کتاب «معجزه جاودان» اثر آیت‌الله سبحانی منتشر می‌شود
کد خبر: 3901303
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۲

کتاب «معجزه جاودان» اثر آیت‌الله سبحانی منتشر می‌شود

کتاب «معجزه جاودان، قرآن آفتابی که غروب ندارد» اثر آیت‌الله العظمی سبحانی منتشر می‌شود.

کتاب«معجزه جاودان» اثر آیت‌الله سبحانی منتشر می‌شودبه گزارش ایکنا، در سالیان اخیر، دکتر سها در اثری به نقد قرآن به زعم خود پرداخته و برخی آیات قرآن از جمله مباحث زن و خانواده، ارث و دیه و ... را تبعیض‌آمیز به نفع مردان و یا مخالف با دنیای مدرن برشمرده و خواسته تا نتیجه بگیرد که قرآن کتابی نیست که بتواند نیازهای زمانه را پاسخ دهد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، مفسر و مترجم قرآن کریم و از قرآن‌پژوهان برجسته کشور در سلسله مباحثی در دارالقرآن علامه طباطبایی در فاصله سال‌های 96 تا 98 به نقد مطالب سها پرداخت.
 
آیت‌الله العظمی جعفر سبحانی هم اخیراً در اثری با عنوان معجزه جاودان، قرآن آفتابی که هرگز غروب ندارد به نقد سخنان عمدتا بی‌پایه سها پرداخته که قرار است به زودی منتشر شود.
 
این اثر به نقد گفته‌های دکتر سها در فضای مجازی پرداخته و براساس اعلام دفتر ایشان به زودی منتشر و در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
 
در بخشی از این اثر بیان شده است که قرآن، آفتابی است که غروب ندارد، پیامبران الهی برای هدایت انسان‌ها به‌سوی خدا برانگیخته شده‌اند تا او را از اسارت سنگ و گل رهانیده و به سوی عالم بالا متوجه سازند، تمام پیامبران با دلایل گوناگون مبعوث شده و هر کدام به مناسبت فن رایج آن زمان دست به اعجاز زده و تحدی کرده‌اند.
 
حضرت موسی(ع) با عصا و حضرت مسیح(ع) با شفا دادن بیماران پیوند خود را با عالم بالا به ثبوت رسانیده‌اند زیرا تقاضای آن زمان این بود که رهبران آسمانی با چنین معجزه‌هایی وارد میدان شوند و دیگران را برای مبارزه، دعوت کنند. دانشمندان می‌گویند چون در عصر رسول خدا فن خطابه و ایراد سخنان فصیح و بلیغ فن رایج آن زمان بود، از این جهت پیامبر به وسیله قرآن تحدی نمود و جهانیان را برای معارضه با آن دعوت کرد و تاکنون بشر با تمام امکانات نتوانسته است، سوره‌ای مانند سوره‌های قرآن بیاورد.
 

نمونه‌ای از نقد مطالب سها از سوی استاد رضایی اصفهانی 

 
رضایی اصفهانی در مورد ادعای خلقت حوا از دنده آدم از سوی سها، گفته است: اولین اشتباه دکتر سها این است که براساس پیش فرض غلطی، مطلبی را به قرآن نسبت داده که اساسا ظاهر آیه متعرض این مطلب نیست همچنین وی به منبعی در تفسیر استناد کرده است که از دید ما و حتی دانشمندان اهل سنت غیرمعتبر است.

این قرآن‌پژوه بیان کرد: منبع اصلی وی در استناد، تفسیر طبری و تفسیر الدر المنثور است که با توجه به تاخیر زمانی درالمنثور، منبع سیوطی نیز همین تفسیر طبری است و اساساً طبری تفسیری است که در آن اسرائیلیات زیادی نقل شده و وجود دارد.

رئیس مرکز تحقیقات قرآن کریم المهدی(عج) با بیان اینکه سها از منابع روایی مانند بخاری، مسلم و دو تفسیر نامبرده بهره گرفته است تاکید کرد: با وجود ادعای وی مبنی بر تحصیل در حوزه علمیه قم، وی یا به منابع شیعه در تفسیر رجوع نکرده و یا رجوع اندکی داشته است و منشا اتهامات وی به قرآن نیز همین مسئله است.

وی گفت: وی براساس تفسیر طبری منشأ پیدایش حوا را از دنده آدم دانسته و این مطلبی است که در تورات آمده است و طبری نیز اسرائیلیات یهودی را در تفسیر خویش وارد کرده است و سها با استناد به همین مطلب تورات در تفسیر طبری نسبت خلق حوا از دنده آدم را به قرآن منسوب کرده در حالی که قرآن با تعبیر «خلق منها زوجها» تکلیف را روشن کرده است.

رئیس دانشگاه عالی قرآن المصطفی(ص) با بیان اینکه اگر قرآن می‌خواست این نظر سها را تأیید کند از کلمه «ضلع» استفاده می‌کرد ادامه داد: این مطلب طبری از اسرائیلیات تورات است که دکتر سها آن را مسلم گرفته و قرآن را براساس فرضی غلط، محکوم کرده است زیرا تعبیر «منها» در آیه یک سوره نساء دال بر خلقت حوا از جنس آدم(ع) است.

رضایی اصفهانی گفت: سها در کتابش آورده است که خلقت حوا از دنده آدم با نظام خلقت سازگار نیست همچنین نظر قرآن برخلاف نظریه تکاملی داروین است، بنابر این قرآن مرتکب اشتباه بزرگی شده و دست ساخته بشر است به نحوی که تلاش برخی مانند مرحوم سحابی نیز در سازگار نشان دادن قرآن و علوم قابل پذیرش نیست.

انتهای پیام
captcha