استقبال ترکمن‌ها از نمایشگاه عکس و کتاب درباره امام رضا‌(ع)
کد خبر: 3908153
تاریخ انتشار : ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۴۴

استقبال ترکمن‌ها از نمایشگاه عکس و کتاب درباره امام رضا‌(ع)

نمایشگاه عکس و کتاب قزل امام‌(امام طلایی) روز چهارشنبه به مناسبت میلاد با سعادت امام علی ابن موسی الرضا(ع) در پایتخت ترکمنستان گشایش یافت.

به گزارش ایکنا؛ ایرنا نوشت: به گزارش رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در عشق‌آباد، در هفتمین روز از دهه کرامت، نمایشگاه عکس و کتاب قزل امام‌(ع) در محل این رایزنی فرهنگی افتتاح شد و مورد استقبال علاقه‌مندان ترکمنی قرار گرفت.

بنابراین گزارش، این نمایشگاه شامل ۵۰ تابلوعکس از حرم مطهر امام علی ابن موسی الرضا(ع) و بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب در باره فضائل و سخنان آن امام همام(ع) است که ترکمن‌ها او را با عنوان «قزل امام» یا «امام طلایی» یاد می‌کنند.

این نمایشگاه در سالن طبقه اول رایزنی فرهنگی کشورمان برپا شده است و بازدید‌کنندگان در مسابقه‌ای با موضوع «آنچه از قزل امام(ع) می‌دانم» شرکت می‌کنند که به نوشته‌های برتر از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان جوایزی اهدا خواهد شد.

 امام رضا(ع) یا قزل امام از دیر باز مورد احترام ترکمن‌ها بوده و همه ساله عده زیادی از آنان برای زیارت مرقد شریف‌اش به مشهد مقدس سفر می‌کنند.

خاطر‌نشان می‌شود این نمایشگاه تا روز شنبه ۱۴ تیرماه برای بازدید علاقه‌ مندان دایر خواهد بود.

ترکمن‌ها به امام رضا(ع) «قزل امام» می‌گویند، زیرا حرم مطهرش دارای گنبد طلایی است. مردم ترکمنستان با اینکه ۷۰ سال در حکومت کمونیستی شوروی زندگی کرده‌اند و نمی‌توانستند از مرزهای آهنین آن عبور کنند و به زیارت امام رضا(ع) بیایند، اما آنچه را از پدران خود درباره امام رضا(ع) شنیده بودند، در حافظه خود داشتند و به امام عشق می‌ورزیدند.

در این میان، مرو به عنوان میراث مشترک فرهنگی مردم ایران و ترکمنستان همواره در مجامع فرهنگی مطرح بوده است.

در سال‌های ابتدایی استقلال ترکمنستان که مرزها به روی ترکمن‌ها باز شد، بیشترین زائر از ترکمنستان به مشهد می‌آمدند. این علاقه و ریشه مذهبی در همه ۷۰ سال استبداد کمونیستی در لایه‌های زیرین فرهنگ مردم ترکمنستان وجود داشت، درحالی که هیچ مسجدی فعالیت نمی‌کرد و اجازه زیارت امامزاده‌های آن سرزمین به مردم داده نمی‌شد. 

در مرو بقایای منزل امام رضا‌(ع) باقی مانده و در مرکز شهر هم مقبره دو تن از برادران امام هشتم(ع) وجود دارد که مورد احترام مردم است. این مکان در اوایل دهه ۸۰ تبدیل به زیارتگاه مردم شد و دولت هم مجبور به ساخت استراحتگاه برای زائران شده بود.

این علاقه به اماکن مذهبی در ترکمن‌ها چون دسترسی به حرم رضوی نداشتند، خیلی بیشتر بود به گونه‌ای که در وقت دعا رو به مشهد می‌ایستادند و افسانه‌هایی نیز در مورد امام مطرح می‌کردند.

شهر چندهزار ساله‌ای در ترکمنستان وجود دارد که «آنو» نام دارد و بقایای شهر جایی است شبیه سرداب که داخل آن مسدود شده است و مردم معتقدند که این سرداب به صورت زیر زمینی به مشهد راه داشته و اولیاءاللهی که در شهر بودند از آن طریق به زیارت امام رضا(ع) می‌رفتند.

این افسانه‌ها از علاقه آنان به امام رضا(ع) ناشی می‌شد. مردم ترکمنستان در چند سال اخیر نیز با محدودیت سفر زیارتی به ایران مواجه شده‌اند.

انتهای پیام
captcha