اسرائیل به دنبال حذف اردن و میدان‌داری عربستان در مسجدالاقصی
کد خبر: 3907894
تاریخ انتشار : ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶

اسرائیل به دنبال حذف اردن و میدان‌داری عربستان در مسجدالاقصی

رژیم اشغالگر تلاش می‌کند با تحت فشار قرار دادن وزارت اوقاف اردن برای ایجاد تغییرات ریشه‌ای در شورای اوقاف اسلامی در قدس اشغالی، زمینه را برای افزایش نفوذ عربستان در مسجدالاقصی آماده کند.

تلاش اسرائیل برای گسترش نفوذ  سعودی‌ها بر مسجدالاقصبه گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری فلسطین الیوم، منابع خبری در اداره اوقاف اسلامی قدس در این باره اعلام کردند: رژیم اشغالگر  تلاش می‌کند با کم کردن اختیارات اردن در اوقاف اسلامی قدس و مسجدالاقصی که از سوی جمعیت‌های افراط‌گرای یهودی و سیاستمداران و مقامات اجرایی رژیم صهیونیستی در معرض خطر قرار دارد، نفوذ عربستان سعودی را گسترش دهد.

سپردن اختیارات مربوط به برنامه‌های گردشگران خارجی و امور مربوط به بازسازی داخل مسجد و سازه‌های مختلف آن به رژیم صهیونیستی، سپردن همراهی میهمانان بلندپایه خارجی و عرب و تدوین برنامه سفر آنها به پلیس رژیم اشغالگر، مشخص‌کردن شرط سنی برای اقامه نماز در مسجدالاقصی، انتقال مسئولیت حمایت و حفاظت از مسجدالاقصی به فرماندهی پلیس رژیم صهیونیستی و ایجاد یک شبکه نظارتی در پشت بام ساختمان‌های مشرف بر مسجد از جمله محدودیت‌هایی است که برای کاهش نقش اداره اوقاف اسلامی قدس در امور مربوط به این مسجد اعمال شده است.

منابع خبری با اشاره به این که وارد آوردن فشار اقتصادی بر اردن که از مشکلات اقتصادی رنج می‌برد از دیگر مصادیق تلاش صهیونیست‌ها برای کاهش نفوذ اردن بر مسجدالاقصی است، تأکید کردند: در چنین شرایطی سعودی‌ها برای کمک اقتصادی به اردن به پا خاسته‌اند اما این بار با حضور در اداره مسجدالاقصی و تعیین اعضایی منتسب و یا وابسته به عربستان در شورای اوقاف.

گزارش‌ها حاکی از مخالفت اردن با این تلاش‌ها و فشارهاست چنانکه پیش از این نیز اردن تلاش‌های سعودی برای دخالت در امور مسجدالاقصی از طریق کمک‎های مالی در بازسازی قبة الصخره را نپذیرفت.

حاتم عبدالقادر عضو شورای اوقاف قدس در این باره اظهار کرد: ضعف اردن در برابر این تلاش‌ها، از  قدرت او در مسجدالاقصی و همه مقدسات قدس که از سوی فلسطینیان به رسمیت شناخته شده است، خواهد کاست.

عبدالقادر تأکید کرد:  در گذشته نیز تلاش هایی برای کاستن تولیت انحصاری اردن بر مسجدالاقصی از سوی برخی با تشکیل یک هیئت بیت المقدس  اسلامی ـ مسیحی برای بیعت با بن سلمان و ورود هر چند محدود عربستان در امور مسجدالاقصی تشکیل شد اما این تلاش‌ها به شکست انجامید.

از سوی دیگر شیخ عکرمه صبری خطیب مسجدالاقصی نیز نسبت به تلاش‎های مداوم اسرائیل برای سیطره بر مسجدالاقصی هشدار داد و تاکیدکرد: هدف قرار دادن برنامه ریزی شده نمازگزاران در مصلای مروانی و سلسله بازداشت‎های اخیر از نیت مقامات رژیم اشغالگر برای سیطره بر همه منطقه شرقی و باب الرحمه پرده برمی‌دارد و این اقداماتی است که از تسلط اوقاف بر این منطقه خواهد کاست.

وی تصریح کرد: رژیم اشغالگر سعی داشت باب الرحمه را به کنیسه یهودی تبدیل کند اما بازگشایی آن راه را برآنها بست. 

 

انتهای پیام
captcha