تحولات فلسطین؛ از محاصره حرم ابراهيمی تا لبیک فلسطینیان به «ندای سپیده دم»
کد خبر: 3905599
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲

تحولات فلسطین؛ از محاصره حرم ابراهيمی تا لبیک فلسطینیان به «ندای سپیده دم»

محاصره کامل حرم ابراهیمی شهر الخلیل از سوی صهیونیست‌ها به بهانه مقابله با کرونا، حضور پرشور فلسطینیان در نماز صبح مسجدالاقصی و لبیک به «ندای سپیده دم»، دیدار محمود عباس با وزیر خارجه اردن در مورد طرح الحاق کرانه باختری و درخواست جنبش فتح برای برگزاری تظاهرات جمعه خشم از آخرین تحولات فلسطین است.

به گزارش ایکنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، اشغالگران صهیونیست به بهانه شیوع ویروس کرونا به تدابیر امنیتی خود در شهر الخلیل به‌ویژه اطراف حرم ابراهیمی شدت بخشیدند.
 
نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی محدودیت‌های شدیدی را برای ورود نمازگزاران فلسطینی به حرم حضرت ابراهیم (ع) اعمال کرده و پست‌های بازرسی در اطراف این حرم دایر کردند.

فلسطینیان در واکنش به پست‌های بازرسی تاکید کردند که این تدابیر هرگز عزم و اراده آنان را در زمینه حراست از این حرم تضعیف نخواهد کرد. 

آنان همچنین بر لزوم حضور گسترده و دایمی در این مکان مقدس و ممانعت از مداخله اشغالگران صهیونیست  در آن تاکید ورزیدند. 

لازم به ذکر است که حرم حضرت ابراهیم (ع) آماج روند یهودی‌سازی شتابان قرار گرفته است؛ به طوری که مراجع صهیونیستی از پخش صدای اذان ممانعت می‌کنند و سعی دارند آن را به لحاظ زمانی و مکانی میان مسلمانان و یهودیان تقسیم کنند. 

فلسطینیان نماز صبح را در مسجدالاقصی به جا آوردند

هزاران فلسطینی ساکن شهرها و روستاهای کرانه باختری به رغم تدابیر شدید امنیتی رژیم صهیونیستی در قدس، ندای «سپیده دم سترگ» را لبیک گفته و نماز صبح را در شکوهی هر چه تمامتر در صحن‌های مسجدالاقصی اقامه کردند. 
تحولات فلسطین؛ از محاصره حرم ابراهيمی تا لبیک فلسطینیان به «ندای سپیده دم»
به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، هزاران فلسطینی به همراه اعضای خانواده‌هایشان اعم از کودکان و زنان به منظور تأکید بر پیوند معنوی خود با مسجدالاقصی و رساندن پیام خود به گوش سران تل‌آویو در زمینه مخالفت با طرح‌های یهودی‌سازی و الحاق کرانه باختری راهی مسجد مبارک الاقصی شدند. 

این در حالی است که نمازخانه‌های سرپوشیده و صحن‌های مسجدالاقصی و محله‌های اطراف این مسجد از حضور نمازگزاران فلسطینی موج می‌زد. 

از سوی دیگر، شیخ عکرمه صبری، خطیب مسجدالاقصی بر لزوم حضور گسترده فلسطینیان به‌ویژه ساکنان قدس در مسجدالاقصی جهت حراست از این مکان مقدس تاکید کرد.
 
گفت‌وگوی عباس و وزیر خارجه اردن در مورد طرح الحاق کرانه باختری

وزیر خارجه اردن با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام الله دیدار کرد.
 
ریاض المالکی، وزیر خارجه تشکیلات خودگردان در کنفرانس خبری مشترک با ایمن الصفدی همتای اردنی خود تاکید کرد که در این دیدار در رابطه با شیوه‌های مقابله با طرح الحاق کرانه باختری و هماهنگی بین اردن و فلسطین به منظور جلوگیری از اجرای این طرح بحث و تبادل نظر شد.
تحولات فلسطین؛ از محاصره حرم ابراهيمی تا لبیک فلسطینیان به «ندای سپیده دم»
الصفدی بر حمایت همه‌جانبه کشورش از ملت فلسطین و حقوق مشروع آن تاکید کرد و گفت: الحاق کرانه باختری موجب نابودی راه حل تشکیل دو کشور و هرگونه فرصت تحقق صلح خواهد شد و تمامی ملت‌های منطقه را از صلح، ثبات و امنیت محروم می‌کند.

وی گفت که تمام تلاش ما برای جلوگیری از اجرای این طرح و بازگرداندن طرفین فلسطینی و اسرائیلی به میز مذاکرات سازش به منظور تحقق صلحی عادلانه بر پایه راه حل تشکیل دو کشور است.
 
درخواست جنبش فتح برای برگزاری «تظاهرات خشم»
     
خبرگزاری فلسطینی «سما» نوشت: جنبش فتح در بیانیه‌ای به برگزاری تظاهرات خشم برای اعلام مخالفت با طرح رژیم صهیونیستی برای اشغال اراضی وسیعی از کرانه باختری فراخواند.

«اسامه القواسمی»، سخنگوی رسمی فتح بیانیه این جنبش خطاب به ملت فلسطین را قرائت کرد.

بر اساس این گزارش، در این بیانیه از دور جدید مقابله با «رژیم غاصب» سخن گفته شده و اعلام شده است، سرزمین فلسطین با «دلار، آرد و کنسرو ساردین» قابل معاوضه نیست و پرچم سفید را بالا نخواهد برد.
تحولات فلسطین؛ از محاصره حرم ابراهيمی تا لبیک فلسطینیان به «ندای سپیده دم»
در ادامه بیانیه مذکور آمده است: ای ملت بزرگ به پا خیزید و برای یاری خاک وطنتان با ما در تظاهرات خشم در محکومیت سیاست‌های مجرمانه اسرائیل شرکت کنید تا در برابر همه جهان با صدای بلند فریاد بزنیم «نه به الحاق»، «نه به معامله ذلت‌بار، «آری به قدس به عنوان پایتخت فلسطین».
 
درخواست حماس برای توقف همکاری تشکیلات خودگردان با اسرائیل

مشیر المصری از رهبران حماس گفت که زمان آن فرا رسیده است تا کرانه باختری مخالفت خود را با انضمامش به رژیم صهیونیستی اعلام کند.
 
به گزارش العالم، وی در راهپیمایی مخالفت با انضمام کرانه باختری به رژیم صهیونیستی و قرارداد قرن که در غزه برگزار شد، افزود: از تشکیلات خودگردان فلسطین می‌خواهیم هماهنگی امنیتی خود با رژیم صهیونیستی و تعهداتش نسبت به پیمان اسلو را متوقف و با اعلام حمایت از گروههای مقاومت، توطئه های رژیم صهیونیستی را خنثی کند.

وی اظهار کرد که تشکیلات خودگردان باید تصمیم سرنوشت‌ساز خود در این زمینه را فورا اتخاذ کند.
تحولات فلسطین؛ از محاصره حرم ابراهيمی تا لبیک فلسطینیان به «ندای سپیده دم»
المصری ادامه داد که حماس در این چارچوب، بر راهکار وحدت ملی و استراتژی میهنی آزادیبخش برای مقابله با چالشهای موجود تاکید دارد.

وی با اشاره به اینکه اراده مردم فلسطین باعث شکست توطئه‌های رژیم صهیونیستی به ویژه در زمینه انضمام بخش‌هایی از کرانه باختری به این رژیم می‌شود، گفت: اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس از رهبران کشورهای عربی و اسلامی، حمایت از فلسطین در مخالفتش با قرارداد قرن را خواستار شده است.

المصری گفت که پیام واضح ما به دشمن آن است که برای به شکست کشاندن قرارداد قرن هر آنچه در توان داریم را به کارخواهیم گرفت و می‌گوییم که هر کسی تصور کند می‌تواند این قرارداد را اجرا کند، دچار توهم شده است.

وی در ادامه، توقف فرود هواپیماهای کشورهای عربی در فرودگاههای رژیم صهیونیستی و عادی‌سازی رابطه با این رژیم را خواستار شد.

انتهای پیام
captcha