

در ادامه گزارش، دیدگاه برخی شرکت‌کنندگان در طرح تشویقی حافظان را در خصوص این طرح و فعالیت‌های قرآنی جویا شدیم.

مهین پیرعلی، حافظ ۲۸ جزء قرآن کریم و مدیر کانون قرآنی محبين حضرت زهرا(س) دزک که به همراه ۱۰ قرآن‌آموز خردسال و نوجوانش در این آزمون حضور داشت به خبرنگار ایکنا گفت: فعالیت این خانه قرآن که بیشتر در زمینه حفظ و تجوید برای علاقه‌مندان از ۸ سال به بالا تا بزرگسالان فعال است، از ۴ سال پیش آغاز شد و تا جزء ۲۰ برای برخی قرآن‌آموزان پیش رفته‌ایم ضمن اینکه کودکان از جزء ۳۰ کار حفظ را آغاز می‌کنند که در حال حاضر با ۴۵ قرآن‌آموز مشغول فعالیت هستیم. اولویت و هدف ما در کار حفظ، تسلط کامل قرآن‌آموز بر تجوید است تا بتوانیم در حد امکان حق تلاوت را به‌درستی ادا کنیم.

این بانوی حافظ قرآن تصریح کرد: برگزاری چنین طرح‌هایی با جوایز خوب سبب تشویق افراد و ایجاد انگیزه می‌شود و ورود افراد به حیطه فعالیت‌های قرآنی قطعاً منشأ خیرات و برکات برای خانواده‌ها و جامعه خواهد شد.

هاجر نوروزی، حافظ روشندل گندمانی که مشقات راه را به جان خریده و مسیرى طولانی را تا شهرکرد آمده است، بیان کرد: حفظ قرآن را از پیش از دوران دانشگاه با کمک رادیو قرآن آغاز کردم اما تحصیل در دانشگاه در رشته فقه و اصول تمام وقتم را پر می‌کرد؛ لذا حفظ را پس از اتمام تحصیلات از طریق طرح ۱۴۴۶ ادامه دادم و تا جزء ۱۷ پیش رفته‌ام. همچنین برای مرور و تثبیت حفظ در طرح مشکات که ویژه نابینایان است شرکت کرده‌ام و مربی مجازی در این مسیر کمکم می‌کند.

وی با اشاره به مشکلات عدیده نابینایان از تردد در معابر شهر و روستا گرفته تا جابجایی بين شهرها و اشتغال و ...، تأکید کرد: تهیه قرآن به خط بریل به دلیل قیمت بسیار بالا و جهش ناگهانی قیمت غیر ممکن است و امیدوارم مسئولان برای این مشکل قرآنیان نابینا چاره‌ای بیندیشند. بنده برای تحویل محفوظات باید هفته‌ای یک روز به جامعةالقرآن بروجن بروم و اگرچه تردد از روستای محل زندگی‌ام در گندمان تا بروجن بسیار دشوار است اما با علاقه این مسیر را تا حفظ کل قرآن کریم ادامه می‌دهم.

سمیه نادری، حافظ ۱۵ جزء قرآن با اشاره به حضور ۲۲ ساله خود در عرصه مسابقات و رویدادهای قرآنی استان، اظهار کرد: سال به سال شاهد رکود فعالیت‌ها، افت سطح مسابقات و کمرنگ شدن استقبال از برنامه‌های قرآنی هستیم که امیدواریم این روند تغییر کند.

مدیر خانه قرآن المهدی(عج) شهرکرد تأکید کرد: برنامه‌های قرآنی بسیار اندک و مهجور هستند و اجرای یک طرح تشویقی در سال قطعاً کافی نیست و در مقایسه با برنامه‌ها و طرح‌های تشویقی دیگر حوزه‌ها مانند هنری، ورزشی و ... بسیار ضعیف است.

بنابر گزارش ایکنا، نکته جالب این گردهمایی قرآنی، حضور پرنشاط و امیدوارانه نگار لله‌گانی نوجوان ۱۳ ساله حافظ ۲۰ جزء قرآن و شور و شعف وصف‌ناپذیر نرگس و زهرا موثقی، دو خواهر دوقلوی ۱۰ ساله حافظ دو جزء بود؛ دیدن چهره معصومانه این کودکان و نوجوانان که عشق به قرآن در تکاپو و شور و هیجانشان مشهود بود، بارقه‌هایی از امید را برای داشتن آینده روشن فرزندان این مرز و بوم به برکت قرآن کریم در دل ایجاد می‌کند.

انتهای پیام
captcha