پرهیز از غرور در قدرت و عبرت از سرنوشت گذشتگان
کد خبر: 3900578
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
آیت‌الله‌العظمی مدرسی تأکید کرد:

پرهیز از غرور در قدرت و عبرت از سرنوشت گذشتگان

مرجع تقلید شیعیان در کربلای معلی گفت: عبرت بگیرد از آنچه در تاریخ بیان شده است؛ گاهی وقت‌ها همان قدرتی که شخص سوار بر آن است و به وسیله آن ستم و ظلم می‌کند، همان قدرت کودتا می‌کند و بر او منقلب شده و او را از بین می‌برد.

به گزارش خبرنگار افتخاری ایکنا، آیت‌الله‌العظمی سیدمحمدتقی مدرسی از مراجع تقلید شیعیان در کربلای معلی، 31 اردیبهشت‌ماه در ادامه جلسات تفسیر سوره مبارکه ابراهیم طی سخنانی که به‌صورت مجازی از دفتر معظم‌له در کربلا پخش شد، به تفسیر آیات 45 و 46 این سوره پرداخت.

آیت‌الله مدرسی بیان کرد: اگر برای ما ممکن بود که زمین را به حرف در آوریم؛ در و دیوار، ساختمان‌های قدیمی و باستانی را استنتاج کنیم، خیلی مطلب داشتند که به ما بگویند. در گذشته تمدن‌هایی روی این زمین بود؛ طغیان‌گران، ستمکاران، یاغی‌گران و زورمندان زیادی بودند که چیزی از آن‌ها باقی نماند و زندگی آن‌ها برای ما عبرت است.

وی ادامه داد: امروز نیز چنین افرادی هستند که باید از زندگی گذشتگان عبرت بگیرند و بدانند چگونه خداوند آنها را هلاک کرد. این عبرت‌ها را خداوند سبحان و تعالی از راه پیغمبران و کسانی که در راه آن‌ها حرکت می‌کردند، به ما ابلاغ کردند که سرنوشت ما مثل آنها نشود.


عبرت از سرنوشت گذشتگان


مرجع تقلید شیعیان در کربلا گفت: پس هم واقعیاتی را که از گذشتگان مشاهده می‌کنید و هم فرمایشات پیغمبران و مبلغان درباره آنها، هر دو برای ما عبرت است و ما را دعوت می‌کند که خیلی هم نباید به آنچه دارید، مغرور شده و به آن ببالید که قدرت دارید. گذشتگانی که قبلا در زمین زندگی کردند و از بین رفتند، آن‌ها همه دنبال این بودند که یا خودشان و یا ذریه و خط و تفکرشان باقی و زنده باشند، و برای این کار هم خیلی زحمت کشیدند و تبلیغ کردند، اما چه شد و الان کجا هستند؟ همه رفتند، خداوند این مطلب را خوب به ما می‌گوید و متذکر می‌شود که عبرت بگیرید.

بیشتر بخوانید:

وی بیان کرد: خداوند در آیه 45 سوره مبارکه ابراهیم می‌فرماید «وَسَكَنْتُمْ فِي مَسَاكِنِ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ وَتَبَيَّنَ لَكُمْ كَيْفَ فَعَلْنَا بِهِمْ وَضَرَبْنَا لَكُمُ الْأَمْثَالَ؛ و در سراهاى كسانى كه بر خود ستم روا داشتند سكونت گزيديد و براى شما آشكار شد كه با آنان چگونه معامله كرديم و مثلها براى شما زديم»؛ این آیه خیلی صریح می‌گوید که ای مردم شما در همان جایی زندگی می‌کنید که گذشتگان شما زندگی می‌کردند و به خود ستم کردند و رفتند، و شما امروز از سرنوشت آن‌ها با خبر هستید و می‌فهمید که آن‌ها چگونه از بین رفتند، پس عبرت بگیرید.

معظم له ادامه داد: فرعون با آن عظمت و قدرتی که داشت و افتخار می‌کرد و می‌گفت ببینید این نیل زیر نظر من است، این آب‌ها و رودها و کشاورزی‌ها زیر نظر من است، اما همان نیلی که فرعون به آن افتخار می‌کرد، گورستان او شد و در آن غرق شد. آن سنگ‌هایی که قوم عاد خیال می‌کردند می‌تواند آن‌ها را از گزند زندگی نجات دهد، همان سنگ‌ها به وسیله بادی که خدا فرستاد بر سرشان زده شد و از بین رفتند.


نابود شدن به وسیله قدرت خودتان


وی تأکید کرد: عبرت بگیرد از آنچه در تاریخ بیان شده است؛ گاهی وقت‌ها همان قدرتی که شخص سوار بر آن است و به وسیله آن ستم و ظلم می‌کند، همان قدرت کودتا می‌کند و بر او منقلب شده و او را از بین می‌برد.

آیت‌الله‌العظمی مدرسی گفت: هیچ کس در هیچ زمانی نمی‌تواند خود را از قدرت و مکر خدا را حفظ کند. چون تمام قدرت‌هایی که بشر در آن دست دارد، چه ریز و چه درشت همه از آن خداست و این قدرت را از خدا گرفته‌اید؛ وقتی معصیت می‌کنید با قدرت خدا معصیت را انجام می‌دهید که اگر این قدرت را خدا از شما بگیرد حتی نمی‌توانید معصیت کنید.

مؤلف تفسیر هدایت بیان کرد: خداوند در آیه 46 سوره مبارکه ابراهیم می‌فرماید «وَقَدْ مَكَرُوا مَكْرَهُمْ وَعِنْدَ اللَّهِ مَكْرُهُمْ وَإِنْ كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ؛ و به يقين آنان نيرنگ خود را به كار بردند و جزاى مكرشان با خداست هر چند از مكرشان كوه‌ها از جاى كنده مى‏شد»؛ پس فکر نکنید که قدرت دارید و مکر می‌کنید، در صورتی که ممکن است از راه همین قدرت و مکر خودتان از بین بروید.


ضعف قدرت‌های جهان در مقابل ویروس کرونا


وی یادآور شد: امروز خداوند به نوعی دیگر دارد این مکرها را به ما نشان می‌دهد که عبرت بگیریم. برخی قدرت‌های جهان امروز بزرگ‌ترین زرادخانه‌های اتمی را دارند که می‌توانند تما دنیا را از بین ببرند. اینها هم برای ساخت این زرادخانه‌ها خیلی زحمت کشیدند، اما آیا فکر می‌کردند یک ویروس کوچک بیاید و همه را به ذله بکشاند.

مرجع تقلید شیعیان در کربلا افزود: همه دارید می‌بینید که این ویروس چه به سر مردم دنیا آورده است. نخست وزیر فلان کشور به قدرت کشورش می‌نازد اما اعلام می‌شود که مبتلا به کرونا شده و باید به قرنطینه برود. یا اینکه وزیر دفاع یکی از همین کشورهای ابرقدرت مبتلا به کرونا می شود و وقتی از قرنطینه بیرون آمد، گفت خیلی سخت گذشت. حالا این وزیر دفاع یک کشور ابرقدرت است که زرادخانه دارد، اما نتوانست در برابر این ویروس خودش را حفظ کند.

وی بیان کرد: آیا این عبرت نیست؟ حتی شیوع همین ویروس کرونا هم برای ما عبرت است و این ویروس قصه گذشتگان شما نیست و درباره دیروز نیست، بلکه دقیقاً وضع امروز همه دنیاست که از خواب غفلت بیدار شوند و عبرت بگیرند.

آیت‌الله‌العظمی مدرسی گفت: کشورهای ابرقدرت و حتی پولدار با این همه مخارجی که می‌کنند، تسلیم این ویروس شده‌اند و نمی‌توانند در برابر آن کاری کنند. روز به روز از آن‌ها خبر می‌رسد که شاید یک سال یا دو سال دیگر و شاید تا ابد نتوانیم در برابر این ویروس واکسنی پیدا کنیم. چندین دهه است که بیش از 36 میلیون جمعیت به دلیل بیاری ایدز فوت کردند و در مقابله با این ویروس هم نمی‌توانند کاری انجام دهند. بنابر آیه 46 سوره ابراهیم مکر و برنامه‌های افراد خارج از قدرت خدا نیست بلکه قدرت خدا مسلط و حاکم بر آن‌هاست و در هر لحظه‌ ممکن است اوضاع دگرگون شود.

امیرمحسن سلطان‌احمدی
انتهای پیام
captcha