شرکت ۹ هزار نفر در مسابقه ملی «صدای نور»
کد خبر: 3901318
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۱

شرکت ۹ هزار نفر در مسابقه ملی «صدای نور»

معاون فرهنگی دانشجویی مؤسسه آموزش عالی فردوس گفت: ۹ هزار نفر در مسابقه ملی «صدای نور» که توسط این موسسه آموزش عالی برگزار شده است، شرکت کرده‌اند.

شرکت ۹ هزار نفر در مسابقه ملی «صدای نور»محمد مهدی سرگل‌زهی، معاون فرهنگی دانشجویی مؤسسه آموزش عالی فردوس، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درباره فعالیت قرآنی این مؤسسه با عنوان مسابقه ملی «صدای نور» اظهار کرد: این فعالیت قرآنی در سال 94 با هدف ترویج فرهنگ قرآنی در دانشگاه‌، در قالب یک فعالیت دانشجویی توسط کانون قرآن و عترت مؤسسه آموزش عالی فردوس شکل گرفت و رویکرد برنامه آن بود که با بهره‌گیری از تفسیر ساده و روان حجت‌الاسلام و المسلمین قرائتی و انتشار مطالب تفسیری ایشان در بین جمع دانشجویی این دانشگاه، به نوعی بتوانند فرهنگ قرآنی را گسترش دهند.

گسترش فرهنگ قرآنی

وی ادامه داد: با کار کردن در این فضا ستاد احیاء و هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی وابسته به نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های خراسان رضوی این فعالیت را مورد تأیید و حمایت قرار دادند تا از این طریق بتوانیم موجب گسترش فرهنگ قرآنی شویم.

معاون فرهنگی دانشجویی مؤسسه آموزش عالی فردوس عنوان کرد: این پیشنهاد که در ابتدا در بین جمع دانشجویی این دانشگاه مطرح شده بود، توسط این نهاد حمایت شد و به سایر دانشگاه‌ها نیز توسعه پیدا کرد و در نهایت منجر به این امر شد که در آن سال این فعالیت به صورت «مسابقه‌ دانشجویی» در بین تمامی دانشگاه‌های استان توسعه پیدا کرد و به دلیل اینکه این مسابقه در فضای جامعه انجام می‌شد، جامعه مخاطب آن گسترش یافته و شاهد شرکت عموم مردم نیز در این مسابقه قرآنی بودیم.

سرگل‎زهی اضافه کرد: بنابراین با توجه به افزایش شرکت‌کنندگان این مسابقه، دیگر اهدای جوایز به برندگان هر دوره، از توان این دانشگاه خارج شد و به همین دلیل طرح از سوی نمایندگی نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های استان به اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی معرفی و درخواست حمایت از آن به ایشان پیشنهاد داده شد.

وی عنوان کرد: از این رو با توجه به ارزیابی مثبتی که اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی از چنین فعالیتی داشتند موافقت خود با همراهی در آن را اعلام نموده و از سال 1396 در کنار مؤسسه آموزش عالی فردوس و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها قرار گرفتند. امروز نیز این مسابقه و فعالیت قرآنی با همین ساختار در طی این سال‌ها توسط تیم دبیرخانه که در مؤسسه آموزش عالی فردوس مستقر است، برگزار می‌شود.

معاون دانشجویی فرهنگی مؤسسه آموزش عالی فردوس اظهار کرد: با توجه به اینکه در هر ماه برنامه‌های قرآنی زیادی را به صورت منسجم برگزار می‌کنیم باید گفت که این مسابقه یکی از مجموعه فعالیت‌های اصلی ما در راستای فعالیت‌های قرآنی بوده است که تاکنون انجام می‌شود.

سرگل زهی با اشاره به روند برگزاری مسابقه «صدای نور» نیز اظهار کرد: روند این مسابقه به این صورت طراحی شد که فایل‌های تفسیر صوتی حجت‌الاسلام قرائتی در کانال تلگرامی مسابقه منتشر می‌شد و به دنبال آن چند سؤال 4 گزینه‌ای از تفسیر ارائه شده مطرح می‌شد و علاقه‌مندان با ورود به سامانه‌ای پاسخ‌های خود را اعلام می‌کردند. پس از تصحیح پاسخ‌ها امتیازات محاسبه می‌شد و در نهایت نیز پس از قرعه‌کشی در میان کسانی که پاسخ‌های کامل داده بودند، به تعدادی از آنها جوایزی اهدا می‌گردید. پس از فیلتر شدن تلگرام، کانال مسابقه در پیام‌رسان‌های داخلی ایتا، سروش و روبیکا با نام sedayenour@ راه‌اندازی شد و مسابقه در این بسترها در حال ادامه کار است.

وی عنوان کرد: سعی ما بر این بوده که هر ساله این طرح را رشد دهیم و امسال بنا شد که مدل این پروژه در دو بخش سالیانه «سال تحصیلی» و بخش ویژه رمضانی برگزار شود. پروژه سال تحصیلی از مهرماه کلید ‌خورد و شنبه هر هفته یک فایل صوتی از تفسیر حجت‌الاسلام قرائتی در کانال‌های مسابقه ملی «صدای نور» قرار می‌گرفت و شرکت‌کنندگان تا پایان چهارشنبه همان هفته مهلت داشتند تا در این مسابقه شرکت کرده و پاسخ‌های خود را در سامانه ثبت کنند و در قرعه‌کشی شرکت داده شوند.

معاون فرهنگی دانشجویی مؤسسه آموزش عالی فردوس گفت: علاوه بر اینکه کار ارسال فایل‌های صوتی تفسیری را داشتیم، یک روایت نیز متناسب با آیه آن هفته انتخاب و روز دوشنبه هر هفته منتشر می‌شود. از این بخش نیز در هفته پایانی هر ماه (هفته چهارم) که چهار آیه منتشر شده بود چند سوال از روایات طرح می‌شد و از روز دوشنبه هفته پایانی هر ماه در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گرفت و تا روز چهارشنبه همان هفته مهلت پاسخ به سؤالات بخش روایی نیز وجود داشت.

وی افزود: در پایان هر ماه پس از محاسبه امتیازات، از میان کسانی که امتیاز کامل گرفته بودند قرعه‌کشی انجام شده و به پنج نفر از دانشجویان هرکدام مبلغ 100 هزار تومان و به 5 نفر از غیردانشجویان هر کدام مبلغ 50 هزار تومان از طرف مؤسسه آموزش عالی فردوس جایزه نقدی اهدا می‌شد.

سرگل زهی خاطرنشان کرد: ما این طرح را در مهر، آبان، آذر، دی و اسفند سال گذشته برگزار کردیم و به دلیل اینکه در بهمن ماه هم زمان با برگزاری امتحانات بود این مسابقه برگزار نشد و بنا بود که در فروردین ماه نیز این مسابقه برگزار شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا شرایط تغییر پیدا کرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اعلام لزوم تعطیلی دانشگاه‌ها و از طرفی تعطیلی آستان‌های مقدس امام زادگان جلیل‌القدر، اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی اعلام کرد که خوب است طرح رمضانی مسابقه ملی «صدای نور»، با توجه به حضور مردم در منازل و عدم انجام سفرهای ایام تعطیلات نوروزی و به جهت عدم ارائه خدمات از سوی آستان‌های مقدس امامزادگان(ع)، این فعالیت قرآنی از سوم فروردین ماه مصادف با عید سعید مبعث آغاز و تا عید فطر به صورت روزانه تداوم یابد.

معاون فرهنگی دانشجویی موسسه آموزش عالی فردوس بیان کرد: در نتیجه طرح ویژه مسابقه ملی «صدای نور» با عنوان «آرامش بهاری» و با حمایت آستان مقدس امام‌زادگان سیدحمزه در کاشمر، یاسر و ناصر در طرقبه و خواجه اباصلت(ع) برنامه‌ریزی شد.

وی تصریح کرد: در ویژه برنامه «آرامش بهاری» مسابقه ملی «صدای نور» به صورت میانگین روزانه 1800 نفر شرکت کردند و مجموع شرکت‌کنندگان در این طرح به 9 هزار نفر رسید. در طول برگزاری طرح آرامش بهاری هر روز به 8 نفر از افرادی که پاسخ صحیح به سوالات داده بودند هر کدام مبلغ 50 هزار تومان جایزه نقدی تقدیم شد.

معاون فرهنگی دانشجویی موسسه آموزش عالی فردوس با اشاره به اینکه روز گذشته اختتامیه این مسابقه برگزار شد و برندگان نیز اعلام شدند، گفت: در بخش برندگان دوره سالیانه دانشجویی، سید نیما قائمی از مشهد، در بخش عموم سالیانه، سیدمحمد حسینی مطلق از گرگان، سعید کرمی از مشهد، محسن خوش سفر از کرمان، معصومه عالی از تهران، نصرت مؤذن محمدآبادی از مشهد، در بخش عید تا عید، حمید هادی‌زاده از چالوس، گلندام اورنگی‌نژاد از مرودشت فارس، محمدجواد قدم پور واحد از کوهدشت، جمال شیخ زاده از مشهد، رامین سادلجی از کرج، سارا نقدی از تهران، عذرا کیومرثی از ساوه، لیلا حسنی از ملایر، محمدرضا سعادتی از پاسارگاد و یونس رضوی از تهران برندگان این دوره از مسابقه هستند.

انتهای پیام
captcha