مشکلات داخلی خطرناک‌تر از دشمن خارجی است/ نیاز به سیره و روش شهید بهشتی
کد خبر: 3907533
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۳

مشکلات داخلی خطرناک‌تر از دشمن خارجی است/ نیاز به سیره و روش شهید بهشتی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین شفیعی با بیان اینکه شبیه شهید بهشتی بودن به سلوک و عملکرد است و ما امروز به سیره و روش شهید بهشتی نیازمندیم، گفت: امروز مشکلات داخلی در کشور داریم که اگر به آنها توجه نکنیم از دشمنان خارجی خطرناک‌ترند، از این رو مسئولان باید کار کنند و کارهای حاشیه‌ای را متن نکنند.

مروری بر حوادث تیر سال 60 کشور

به گزارش ایکنا از خوزستان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحسن شفیعی، رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان در سخنرانی شب گذشته، 8 تیر به مناسبت سالروز شهادت شهید بهشتی و دیگر شهدای این حادثه گفت: در نقل حوادث تاریخی آثار و برکاتی هست. گاهی حوادث تاریخی دربردارنده تعظیم شعائر، ذکر خیر خدمت‌گذاران و انسان‌های تأثیرگذار است. تاریخ متضمن عبرت‌هایی است؛ یعنی اینکه انسان با بررسی حوادث گذشته بداند، چگونه حرکت کند.

وی اظهار کرد: در هفتم تیر سال 60 در یک حادثه تروریستی بمب‌گذاری، دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در سرچشمه تهران منفجر شد و بین 70 تا 95 نفر از مسئولان کشور همچون شماری از نمایندگان مجلس، وزرا، مسئولان و در رأس این شهدا، مرحوم شهید بزرگوار آیت‌الله سید محمد حسینی بهشتی به شهادت رسیدند. چون شخصیت آقای بهشتی، شخصیت مطرحی است، بقیه شهدای این حادثه را تحت‌الشعاع قرار داده و گرنه این شهدا هر کدام دفتری از فضیلت‌ها و سوابق درخشان هستند.

شفیعی ادامه داد: در میان شهدای هفتم تیر، ما سه شهید از استان خوزستان داریم؛ مرحوم شهید حجت‌الاسلام و المسلمین سید محمد کاظم دانش، نماینده مردم اندیمشک و شوش در مجلس شورای اسلامی، شهید مرحوم سیدجواد شرافت نماینده مردم شوشتر در مجلس شورای اسلامی و مرحوم شهید علیرضا چراغ‌زاده دزفولی نماینده مردم رامهرمز و هفتکل در مجلس شورای اسلامی که از چهره‌های شاخص آن دوره بودند.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان با اشاره به این نکته که امام در آن ایام، انقلاب اسلامی را چگونه و با چه زحمتی از آن مرحله عبور داد، توضیح داد: در آن زمان، سه سال از پیروزی انقلاب در سال 57 گذشته است. وقتی به این مقطع تاریخی مراجعه می‌کنیم می‌بینیم یک حادثه گسترده طبیعی در آن ایام در منطقه کرمان پیش آمده است، دستگاه قضایی مشغول بررسی لایحه قصاص است. جبهه ملی مردم را به راهپیمایی علیه لایحه قصاص فراخوان می‌کند. امام در 25 خرداد سال 60 یک سخنرانی ایراد می‌کنند و جبهه ملی را محکوم به ارتداد می‌کنند و می‌فرمایند اینها بیانیه دادند و مردم را به راهپیمایی علیه یک اصل مسلم دینی دعوت کردند. مسأله قصاص یک اصل صریح آیات قرآن است.

وی ادامه داد: از آن طرف قضایای بنی‌صدر به اوج خود رسیده است، عدم کفایت او در مجلس مطرح می‌شود. امام یکم تیر، بنی‌صدر را از ریاست جمهوری خلع می‌کند. 31 خرداد شهید چمران در دهلاویه خوزستان به شهادت می‌رسد. تمام این اوضاع در کشور در حال رخ دادن است. جنگ هم از شهریور 59 شروع شده است. در آن حین در 6 تیر در مسجد ابوذر تهران، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ترور می‌شود و در 7 تیر، دفتر حزب جمهوری اسلامی منفجر می‎شود و رئیس دیوان عالی کشور و تعدادی از وزرا و نمایندگان مجلس شهید می‌شوند. یعنی مملکت از همه طرف به حسب ظاهر از دست رفته است.

شفیعی با بیان اینکه یک مسأله در حادثه انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی، شخصیت شهید بهشتی است و باید نخبگان ما از دانشگاهیان و حوزویان در معرفی این شهید کار کنند، گفت: یک سال بعد از 15 خرداد 42 و قیام مردم و سرکوب آنها، مرحوم شهید بهشتی تعدادی از علما را دعوت می‌کند و یک جلسه تشکیل می‌دهد و می‌گوید فرض کنید در 15 خرداد 42 مردم بر دستگاه شاهنشاهی غلبه کرده بودند، بعد از آن چه نسخه و برنامه‌ای برای اداره کشور داشتیم؟ لذا مرحوم شهید بهشتی در دهه 40 جلساتی را با بزرگان آشنا به مسائل اجتماعی تشکیل می‌دهد و شروع به طراحی و برنامه‌ریزی برای اداره حکومت می‌کنند. در آن شرایط که رژیم شاهنشاهی مردم را در 15 خرداد 42 سرکوب کردند، آمریکا و رژیم شوروی سابق، شاه را تحسین کردند و به او تبریک گفتند که توانست اوضاع را مهار کند، این اوضاع نه تنها در ذهن آیت‌الله بهشتی ناامیدی ایجاد نمی‎کند، بلکه زمینه تلنگری برای طراحی شیوه حکومت در ذهن ایشان می‌شود.

امام جماعت مسجد صاحب‌الزمان(عج) افزود: مرحوم آیت‌الله‌العظمی بروجردی، آقای بهشتی را برای اداره مرکز اسلامی هامبورگ می‌فرستد و آقای بهشتی در آنجا هم به عنوان چهره اندیشمند مورد توجه مسلمانان و غیرمسلمانان قرار می‌گیرد. بعد از پیروزی انقلاب، امام، مرحوم شهید بهشتی را در رأس قوه قضاییه قرار دادند؛ این نشان داد که شهید بهشتی یک مجتهد مسلم است.

وی در ادامه سخنان خود گفت: آخرین جمله‌ شهید بهشتی پیش از شهادت این بود: «این جلسه برای این است که نگذاریم آمریکا بار دیگر برگردد و بر مقدرات ملت ما مسلط شود.» و پس از آن انفجار صورت می‌گیرد. در آن زمان منافقان از خرداد 60 با پشتیبانی بنی‌صدر در تهران درگیری مسلحانه خود را شروع کردند و علنا محاربه را به نمایش گذاشتند. طبعا تعداد زیادی از اینها دستگیر و در دادگاه‌های انقلاب محاکمه می‌شدند. انفجار در شامگاه هفتم اتفاق می‌افتد، امام بلافاصله اوضاع را مدیریت می‌کنند و صبح فردای آن روز به قضات دادگاه انقلاب تهران پیغام می‌دهند که امروز محاکمه منافقان را انجام ندهید، چون دیشب این انفجار صورت گرفته امکان دارد قضات عصبانی و از نظر احساسی تند باشند و این احساسات بر نوع عدالت‌شان در قضاوت تأثیر بگذارد. از این رو امام دستور توقف محاکمه‌ها را می‌دهند.

رئیس دفتر استانی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خوزستان گفت: امام در هشتم تیر، شهادت شهید محمد منتظری را به آقای منتظری تسلیت می‌گوید و خطاب به او می‌نویسد: «گرچه تمام شهیدان انقلاب و شهیدان عزیز و معظم یکشنبه شب،‏‏ از برادران ما‏‎ ‎‏و شما بودند و ملت قدرشناس برای آنان به سوگ نشستند و دشمنان اسلام در‏‎ ‎‏شهادت آنان شاد و اسلام عزیز سرافراز است لکن ... محمد شما و ما، خود را‏‎ ‎‏وقف هدف و برای پیشبرد آن سر از پا نمی‌شناخت.» بلافاصله در همان روز آیت‌الله موسوی اردبیلی را به ریاست دیوان عالی کشور منصوب می‌کنند که خدشه‌ای در شرعی بودن احکام و قضاوت‌ها وارد نشود. امام در همین روز یک سخنرانی در جمع قضات هم داشتند و نکاتی را ذکر می‌کنند که یکی از آنها مسأله مظلومیت شهید بهشتی است؛ مظلومیت شهید این بود که بنی‌صدر در آن زمان فضایی را در کشور حاکم کرد و یک جو بدبینی نسبت به مرحوم آیت‌الله بهشتی به وجود آورد. به گونه‌ای که در تشییع پیکر آیت‌الله طالقانی علیه شهید بهشتی شعار سرداده شد. امام فرمود: «این را کراراً گفته‌ام مرحوم آقای بهشتی در این مملکت مظلوم زیست، یک مرد صالحی را به صورت یک دیکتاتور در آوردند».

شفیعی ادامه داد: امام در هشتم تیر یک سخنرانی دیگری هم در یک دیدار عمومی با مردم داشتند که لغو نشده بود. امام با این درایت فضا را مدیریت می‌کنند. نکته‌ای که وجود دارد یکی تجلیل این شهدا است. این شهدا هر کدام یک دانشگاه هستند و نباید فراموش شوند. این‌که هر سال برنامه تشریفاتی گذاشته شود، نفعی به دست نمی‌آید. اینکه شهید بهشتی چه کسی بود؟ چگونه زندگی کرد؟ افکار او چه بودند؟ مهم است. شبیه شهید بهشتی بودن به سلوک و عملکرد است. آقای بهشتی کسی بود که در اوج تبلیغات که بنی‌صدر علیه او می‌کرد، به وظیفه خود عمل می‌کرد. امروز در فضای عمومی کشور، همه بحث‌‌ها، بحث‌های فرعی و حاشیه‌ای شده‌اند. اینکه هر روز یک داستانی محل بحث وزرا و وکلا و بزرگان شود، اصلاً مورد قبول نیست. فرزند شهید بهشتی می‌گوید: به پدرم گفتم از خودت دفاعی بکن. آقای بهشتی گفت: وقت ندارم از خودم دفاع کنم، امروز مملکت نیازمند کار است: «إِنَّ اللَّهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا». این درسی برای مسئولان است.

وی تصریح کرد: مشکلات زیادی در کشور است، مسئولان باید برای کار کردن وقت بگذارند. ما امروز به سیره و روش شهید بهشتی نیازمندیم. امروز همه باید کار کنند. امروز ما دشمنان خارجی و داخلی داریم. مشکلات داخلی هم داریم که اگر به آنها توجه نکنیم از دشمنان خارجی خطرناک‌ترند. مسئولان باید کار کنند و کارهای حاشیه‌ای را متن نکنند.

انتهای پیام
captcha