تولیدات فرهنگی و قرآنی متناسب با نیاز روز جامعه باشد
کد خبر: 3910221
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳

تولیدات فرهنگی و قرآنی متناسب با نیاز روز جامعه باشد

مدیرکل و معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری در بازدید از مؤسسه رسانه‌های دیجیتال سراج شهرکرد، بر تولید محتواهای فرهنگی و قرآنی متناسب با نیاز روز جامعه تأکید کردند.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، به نقل از روابط عمومی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال‌وبختیاری، ابراهیم شریفی، فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در نشست با اعضای مؤسسه رسانه‌های دیجیتال سراج شهرکرد، اظهار کرد: فرهنگ، ایستا نیست و حرکت فرهنگ رو به جلوست بنابراین ما و کسانی که در عرصه فرهنگ فعالیت داریم باید فعالیت‌های فرهنگی و به ویژه در بحث عفاف و حجاب را چند برابر و البته مؤثرتر کنیم و عملی شدن آن، مستلزم هم‌افزایی و همکاری همه دستگاه‌ها و ادارات و نهادهای فرهنگی است.

شریفی ضمن تأکید بر تولیدات محتوایی فرهنگی هنری بالغ بر بیش از 2500 عنوان محتوا در این شرایط طی سه ماه گذشته با موضوع پیشگیری از کرونا در فضای مجازی گفت: فضای مجازی امروز حرف اول را می‌زند، ما باید تولیدات تخصصی خودمان در فضای مجازی فرهنگی هنری را با جهش، روز به روز گسترش دهیم که این مهم همکاری مؤسساتی همچون مؤسسه توانمند دیجیتال سراج استان با دارا بودن کادر متعهد، متخصص و مجرب را می‌طلبد که پس از انعقاد تفاهم‌نامه‌ای بتوانیم برنامه‌های مد نظر را به خوبی پیش ببریم.

شریفی در خصوص موضوع عفاف و حجاب نیز گفت: در آیین‌نامه‌ای که برای دستگاه‌های فرهنگی و غیر فرهنگی مشخص کرده‌اند، 28 دستگاه را مکلف کرده‌اند که در بحث عفاف و حجاب برنامه‌ریزی کنند. اگر واقع‌بینانه به موضوع نگاه کنیم و دغدغه‌مند باشیم، یک دستگاه را متولی این امر مهم نمی‌دانیم. هم‌افزایی و هماهنگی دستگاه‌ها در بحث عفاف و حجاب و جدا از موازی‌کاری تأثیر بسزایی در این مسئله خواهد داشت و برای تولید محتوا و انتشار در فضای مجازی نیز از مؤسساتی همچون مؤسسه دیجیتال سراج می‌توان کمک گرفت.

معاون هنری و سینمایی اداره‌کل نیز در این نشست توجه به اینکه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی یکی از حوزه‌هایی است که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن پرداخته است گفت: کارگاه‌های حضور هوشمندانه در فضای مجازی در راستای اجرایی کردن اهداف این حوزه می‌تواند تأثیرگذار باشد و برای استفاده مؤثر و شناخت بیشتر خانواده‌ها از فضای مجازی است.

یزدان یگانگی، مدیر مؤسسه دیجیتال سراج چهارمحال‌وبختیاری گفت: این سازمان ‌از سال 1393 ‌کار خود را آغاز کرد و کار تشکیلاتی و فعالیت‌های مختلفی در زمینه فضای مجازی و سواد رسانه‌ای انجام داده و برنامه‌هایی را نیز در دست اقدام دارد.

وی با اشاره به اینکه امروزه گوشی‌های تلفن همراه و تجهیزات رسانه‌ای به راحتی در اختیار کودکان و نوجوانان قرار گرفته است آموزش و شناخت بیشتر باعث خواهد شد که از آسیب‌های احتمالی این فضا مصون شد.

یگانگی بیان کرد: سازمان فضای مجازی سراج از دو سال گذشته به عنوان یک مرکز رسمی در استان معرفی شد. این سازمان در بخش‌های سواد رسانه‌ای، امنیت کاربری، بازی، نقد و مطالعات بازی و تولید محتوا (نرم‌افزاری، گرافیکی، آموزشی)، برگزاری کارگاه‌ها، حضور هوشمندانه در فضای مجازی و مواردی از این قبیل فعالیت می‌کند.

وی افزود: سازمان فضای مجازی سراج استان بخش‌های مختلفی از جمله بخش بین‌الملل هم دارد که تقریباً سه سالی است افتتاح و در قالب‌های مختلف مشغول خدمت‌رسانیاست از جمله موکب فضای مجازی که دو سال گذشته در مسیر پیاده‌روی اربعین برای نخستین بار کارش را آغاز کرد و خدماتی از قبیل شارژ باطری، فروش شارژهای اعتباری، اشتراک بسته‌های محتوایی از قبیل سخنرانی و مداحی، نرم‌افزارهای مرتبط مسیریاب، تعمیر نرم‌افزاری تلفن همراه، زیارت‌های مجازی حرم حضرت عباس (علیه‌السلام)، امام رضا(ع) و خیمه‌گاه حضرت امام حسین(ع) از طریق نصب برنامه‌ای بر روی تلفن همراه را ارائه داد.

وی تصریح کرد: همچنین خدماتی از قبیل معرفی پایگاه فرهنگی سراج، معرفی مجتمع دیجیتال استان، سواد رسانه‌ای، مشاوره در رابطه با آسیب‌های فضای مجازی، معرفی بازی‌ها و نرم‌افزارهای ایرانی، پخش کلیپ و فیلم‌های مذهبی که ساخت و تولید سازمان فضای مجازی سراج استان است.

مدیر مرکز سراج استان با بیان اینکه این مجموعه بسته‌های تولیدی نیز داشته است، افزود: نرم‌افزارهای آموزش لهجه عربی کتب نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و قرآن و چندین کلیپ و فیلم کوتاه از جمله آثار تولید شده این مجموعه هستند.

یگانگی با اشاره به اینکه مجموعه سراج کاملاً مستقل عمل می‌کند و برای خود برنامه‌هایی با چشم‌اندازهای یک یا چند ساله ترسیم می‌کند و با تلاش و همت دوستان به آن‌ها می‌رسد، ادامه داد: اکثر مردم به فضای مجازی روی آورده‌اند و بیشتر از اینکه در دنیای واقعی باشند در عالم مجازی سیر می‌کنند اما روش استفاده صحیح از این فضا را نمی‌دانند و برخی‌ها بیشتر به دنبال مطالب مخرب هستند تا مطالب ارزشمند مانند آموزش قرآن و تولید محتوا در حوزه‌های فرهنگی و مواردی از این قبیل که این جریان همت دوستان مذهبی فعال در حوزه فضای مجازی را می‌طلبد تا کمر همت ببندند و فضای مجازی سالمی را برای فرزندانمان به وجود بیاورند.

انتهای پیام
captcha