به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی نخستین نمایشگاه مجازی عفاف و حجاب، اسماعیل قادریفر، رئیس مرکز توسعه فنآوریهای راهبردی معاونت علمی ریاست جهوری، اعلام کرد: در زمینه چادر مشکی در حال ایجاد کنسرسیومی از تولیدکنندگان و عرضهکنندگان هستیم. در این زمینه با انجمن تولیدکنندگان محصولات حجاب، دانشگاه امیر کبیر و انجمن تولیدکنندگان نساجی یزد در حال مذاکره هستیم.
وی تصریح کرد: این مسئله در قالب یک کنسرسیوم در حال مذاکره است تا بتوانیم در زمینه تولیدات فن آورانه محصولات مورد نیاز بانوان کشور گامهای جدی برداریم و از طرف دیگر قیمتها را برای محصولات کلیدی و استراتژیک در حوزه عفاف و حجاب کاهش دهیم.
این مسئول معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری افزود: تولید چادر مشکی یکی از حیاتیترین اقلام حوزه عفاف و حجاب است که به رغم ظرفیتهای بسیار خوبی که در کشور برای تولید چادر مشکی داریم متاسفانه از این ظرفیتها استفاده نمیشود و ما موظف هستیم سالیانه چندین میلیون یارد چادر مشکی که نماد زن ایرانی و هویت ایرانی اسلامی برای زن مسلمان است را از خارج از کشور وارد کنیم و خروج ارز نداشته باشیم.
رئیس مرکز توسعه فنآوریهای راهبردی معاونت علمی ریاست جهوری یادآور شد: فعالان حوزه عفاف و حجاب باید همت خود را معطوف تولید محصولات عفاف و حجاب کنند. در این مسیر نباید فراموش کرد ملزومات تولید نوآورانه را در نظر بگیرند برای مثال در حوزه چادر مشکی نوآور بودن طرحها، سبک بودن، رنگ، کیفیت و .... نکاتی است که نیازمند نوآوری و کار فن آورانه دارد.
قادریفر گفت: معاونت علمی به عنوان یک تسهیلگر در جریان نوآوری در کشور از شرکتهای دانش بنیان و فن آوری که در حوزههای مختلف عفاف و حجاب از جمله مقوله چادر مشکی یا در زمینه طراحی مد و لباس ایرانی اسلامی فعال هستند، حمایت میکند.
وی یادآور شد: با توجه به وضعیت جامعه دینی ایران اسلامی، موضوع عفاف و حجاب از اهمیت زیادی برخوردار است و اکثر زنان و دختران ایران اسلامی به موضوع عفاف و حجاب و نوع پوشش اهمیت میدهند.
رئیس مرکز توسعه فنآوریهای راهبردی معاونت علمی ریاست جهوری افزود: طبیعتاً عرضه محصولات باکیفیت و با قیمت مناسب در این بخش از اهمیت بالایی برخوردار است. ما با برگزاری نمایشگاه و رویدادهای تخصصی سعی در شناسایی ظرفیت تولید کنندههای ایرانی در این حوزه برای جامعه مخاطبمان هستیم.
قادریفر تصریح کرد: متأسفانه در حوزه پوششهای اسلامی اعم از مد و لباس کار نوآورانهای در کشور انجام نشده است. تشنگان معارف اسلامی که در این حوزه فعال هستند کارهایی انجام دادهاند اما نوآوریهای عمیقی نیستند که بتواند جامعه مخاطب را جذب کند.
وی اظهار کرد: یکی از کارکردهای نمایشگاه عفاف و حجاب تزریق روح نوآوری دراین حوزه است تا بتواند جامعه هدف و مخاطبان بیشتری را اغنا، برندهای جدیداین حوزه را معرفی و دست آوردهایی که در این حوزه وجود دارد را به نمایش بگذارد.
این مسئول معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوری افزود: یکی از ستادهای توسعه فنآوری که در سالهای اخیر تشکیل شد؛ ستاد توسعه فن آوریهای نرم و هویتساز است که ذیل یک برنامه راهبردی به عنوان کارگروه صنایع خلاق سعی میکند در همه حوزههای فن آوریهای نرم و هویت ساز در حوزه عفاف و حجاب که ظریب نفوذ بسیار زیادی در مخاطب دارد برنامه ریزی کند.
رئیس مرکز توسعه فنآوریهای راهبردی معاونت علمی ریاست جهوری گفت: از اقدامات این ستاد راه اندازی سه مرکز نوآوری در حوزه عفاف و حجاب از جمله مرکز نوآوریهای علوم انسانی در قم، مرکز نوآوری های مد و لباس اسلامی در دانشگاه شریعتی دانشگاه فنی حرفهای، مرکز نوآوری پاک علم و فن آوری هنر و علوم انسانی در دانشگاه علم و فرهنگ است تا بتوانیم از ظرفیتهای شرکت های خلاق و دانش بنیانی که تمایل به حضور در این عرصه دارند، استفاده کنیم.
قادریفر بیان کرد: طبیعتاً در هر حوزهای که تمایل به برتری پیدا کردن داریم نیازمند به استفاده از ظرفیتهای فناورانه و فارغ التحصیلان دانشگاهی مرتبط با این حوزه هستیم تا بتوانیم حداکثر بهره را در شکلگیری جریانهای نوآورانه در حوزههای تخصصی مانند مد و لباس اسلامی، عفاف و حجاب ببریم.
وی افزود: این ستاد بسته حمایتی از شرکتهای خلاق برای توسعه کسب و کار، بازارسازی، استفاده از توان استارت آپی در نظر گرفته است تا به عنوان زیر ساخت نیروی انسانی ما در این حوزه بتوانند خود را بازسازی کنند؛ در سبد حمایتی ما در معاونت علمی در حوزه صنایع خلاق انواع تسهیلگری اعم از مالی و غیرمالی، بستر سازی برای نفوذ بیشتر بازار محصولات فن آورانه و نوآورانه پیشبینی شده است.
قادریفر در پایان یادآور شد: ستاد توسعه فن آوریهای نرم یکی از حامیان اصلی این نمایشگاه بود، زیرا حوزه صنایع خلاق و هویت ساز یک حوزه بکر است و بازار بزرگی در انتظار شرکتهای دانش بنیان و فنآور قرار دارد.
انتهای پیام