قرآن راه حفظ ارزش پول را نشان داده است / عملکرد بورس، الگوی تحقق عدالت اقتصادی
کد خبر: 3901729
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۵۳
مطالبات اقتصادی رهبر معظم انقلاب/ مبشری‌ عارف:

قرآن راه حفظ ارزش پول را نشان داده است / عملکرد بورس، الگوی تحقق عدالت اقتصادی

استاد فقه‌الاقتصاد اظهار کرد: در قرآن و روایات به این موضوع اشاره شده که متعاقدین باید به طرفین عقد متعهد باشند. در واقع به فرموده قرآن در آیه 279 سوره مبارکه «بقره»، اصل سرمایه باید به صورتی ثابت بماند که هم سرمایه خودت هم طرف مقابل حفظ شود؛ این به معنای حفظ قدرت خرید است.

مبشری عارف استاد فقه الاقتصاد

به گزارش ایکنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از الزامات در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار و دارای شناخت از شرایط و اولویت‌های کشور دانستند و با تأکید بر اینکه «اقتصاد و فرهنگ» در صدر اولویت‌های کشور است، نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، حفظ ارزش پول، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و تولید و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مبشری‌ عارف، استاد فقه‌الاقتصاد و استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه امام صادق(ع)، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره مطالبات اقتصادی رهبر انقلاب از مجلس یازدهم به ویژه حفظ ارزش پول ملی پرداخت و گفت گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری چندین سال پیاپی، هم عنوان سال را با اقتصاد گره زده و هم امیدشان به افراد انقلابی است و انقلابی بودن هم به معنای شخص پای کار است که منویات ایشان را برآورده کند بنابراین در مجلس جدید فرصتی فراهم شده که بسیاری از افراد انقلابی و پای کار، مورد اعتماد مردم قرار گیرند و وارد مجلس شوند.

نقش مجلس در حفظ ارزش پول

وی افزود: توصیه‌هایی که مقام معظم رهبری نسبت به تولید، اشتغال و حفظ ارزش پول ملی داشتند، دارای روبنا و زیربناهایی است. با توجه به اینکه مهم‌ترین وظیفه مجلس شورای اسلامی قانونگذاری است لذا می‌تواند این زیرساخت را لااقل برای چند دهه فراهم کند. اگر مجلس جدید در حوزه اقتصاد، قوانینی را در راستای حفظ قدرت خرید مردم که امروزه یکی از گزینه‌های آن که پول اعتباری است، ایجاد نکند، این بسیار کار سطحی خواهد بود که صرفاً آمار و ارقام برخی از کارهای تولیدی داده شود.

مبشری‌ عارف یادآور شد: تولید زمانی ارزشمند است که نمود آن را در زندگی مردم مشاهده کنیم. اولین کاری که نمایندگان مجلس باید انجام دهند این است که پول‌های اعتباری را نصاب‌دار کنند. بنده تأکید می‌کنم یکی از مهم‌ترین کارها این است که پشتوانه از تولید ناخالص ملی به یک پشتوانه شفاف تبدیل شودتا وقتی حقوق کارمندان، کارگران، روزمزدها، حق‌التدریس‌ها و کسانی‌که می‌خواهند نقدینگی خود را تبدیل به کالا کنند، پرداخت می‌شود، اگر این پشتوانه نصاب‌دار پول اعتباری مشخص باشد تورم کنترل خواهد شد.

عملکرد عادلانه شرکت‌های بورسی

این کارشناس اقتصاد اسلامی تأکید کرد: ما در مقام عمل سخت افزارها و نرم‌افزارهایی در اختیار داریم که به راحتی می‌توانیم این موضوع را مدیریت کنیم. مثلاً در بازار بورس که امروزه بسیاری از مردم به آن سمت می‌روند فرض کنید بنده هر سهم یک شرکت را به قیمت 13 هزار تومان می‌خرم که هزار سهم آن 13 میلیون تومان می‌شود این سهام برای افزایش سرمایه 1300 درصدی وارد مجمع می‌شود و وقتی این سهام بعد از مجمع باز می‌شود دو کار انجام می شود؛ یکی اینکه هر سهم به دلیل کمیت زیاد و نحوه تقسیم‌بندی تبدیل به هزار تومان یعنی یک سیزدهم قبل از مجمع می‌شود. در واقع عدد تغییر می‌کند اما قدرت خرید من در سهم تغییر نمی‌کند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) ادامه داد: گام دوم این است که یک ماه نماد آن سهم بسته می‌شود و موقع بازگشایی هم بر اساس یک مدیریت آنلاین که ناظر انجام می‌دهد به دلیل اینکه پول یک ماه بلوکه بوده است با یک سود بالا باز می‌شود بنابراین در اینجا هم ارزش و قدرت خرید پول حفظ می‌شود.

لوازم حفظ ارزش پول

وی افزود: باید در راستای حفظ ارزش پول ملی هم چنین سیستمی برای حفظ قدرت خرید مردم انجام دهیم. ما جلسات زیادی هم با مسئولان و صاحبنظران گذاشتیم که این موضوع بر اساس فقه امامیه برطرف شود. آیا الان ارزش پول ملی ما براساس قدرت خرید مردم حفظ می‌شود؟ آیا وام‌ها به مسیر حقیقی هدایت می‌شود؟ واقعیت این است که چنین چیزی وجود ندارد.

مبشری‌عارف بیان کرد: نکته دیگر درباره تأکیدات رهبر انقلاب در مقوله اشتغال است. چه قانونی وجود دارد که کد ملی کارگر بعد از یک مدت مشخص باشد تا امتیازاتی تحت عنوان، وام، کار و تولید در اختیار کارگری قرار گیرد که دیگر کارگری نمی‌کند. آیا حاکمیت در این زمینه مسئولیت ندارد؟ متأسفانه چنین قانونی وجود ندارد بلکه صرفاً شاهد توصیه‌های اخلاقی در این زمینه بوده‌ایم.

مصداق قرآنی اهمیت حفظ ارزش پول

استاد فقه‌الاقتصاد اظهار کرد: گاهی کسی سؤال می‌پرسد که آیا امام صادق(ع) یا امیرالمؤمنین(ع) این چیزها را متوجه نشدند؟ جواب این است که ائمه ما را یا شهید کردند یا در زندان یا مشغول جنگ بودند. مسئله حفظ قدرت خرید، نص آیه 279 سوره مبارکه «بقره» است که خداوند متعال در این آیه فرموده است: «فَإِنْ لَمْ تَفْعَلُوا فَأْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِنْ تُبْتُمْ فَلَكُمْ رُءُوسُ أَمْوَالِكُمْ لَا تَظْلِمُونَ وَلَا تُظْلَمُونَ؛ و اگر چنين‏ نكرديد، بدانيد به جنگ با خدا و فرستاده وى‏، برخاسته‏‌ايد؛ و اگر توبه كنيد، سرمايه‌‏هاى شما از خودتان است‏. نه ستم مى‌‏كنيد و نه ستم مى‌‏بينيد» در روایات هم به این موضوع اشاره شده است که متعاقدین باید به طرفین عقد متعهد باشند. در واقع به فرموده قرآن اصل سرمایه باید به صورتی ثابت بماند که هم سرمایه خودت هم طرف مقابل حفظ شود. این به معنای حفظ قدرت خرید است.

مبشری‌ عارف اظهار کرد: این کارها نشدنی نیست و در بورس به خوبی شاهد این اقدامات عادلانه به ویژه در عرضه اولیه ها هستیم که به همه شرکت‌کنندگان سهمی به صورت یکسان می‌رسد. البته این کف کار است و در تقسیم‌بندی‌های کلان می‌توانیم با کد ملی، مَرکَب (ماشین)، شغل و منزل مردم را احصا کنیم و برای افرادی که فاقد این موارد هستند در کمترین زمان، مسئله فقرزدایی که شارع ملاک آن را نداشتن این سه مورد دانسته است برطرف کنیم.

وی در پایان گفت: مقام معظم رهبری، بحث جهش تولید را هم مطرح کردند. با این زیرساخت‌ها، جهش تولید هم با کیفیت و واقعی خواهد بود. نباید فقط به دفتر ایشان آمار تولید را ارائه بدهیم بلکه باید گزارش دهیم که این تولید به دست چه کسانی رسیده است؟ چنین کاری می‌تواند به صورت عملیاتی، عدالت را تحقق بخشیده و ربا را هم حذف کند. لذا نمایندگان مجلس جدید باید به صورت دو فوریتی یا سه فوریتی این موارد را مد نظر داشته باشند.

اکبر ابراهیمی

انتهای پیام
captcha