فقه اسلامی برای تمام پرسش‌های دوره كرونا پاسخ مستدل انسانی و عقلانی دارد
کد خبر: 3897101
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۱۹
آیت‌الله دژكام:

فقه اسلامی برای تمام پرسش‌های دوره كرونا پاسخ مستدل انسانی و عقلانی دارد

نماینده رهبر معظم انقلاب در استان فارس با بیان اینكه در دوران شیوع كرونا سؤالات مختلفی در رسیدگی به بیماران به وجود می‌آید، گفت: فقه اسلامی برای همه این پرسش‌ها پاسخ مستدل انسانی و عقلانی دارد.

به گزارش ایكنا از فارس، آیت‌الله لطف‌الله دژكام، نماینده ولی فقیه در استان فارس عصر چهارشنبه، 17 اردیبهشت‌ماه در دیدار با رئیس و اعضای سازمان بسیج سازندگی این استان گفت: فعالیت‌های جهادی به‌همین شکل کنونی که است در دهه 60 نیز وجود داشته است، اما هنگامی‌که دهه 60 تمام شد با کمرنگ شدن آن و انحرافی که در شکل فعالیت‌های جهادی ایجاد شد مواجه شدیم، به‌طوری‌که در دهه 70 هر کس از روحیه جهادی صحبت می‌کرد، برخی می‌گفتند این تفكرات دهه 60 را رها کنید.

وی با بیان اینكه اكنون در انتهای دهه 90 مجدداً به این نتیجه رسیده‌ایم كه برای حل مشکلات کشور باید به روحیه جهادی دهه 60 بازگردیم، گفت: چگونه می‌شود یک جریان ارزشمند جهادگرانه، به محاق می‌رود؟

لزوم آسیب‌شناسی حركت‌های جهادی

آیت‌الله دژكام ادامه داد: آسیب‌شناسی حرکت جهادی و تحلیل جامعه‌شناسانه گروه‌های جهادی کار ضروری و لازمی است که اگر می‌خواهیم این قبیل کارها را ادامه دهیم باید بر روی این مسائل کارکنیم.

امام جمعه شیراز بیان كرد: اکنون موضوعی در اینجا مطرح است که به آن اخلاق گفته می‌شود، اگر اخلاق مراعات شود، فردی مانند امیرالمؤمنین(ع) نتیجه آن می‌شود که فرمودند من به 20 سال نرسیده بودم، کار جهادی را آغاز کردم. اکنون هم که 60 سال را پشت سر گذاشته‌ام هنوز همان علی(ع) دوران 20 سالگی هستم، این مسئله در بسیج سازندگی نیاز است که هم نگاه اخلاقی به قضایا داشته باشیم و هم اینکه مستمراً این روحیه را به مجموعه‌های جهادی تزریق کنیم تا به مرور زمان انگیزه کار جهادی کمرنگ نشود و هم اینکه یک تحلیل عمیق فلسفی و جامعه‌شناختی داشته باشیم که آیا کار ما می‌خواهد جهادی بماند یا به بایگانی برود.

وی اظهار كرد: امروز با ابهامات زیادی در عرصه‌های مختلف مواجه هستیم از جمله در بحران اخیر کرونا، یک پرسش جهان پزشکی را درگیر خود کرده است که اگر امکانات محدود بود و جمعیت متقاضی زیاد، چگونه باید این امکانات بین جمعیت متقاضی تقسیم شود؟

آیت‌الله دژكام اضافه كرد: فرض کنید در بیمارستانی بیشتر از 10 تخت آی سی یو نداریم، اما در این ایام که کرونا شیوع پیدا کرده 20 نفر نیاز به این دستگاه دارند، تکلیف ما چیست باید چه‌کار کنیم؟ چه کسانی باید از بستری شدن محروم شوند؟ اگر به ناچار گروهی از این امکانات محروم بمانند، کدام گروه باید از دریافت خدمات پزشکی محروم بمانند؟ آیا این کار اخلاقی و انسانی است؟ این قبیل پرسش‌ها علم پزشکی و اخلاق را جهان معاصر را تحت‌الشعاع قرار داده است.

نماینده رهبر معظم انقلاب در فارس یادآور شد: فقه اسلامی برای همه این پرسش‌ها پاسخ مستدل انسانی و عقلانی دارد اما از فقه خود غافلیم و گمان می‌کنیم یک فیلسوف غربی که خدا را باور ندارد، باید به این مسائل پاسخ دهد.

ضرورت پاسخ طلاب به نیازهای کنونی جامعه

وی از طلاب علوم دینی و حوزوی درخواست كرد که در این عرصه ورود جدی کنند و پاسخ به نیازهای امروز جامعه را با تکیه بر فقه و اصول، استخراج و اجتهاد کنند و به بحث بگذارند و افزود: تمدن اسلامی برتری خود را در چنین بحران‌هایی به رخ بشریت می‌کشد و نباید فرصت‌هایی که برای اثبات حقانیت فقه اسلامی به‌وجود می‌آید را نادیده بگیریم.

آیت‌الله دژكام تأكید كرد: باید بتوانیم این سؤالات را پاسخ بدهیم البته پاسخی که از نظر عقلی، اسلامی و دینی درست باشد، متأسفانه به سراغ این‌گونه مسائل نرفتیم، این جنگی میان دو نوع تفکر است.

وی در ادامه خطاب به جهادگران بسیج سازندگی گفت: باید بدانید در برابر کارهای جهادی که انجام می‌دهید قطعاً مشکلاتی در برابر شما به وجود خواهد آمد و مقاومت‌هایی خواهد شد که باید ایستادگی کنید؛ در دوران دفاع مقدس نیز باور اینکه بسیج باید جنگ کند سخت بود اما آهسته ‌آهسته تبدیل به باور شد و نتیجه آن نیز پیروزی بود.

امام جمعه شیراز با بیان اینكه اکنون هم مطمئن باشید که برخی مسئولان تفکرات شما را قبول نمی‌کنند، گفت: برای فعالیت‌های جهادی درون برخی ادارات شاید مقاومت‌هایی باشد که این مقاومت‌ها چند جهت دارد، اگر این مقاومت جنبه منفعت شخصی دارد، این انحراف است و باید برداشته شود. اما اگر به کار شما اشکال قانونی وارد است، باید اشکال را برطرف کنید.

اثرات مثبت فعالیت‌های جهادی مستند شود

وی اضافه كرد: یک جهت دیگر مخالفت با فعالیت گروه‌های جهادی این است که برخی مسئولان شاید فکر کنند این کارها اثری ندارد و نمادین است. شما باید بتوانید اثرات مثبت کارهای جهادی را مستند کرده و به اطلاع افکار عمومی برسانید تا بهانه از دست برخی افراد گرفته شود. طوری رفتار کنید که آن شخص مسئول که همراهی نمی‌کند حس کند کار شما تکمیل‌کننده کار آن است. در این صورت همراهی اتفاق خواهد افتاد.

آیت‌الله دژكام گفت: همچنین هنگامی ‌که کار سازندگی می‌کنیم باید مسائل کشور را نیز درک کنیم، اگر به کارهای حاشیه‌ای رفتیم کار صورت نمی‌گیرد، بنابراین باید سعی کنیم مسائل را تسهیل و طوری کار کنیم که منتهی به اقتدار نظام شود.

انتهای پیام
captcha