حفظ جان از اهم واجبات است / بهره‌مندی از ظرفیت مساجد در ایام محرم
کد خبر: 3915438
تاریخ انتشار : ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۴:۲۹

حفظ جان از اهم واجبات است / بهره‌مندی از ظرفیت مساجد در ایام محرم

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس با اشاره به مباحث مطرح شده درباره مراسم‌ سوگواری محرم و صفر در شرایط شیوع كرونا این نكته را یادآور شد كه در فقه اسلامی حفظ جان از واجبات است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضایی، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس، در گفت‌وگو با ایكنا از فارس، با اشاره به مباحث مطرح شده در خصوص مراسم‌ سوگواری محرم و صفر در شرایط شیوع كرونا، اظهار کرد: اهمیت موضوع عاشورا و برپایی مراسم عزاداری بر كسی پوشیده نیست، اما در این زمینه یک مسئله فقهی وجود دارد كه باید به آن توجه كنیم.

وی بیان کرد: فقه اسلامی معتقد است كه حفظ جان از واجبات است یعنی حتی اگر در بیابانی در حال نماز خواندن هستید و درنده‌ای حمله كند، نمی‌توانید بگویید با سبحان‌الله این خطر دفع می‌شود، بلکه واجب است كه نماز را قطع كنید؛ لذا هر زمان كه احساس تهدید جانی یا حتی مالی شود، می‌توان نماز را قطع كرد و دفع شر كنیم.

رضایی سخنان مقام معظم رهبری در خصوص ماه محرم و صفر در سال جاری را یادآور شد و تصریح کرد: اینكه مقام معظم رهبری تأكید داشتند آنچه ستاد ملی كرونا در خصوص مراسم‌ ماه محرم و صفر می‌گوید اجرا شود، نیز به همین معناست ولی عزاداری هم نباید تعطیل شود. هر ساله در ماه محرم مردم به صحنه آمده و مراسم عزاداری را برپا می‌کردند، اما امسال وضعیت بحرانی و مهم است و باید برنامه‌ریزی شود كه چگونه در این وضعیت هم مراسم داشته باشیم و هم دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود كه البته این كار شدنی است.

وی با بیان اینكه باید مراسم‌ عزاداری را به مكان‌هایی بازگردانیم كه در سال‌های اخیر از این مكان‌ها فاصله گرفته بودند، اظهار کرد: مساجد محل برگزاری مراسم، توسل و عزاداری برای اهل بیت(ع) است؛ لذا اگر مراسم‌ عزاداری محرم را در مساجد برگزار كنیم به راحتی می‌توانیم شیوه اجرای آن را مدیریت كنیم و اگر این مراسم‌ در خیابان‌ها برگزار نشود، هیچ ایرادی ندارد.

رضایی تصریح كرد: شاید بتوان صدها برنامه دیگر را برای این كار تنظیم كرد تا حتی خروجی و تأثیرگذاری آن بهتر از برنامه‌ سال‌های قبل باشد و این همان مدیریت بحرانی است كه باید مدیران جامعه اسلامی نسبت به آن آگاه باشند.

وی در پایان بیان کرد: باید بر اساس اینكه حفظ جان واجب و توسل به امام حسین(ع) نیز از ضروریات جامعه اسلامی است، برنامه‌ها و مراسم‌ سوگواری حسینی در ماه محرم و صفر را در شرایط شیوع كرونا مدیریت كنیم.

انتهای پیام
captcha