شاخصه‌های خوشبختی انسان از منظر امام رئوف
کد خبر: 3908299
تاریخ انتشار : ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۰۴:۴۹

شاخصه‌های خوشبختی انسان از منظر امام رئوف

طبق حدیثی از امام رضا(ع)، سعادت و خوشبختی انسان دارای 5 علائم و شاخصه است که در این نوشتار این شاخصه‌ها را می‌خوانیم.

به گزارش ایکنا از فارس، حجت‌الاسلام میرباقری، مدرس حوزه و دانشگاه شامگاه پنج‌شنبه، 12 تیرماه در برنامه زنده «فارسی‌شو» ضمن تبریک فرا رسیدن سالروز ولادت امام رئوف گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف تمام ائمه اطهار(ع) هدایت بشر است و به تعبیر دیگر تمام انبیا آمدند تا مردم را سعادتمند کنند.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) در یک حدیث 5 شاخصه و علامت را برای سعادت و خوشبختی انسان می‌شمارد، افزود: آن امام همام فرمودند این شاخصه‌ها 5 مورد هستند که اگر شخصی این ویژگی‌ها را نداشته باشد، خیر دنیا و آخرت نخواهد داشت زیرا این ویژگی‌ها باعث کمال و رشد است و زمینه سعادت و خوشبختی هر فردی را فراهم می‌کند.‌

میرباقری، نخستین ویژگی را اصل و نسب انسان دانست و گفت: کسی که در اصل و نسبش مشکلی وجود داشته باشد و اطمینان به آن نباشد هیچ خیری در چنین فردی نیست گواه این ادعا نیز این است که در روایات اسلامی تأکیدات زیادی در توجه به هنگام انعقاد نطفه انسان و همچنین لقمه مادر در دوران بارداری و غیره آمده است. ضمن اینکه ما در داستان عاشورا می‌خوانیم کسانی که امام حسین(ع) به آن شکل به شهادت رساندند، در اصل و نسب دچار مشکل بودند و شکم‌هایشان پر از لقمه حرام بود.

این مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه امروزه روانش‌ناسان نیز تأکید دارند که لقمه حرام بر زندگی انسان تأثیر منفی دارد، گفت: امروز غرب تلاش می‌کند تا این اصل و نسب انسان‌ها با ترویج بی‌اخلاقی‌ها و بی‌بند و باری‌ها به هم بریزد.

وی، ویژگی دوم را کرامت و مناعت طبع برشمرد و گفت: یعنی اینکه انسان به خاطر مسائل مادی شخصیت خودش را زیر سئوال نبرد و شأن خود را حفظ کند و اصولاً یکی از مواردی که زمینه خوشبختی انسان را فراهم می‌کند این است که انسان به خاطر هر نیازی دستش را جلو دیگران دراز نکند و کرامتش را حفظ کند.

میرباقری یادآور شد: اینکه می‌گویند فرزندان خود را با کرامت بزرگ کنید یعنی به آنان سلام کرده و تکریم کنید زیرا در این صورت فرزندان کرامت نفس و مناعت طبع پیدا خواهند کرد.

وی با یادآوری این نکته که منظور امام رضا(ع) از این حدیث آن نیست که خوشبختی عوامل دیگری ندارد، گفت: یکی دیگر از عوامل خوشبختی از منظر امام رضا(ع) نجابت و حیاست و متأسفانه امروز در جامعه حیا و نجابت بسیار کمرنگ شده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: چهارمین ویژگی خوشبختی که امام رضا(ع) بیان کردند خوش اخلاقی است و اصولاً یکی از ویژگی‌ها و نشانه‌های آدم خوشبخت، خوش اخلاقی است و خود امام رضا(ع) فرمود در روز قیامت نزدیک‌ترین فرد به من خوش اخلاق‌ترین‌هاست.

میرباقری پنجمین شاخصه خوشبختی از منظر امام رضا(ع) را ترس از خدا عنوان کرد و گفت: از امام رضا(ع) پرسیدند حد توکل بر خدا چیست، فرمودند اینکه خدا را دارید و دیگر از کسی نترسید و اگر کسی دشمن شماست و حسود است و ممکن است چشم زخم بزند، اما تا وقتی که خدا را دارید نترسید.

وی همچنین حدیث دیگری از امام رضا(ع) را در رابطه با قرآن کریم یادآور شد و گفت: امام رضا(ع) فرمود خداوند در قرآن سه چیز را در کنار سه چیز قرار داده است، یک نماز را در کنار حقوق واجبه مالی قرار داده است و هر کجا که در قرآن نماز آمده، در کنارش زکات هم آمده است و اگر کسی نماز بخواند و وجوهات مالی راپرداخت نکند، نمازش قبول نیست.

میرباقری ادامه داد: دوم خداوند تشکر از خودش را در کنار تشکر از والدین قرار داده است و فرموده کسی که از من تشکر کند اما از والدین خود تشکر نکند، همانند آن است که از من تشکر نکرده است و سومین نکته هم آن است که خداوند در قرآن تقوا را در کنار صله رحم قرار داده است و خداوند در روز قیامت خداوند از دو چیز سئوال می‌پرسد که یکی از آن‌ها صله رحم است و کسی که تقوا داشته باشد اما صله رحم انجام نداده باشد، همانند آن است که تقوا ندارد.

انتهای پیام
captcha