ضرورت هم‌افزایی کانون‌های مساجد و پایگاه‌های بسیج
کد خبر: 3907249
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۷:۵۳

ضرورت هم‌افزایی کانون‌های مساجد و پایگاه‌های بسیج

مدیر کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان(ع) مسجد امام سجاد(ع) شهرکرد گفت: در بسیاری از مساجد شاهد موازی‌کاری در فعالیت کانون فرهنگی هنری و پایگاه بسیج مسجد هستیم حال آنکه کانون و بسیج می‌توانند با همدلی و هم‌افزایی فرهنگ مشورت و تعامل را به اهالی محله در عمل آموزش دهند و الگویی برای نهادها و دستگاه‌ها باشند.

احسان طاهری، مدیر کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان(ع) مسجد امام سجاد(ع) شهرکرد در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به آغاز فعالیت این کانون از سال ۹۱، اظهار کرد: این کانون از بدو فعالیت تا کنون همواره جزو کانون‌های برتر استان بوده و مقام‌های زیادی را در زمینه‌های گوناگون کسب کرده است که احراز رتبه برتر استان در بخش ثبت فعالیت‌ها در «طرح راهکار» و قرار گرفتن در فهرست ۱۰ کانون برتر کشور در بخش یاد شده از جمله جدیدترین عناوین است.

وی بیان کرد: برگزاری کلاس‌های گوناگون از جمله کلاس‌های تخصصی تکواندو و تنیس روی میز، کامپیوتر، کلاس‌های هنری، کلاس تجوید و روخوانی قرآن ویژه کودکان ۸ تا ۱۲ سال و بانوان بالای ۲۰ سال، کلاس مداحی بانوان و ...، برگزاری مسابقات ورزشی، قرآنی و کتابخوانی در سطح محله، شهرستان و استان، برنامه مدون و مستمر معرفی کتاب، اجرای برنامه‌های مختلف در و ... از جمله فعالیت‌های شاخص این کانون بوده است.

اهم فعالیت‌های کانون در فضای مجازی

طاهری با اشاره به هدایت برنامه‌های کانون به سمت فضای مجازی پس از شیوع کرونا، گفت: فعالیت کانون در فضای مجازی به صورت تخصصی ادامه دارد که تشکیل گروه‌ها و کانال‌ها و نیز اجرای برنامه‌های متعدد به صورت زنده در شبکه‌های مجازی رویکرد اصلی کانون در فضای مجازی است که در همین راستا، جزء خوانی قرآن کریم در ماه رمضان، برنامه احکام در رمضان و برنامه شب‌های قدر با شمار بالای دنبال‌کنندگان که تا ۳۰۰ نفر می‌رسید به صورت زنده برگزار شد.

وی به فعالیت کانون سالار شهیدان در کانال «صد ثانیه با قرآن» در قالب طرح ملی راهکار اشاره و بیان کرد: این کانال که اعضای آن از اعضای کانون سراسر کشور است به تفسیر صد ثانیه‌ای از سور مبارکه قدر و نسا اختصاص داشت و در ایام فرد ماه مبارک رمضان کلیپ صد ثانیه‌ای که به صورت روزانه در مسجد تصویربرداری می‌شد در کانال در اختیار اعضا قرار می‌گرفت که آزمونی از محتوای کلیپ برگزار و افراد برنده به قید قرعه مشخص شدند.

طاهری گفت: برگزاری مراسم ارتحال امام خمینی(ره) از دیگر فعالیت‌های مجازی کانون سالار شهیدان بود که در این مراسم یک سخنرانی ده‌دقیقه‌ای، مرثیه‌خوانی و قرائت یک جزء از قرآن کریم هدیه به روح پر فتوح امام راحل برگزار شد و کاربران توانستند به صورت زنده از این مراسم بهره‌‌مند شوند.

توزیع ۴۰۰ بسته معیشتی در کمک مؤمنانه

مدیر کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان شهرکرد در خصوص اقدامات این کانون در مبارزه با کرونا و کمک مؤمنانه، تصریح کرد: با همکاری پایگاه بسیج مسجد امام سجاد(ع)، و با هماهنگی با ستاد کرونا ضدعفونی مسجد و محله انجام می‌شد، ضمن اینکه با کمک خیران و با همکاری کانون کربلایی‌ها توانستیم ۴۰۰ بسته معیشتی را میان نیازمندان توزیع کنیم، تهیه و توزیع صد پرس غذای گرم و ۲۳ بسته گوشت در ایام ماه مبارک رمضان نیز از دیگر اقدامات کانون بود.

طاهری با اشاره به قرار داشتن در دهه کرامت، بیان کرد: علاوه بر برگزاری جشن مجازی به صورت زنده و آذین‌بندی مسجد، برگزاری چند برنامه در این دهه آغاز شده است که از جمله در طرح «فدای دخترم» خانواده‌های دارای دختر ۲ تا ۹ سال با ارسال عکس فرزندشان می‌توانند در این برنامه شرکت کنند که به تصاویر برگزیده از نگاه کاربران کانون سالار شهیدان، جوایزی ارزنده تقدیم خواهد شد.

وی افزود: همچنین مسابقه کتابخوانی «امام رضا(ع) و زندگی» آغاز شده است که علاقمندان می‌توانند با دریافت فایل پی‌دی‌اف و سوالات در کانال خط‌شکن در پیام‌رسان گپ و ارسال پاسخ‌ها تا پایان تیرماه از جوایز ارزنده این مسابقه بهره‌مند شوند.

ضرورت برنامه‌های بلندمدت کانون‌های مساجد

مدیر کانون فرهنگی هنری سالار شهیدان شهرکرد با تاکید بر اینکه کانون‌های مساجد باید برنامه بلندمدت برای فعالیت‌های خود داشته باشند و از کارهای مقطعی بپرهیزند، گفت: با دید بلند مدت و تصمیمات ریشه‌ای می‌توان برنامه‌های تخصصی و تاثیرگذار را در بستر کانون‌های مساجد به اجرا در آورد، رها کردن نیمه‌کاره برنامه‌ها حاصلی ندارد و اتلاف وقت و انرژی است.

وی به برنامه شنبه‌ها با کتاب کانون سالار شهیدان شهرکرد اشاره و بیان کرد: این برنامه یکی از طرح‌های بلندمدت کانون است که چون ظرفیت اجرای آن‌ و بازخوردهای مثبتش را در میان کودکان و نوجوانان محله مشاهده کردیم، تصمیم بر آن شد که در فضای مجازی ادامه یابد و یقینا پس از عادی شدن اوضاع در بستر مسجد به صورت حضوری نیز دنبال خواهد شد.

طاهری در پاسخ به این پرسش که موانع فعالیت کانون‌های مساجد کدامند؟ تصریح کرد: در بسیاری از مساجد شاهد موازی‌کاری در فعالیت کانون فرهنگی هنری و پایگاه بسیج مسجد هستیم حال آنکه مقام معظم رهبری بر همکاری و همسویی این دو مجموعه در بستر مسجد تاکید دارند، نباید اجازه داد فضای دو قطبی در مسجد ایجاد شود بلکه کانون و بسیج می‌توانند با همدلی و هم‌افزایی فرهنگ مشورت و تعامل را به اهالی محله در عمل آموزش دهند و الگویی برای نهادها و دستگاه‌ها باشند.

وی به همکاری‌های گسترده کانون سالار شهیدان و پایگاه بسیج مسجد امام سجاد(ع) اشاره کرد و گفت: ما و اعضای بسیج یک اتاق فکر مشترک تشکیل داده‌ایم و تمام فعالیت‌ها به صورت مشترک و با همکاری پیش می‌رود.

انتهای پیام
captcha