«راهکار حفظ»؛ ابتکار کانون‌های مساجد چهارمحال‌وبختیاری برای حفظ موضوعی قرآن
کد خبر: 3901201
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۹

«راهکار حفظ»؛ ابتکار کانون‌های مساجد چهارمحال‌وبختیاری برای حفظ موضوعی قرآن

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد چهارمحال‌وبختیاری به تشریح طرح مجازی «راهکار حفظ» با هدف حفظ موضوعی قرآن کریم در مساجد استان پرداخت.

محمدرضا مظاهری، مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به آغاز اجرای طرح مجازی «راهکار حفظ» قرآن کریم در استان از ابتدای ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: این طرح زیرمجموعه طرح ملی «راهکار» است و به ابتکار ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد چهارمحال‌وبختیاری ویژه همین استان اجرا می‌شود که در طول سال تا نایل شدن به اهداف تعیین‌شده ادامه دارد.

وی در تشریح طرح ملی «راهکار» گفت: این طرح، که مخفف «رزمایش ایمان، همدلی، کار و ایثار رمضان» است، در راستای لبیک‌گوییِ ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور به فرمایش مقام معظم رهبری در امر به مواسات شکل گرفت.

مظاهری تصریح کرد: یکی از شاخه‌های طرح ملی راهکار، تدوین و اجرای طرح‌های قرآنی در بستر فضای مجازی و با هدف ترویج قرآن و آموزه‌های قرآنی است که کانون‌های مساجد استان طرح ابتکاری «راهکار حفظ» را در همین راستا تدوین و اجرای آن‌ را از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز کرده است.

مدیر ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان در خصوص ضرورت اجرای این طرح بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و نبود امکان فعالیت حضوری در مساجد، مقرر شد که نشر معارف قرآنی و اجرای فرامین ناب این کتاب آسمانی در فضای مجازی و در بستر بچه‌های مسجد و محله انجام گیرد و سایر علاقه‌مندان نیز می‌توانند در این طرح شرکت کنند.

«راهکار حفظ»؛ ابتکار کانون‌های مساجد چهارمحال‌وبختیاری برای حفظ موضوعی قرآن

مظاهری در خصوص شیوه اجرای طرح راهکار حفظ گفت: همانطور که از اسم طرح برمی‌آید، راهکار حفظ راهکاری برای تربیت حافظان قرآن کریم است که گام به گام تا حفظ کل قرآن‌ پیش خواهد رفت. در همین راستا کانالی در شبکه‌های مجازی گپ و اینستاگرام با شناسه راهکار حفظ ایجاد شده و با یک جست‌وجوی ساده قابل شناسایی است و محتوای آموزشی با موضوع حفظ موضوعی قرآن و در قالب طراحی‌های دیداری در این کانال‌ها بارگذاری می‌شود.

مظاهری در خصوص محتوای تهیه شده برای این طرح تصریح کرد: طرح‌های تصویری شامل نام سوره، آیه مورد نظر و موضوع آیه است. شنبه هر هفته آیه منتخب برای حفظ موضوعی با طراحی زیبا روی کانال قرار می‌گیرد. روز دوشنبه تفسیر آیه توسط یکی از مفسران استان بیان و در روز چهارشنبه نیز پیام و آموزه آیه ارائه می‌شود. ضمن اینکه این آیه شریفه توسط یکی از قاریان ممتاز استان قرائت می‌شود.

وی با تأکید بر بومی بودن طرح و اجرای آن گفت: اجرای این طرح ابتکاری به نیروهای نخبه استانی اعم از قاریان، حافظان و مفسران استان سپرده شده و حفظ آسان قرآن با رویکرد توجه به پیام‌ها و موضوعات آیات از اهداف آن است.

مظاهری اظهار کرد: در حفظ موضوعی قرآن هر آیه با پیام آن به ذهن سپرده می‌شود، یعنی هر آیه که در قالب حفظ موضوعی کار می‌شود حاوی پیام‌هایی است که می‌تواند در سبک زندگی قرآنی افراد راهگشا باشد. لذا این طرح سبک زندگی اسلامی و قرآنی را به افراد معرفی می‌کند. شیوه حفظ موضوعی قرآن به دلیل تأمل در جان کلام و آموزه‌ها و پیام‌‌های آیات می‌تواند افراد را به حفظ علاقه‌مندتر کند تا قرآن را به روش آکادمیک و پیوسته حفظ کنند.

انتهای پیام
captcha