انحصار اعزام زائر به عراق شکسته می‌شود / آسیب دلالان به توریسم درمانی را ترمیم می‌کنیم
کد خبر: 3901277
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
پلارک:

انحصار اعزام زائر به عراق شکسته می‌شود / آسیب دلالان به توریسم درمانی را ترمیم می‌کنیم

رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق با اشاره به اینکه دلالان آسیب‌ زیادی به صنعت توریسم درمانی بین ایران و عراق وارد کرده‌اند، از تلاش برای رفع بی‌اعتمادی ایجاد شده خبر داد.

حسن پلارک، رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به اینکه این سازمان مسئولیت توسعه گردشگری بین ایران و عراق و ساماندهی موکب‌های اربعین را بر عهده دارد، گفت: شروع کار سازمان با حوادث سیاسی و امنیتی در عراق و در ادامه مسئله کرونا مواجه بود اما کار را متوقف نکردیم و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادیم.

افزایش 35 درصدی ورود زائران عراقی به ایران 

وی با اعلام این مطلب که بنا بر این بود در سال 98 زمینه لازم برای افزایش تعداد زائران و مسافران عراقی به ایران را تا پنج میلیون نفر فراهم کنیم، گفت: علی رغم مشکلات پیش آمده در داخل عراق و بی‌ثباتی سیاسی این کشور در سال گذشته، با 35 درصد رشد گردشگران و زائران عراقی به ایران مواجه بودیم که رقم قابل توجهی بود.

پلارک افزود: سال گذشته حدود دو میلیون و 700 زائر عراقی وارد ایران شدند و پیش‌بینی می‌شود با سازوکارهای در نظر گرفته شده، امسال بتوانیم رقم زائران عراقی را به پنج میلیون نفر برسانیم.

وی به این مسئله نیز اشاره کرد که براساس برنامه‌ریزی‌ها قرار بود تعداد زائران و مسافران ایرانی به عراق نیز افزایش پیدا کند و اضافه کرد: مدیریت اعزام زائران ایرانی به عراق بر عهده سازمان حج و زیارت است، بر همین اساس مذاکراتی را برای توسعه اعزام زائران و مسافران ایرانی به عراق با سازمان حج و زیارت انجام داده‌ایم. از سوی دیگر بخشی از حضور زائران ایرانی در عراق هم مربوط به زیارت اربعین و بخش دیگر هم مربوط به کاروان‌های آزاد رو است. یعنی آژانس‌های بزرگی داریم که مدیریت حضور زائران ایرانی را در عراق فراهم می‌کنند؛ با این بخش خصوصی نیز مذاکراتی انجام شده است تا با سرمایه گذاری‌های لازم همراه با شمسا(شرکت اعزام زائران ایرانی به عراق متعلق به سازمان حج و زیارت) بتوانند ساختار لازم را برای حضور مردم ایران در عراق فراهم کنند.

اعزام زائران ایرانی به عراق از انحصار خارج می‌شود

رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق با اعلام این مسئله که مسئولان سازمان حج و زیارت نیز موافق هستند که در بحث قیمت‌ها بین آژانس‌های مسافرتی رقابت ایجاد کنیم که منجر به بهبود خدمات شرکت‌ها نیز خواهد شد، اظهار کرد: وقتی اعزام زائران از انحصار خارج شود، قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و کیفیت خدمات به زائران نیز بهتر خواهد شد.

وی در ادامه به موضوع مهم توریسم درمانی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف این سازمان، توسعه توریسم درمانی بین ایران و عراق است. کشور ما ظرفیت بالایی هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت ارائه خدمات پزشکی در بحث توریسم درمانی دارد. بیمارستان‌های متعدد و مجهزی در حاشیه مرزها و مرکز کشور داریم و از نظر نوع خدماتی که این مراکز می‌توانند ارائه دهند نیز در منطقه در بسیاری از موارد کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر هستیم، اما نبود برنامه‌ریزی صحیح موجب شده است تا بیماران عراقی به سمت سایر کشورها از جمله هند سوق پیدا کنند که خیلی دورتر از ایران بوده و هزینه درمان در آنجا نیز بسیار بالاتر و کیفیت خدمات پزشکی نسبت به ایران ضعیف‌تر است.

حضور دلالان به توریسم درمانی صدمه وارد کرده است

وی دلیل سوق پیدا کردن توریست‌های درمانی عراقی به سمت سایر کشورها را نبود انسجام و برنامه‌ریزی در ارائه خدمات پزشکی در ایران دانست و گفت: حضور دلال‌ها در این میان نقش منفی در از بین رفتن اطمینان مسافران عراقی داشته است که در تلاش هستیم اطمینان و اعتماد از دست رفته را بازگردانیم. با وزارت بهداشت و مراکز خاص پزشکی نیز به صورت مستقیم مذاکره کرده‌ایم تا با برنامه‌ریز‌ی‌های مناسب این صنعت را رونق دهیم و بتوانیم سالیانه تا دو میلیون نفر توریسم درمانی داشته باشیم که این رقم قابل توجهی برای کشور خواهد بود.

پلارک با اشاره به اینکه به دلیل شیوع کرونا، هنوز کسب و کارهای مربوط به توریسم فعالیت خود را اغاز نکرده‌اند، گفت: به دلیل محدودیت‌هایی که کشورها برای سفر مردم ایجاد کرده‌اند، هنوز فعالیت‌های مربوط به صنعت توریسم در رکود به سر می‌برد و بسته به اینکه چه زمانی ایمنی جوامع درگیر ویروس کرونا بالا خواهد رفت، این کسب و کارها نیز آغاز به کار دوباره خواهند کرد.  

پلارک افزود: براساس شنیده‌ها به احتمال زیاد تا دو هفته آینده برخی محدودیت‌های مربوط به تردد در عراق برداشته می‌شود و این در حالی است که همچنان منع تردد در بین استان‌ها به خصوص استان‌های کربلا، ذی‌قار، انبار و ...  وجود دارد.

تا 2 ماه آینده نگرانی‌های مربوط به اربعین برطرف می‌شود

وی ابراز امیدواری کرد تا دو ماه آینده شرایط شیوع کرونا بهتر شده و حتی نگرانی‌های مربوط به اربعین نیز برطرف شود و گفت: البته در این مسئله فقط وضعیت ایران و عراق مطرح نیست بلکه وضعیت زائران کشورهایی که وارد عراق می‌شوند نیز مطرح است و در صورتی که شرایط کشورهایی که زائر اربعین دارند خوب نباشد، عملاً مشکل برطرف نشده است.

رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق تصریح کرد: صنعت گردشگری به شدت از کرونا آسیب دیده و نیازمند حمایت برای آغاز دوباره فعالیت است.

وی در پاسخ به اینکه اگر بخش خصوصی یا استارتاپ‌های گردشگری علاقه‌مند به همکاری با سازمان توسعه روابط ایران و عراق باشند به کجا باید مراجعه کنند؟ گفت: سامانه www.trii.ir، آماده دریافت پیشنهادها و برقراری ارتباط با بخش‌های مختلف است؛ همچنین برای برگزاری نشست‌ها و عقد تفاهم‌نامه‌های همکاری آمادگی کامل داریم؛ تاکنون نیز با بیش از 100 مؤسسه، هلدینگ و آژانس‌های مسافرتی توافق‌نامه امضا کرده‌ایم.

انتهای پیام
captcha