به گزارش ایکنا، پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتوگو نوشت: رضا حاجیآبادی، مدیر انتشارات هزاره ققنوس و پژوهشگر و منتقد ادبی با برنامه گفتوگوی فرهنگی درمورد کتابفروشی و تولید محتوا در فضای مجازی مصاحبه کرد.
حاجیآبادی با اشاره به اینکه هر رسانهای کارکرد و آداب مخصوص به خودش را دارد، گفت: برای مثال آداب خواندن کتاب چاپی این است که به کتابفروشیهای خیابان انقلاب و یا هفت تیر مراجعه کنیم، کتاب بخوانیم و با شخصیتهای داخل کتاب همزاد پنداری کنیم، اما از زمان شیوع کرونا ناشران خلاق به فروش کتابهای خود از بستر فضای مجازی اقدام کردند.
این پژوهشگر ادبی ادامه داد: ناشران و کتابفروشانی که این کار خلاقانه را انجام ندهند محکوم به شکست هستند چراکه به تدریج از چشم مخاطبان دور و نهایتاً فراموش میشوند.
وی با بیان اینکه شیوه فروش کتاب و محصولات فرهنگی با شیوع کرونا تفاوت محسوسی پیدا کرده است گفت: حداقل تفاوتش این است که دیگر نیازی به حضور فیزیکی نیست و مخاطبان به راحتی میتوانند خلاصه کتاب مورد نظر خود را در گوشیهای هوشمند مشاهده کنند، بشنوند و بخوانند.
مدیر انتشارات هزاره ققنوس معتقد است که کار فرهنگی باید کاملاً حرفهای باشد و به همین دلیل است که دوستانی که با نگاه دریافت حمایت و کمک اقتصادی از دولت وارد حوزه فرهنگ میشوند کار را برای اهالی حرفهای فرهنگ سخت میکنند. این افراد با این نگاه خود دست به اقداماتی میزنند که نه تنها کمکی به فرهنگ نمیشود بلکه ضد فرهنگ هم هست.
حاجیآبادی با تصریح بر اینکه فرهنگ معمولاً اولویت آخر مسئولان و مردم و حتی خود اهالی فرهنگ است گفت: ما اگر سینماییها و رادیوییها را اهل فرهنگ بدانیم این سوال مطرح میشود که کدام یک از شخصیتهای سینمایی و نمایش رادیویی و تئاتری در حال کتاب خواندن دیده شده اند که بر مخاطب تأثیرگذار باشند؟!
وی افزود: متأسفانه این اتفاق در آموزش و پرورش ما هم نیفتاده است، ما در آموزش به فرزندانمان طوری رفتار کردیم که کتاب گریز بار آمده اند همانطور که نویسنده گریز هم بار آمده اند و درس انشا مهجور مانده و حتی تدریس هم نمیشود.
مدیر انتشارات هزاره ققنوس استفاده از ظرفیت فضای مجازی در این حوزه را ضروری خواند و گفت: ما برای استفاده از این ظرفیت باید خلاقیت داشته باشیم و البته راه استفاده از رسانههای نوین را هم یاد بگیریم.
وی همچنین به تئوری جنگ تمدنها نیز اشاره کرد و گفت: ما در حال حاضر شاهد جنگ رسانهای هستیم؛ یعنی رادیو تلویزیون را رقیب خودش میداند و تلویزیون هم فضای مجازی را و اگر کتاب را هم رسانه بدانیم با تلویزیون رقابت میکند، اما بالاخره باید این جنگ رسانهای را کنار گذاشت و به هم افزایی رسانهای تبدیل کرد.
حاجیآبادی با بیان اینکه تعاملات نشر هزاره ققنوس با دنیای بیرون از خودش خیلی بیشتر شده گفت: اخیراً کتاب طنز «من شوهرم را نکشتم» درباره فرهنگ چین و ازدواج و با همکاری با ناشران چینی ترجمه شد و احتمالاً با اقبال خوبی از سمت مردم کشورمان مواجه میشود.
در قرارداد با ناشران ترکیهای نیز سه مجموعه کتاب شعر و یک مجموعه شعر از یک ناشر برزیلی ترجمه شده است البته ناشران خارجی هم برخی کتابهای ما را درخواست کرده اند مثلاً یک ناشر یونانی امتیاز کپی رایت کتاب دو زبانه زندگی در آغوش مرگ را خریداری کرده است.
انتهای پیام