تمام تغییرات چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن / بازگشت به ریل سابق
کد خبر: 3894497
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
مهدی قره‌شیخلو بیان کرد:

تمام تغییرات چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن / بازگشت به ریل سابق

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به ابلاغ دستورالعمل چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن، به تشریح تغییرات آن پرداخت و گفت: شیوه اجرای این دوره در مرحله پایانی به ریل سابق خود بازگشته است و دیگر شاهد برگزاری در استودیو و ضبط برای شبکه قرآن نیستیم.

مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به آغاز ثبت‌نام برای حضور در چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم، گفت: براساس دستورالعمل این مسابقات که اخیرا به استان‌ها ابلاغ شد، ثبت‌نام از ششم اردیبهشت‌ماه و از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی www.my.oghaf.ir آغاز و تا پایان خردادماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی به برخی تغییرات ایجاد شده پرداخت و گفت: در این دوره تلاش شده است که رشته‌ها منسجم‌تر از سال قبل باشد. برای مثال در دوره‌های قبل رشته‌های حفظ و معارف موضوعی قرآن، حفظ و معارف حدیث و تفسیر داشتیم که در این دوره همه این رشته‌ها در قالب تفسیر موضوعی قرآن کریم برگزار می‌شود.

حذف رشته همسرایی و هم‌خوانی بانوان

قره‌شیخلو با بیان اینکه حذف رشته همسرایی و هم‌خوانی در بخش بانوان از دیگر تغییرات این دوره بوده است، تصریح کرد: تلاش کرده‌ایم رشته‌ها را بر اساس ظرفیت‌ها و سوابق کمتر شود. بنابراین رشته‌ها حذف شده یا چند رشته در یک رشته تجمیع شده است.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اظهار کرد: هر سال آزمون مفاهیم به عنوان شرط ورود به رشته‌ها برگزار می‌شد، امسال در برخی رشته‌ها احساس کردیم مفاهیم چندان مرتبط نیست و لذا آزمون مفاهیم ورودی را از برخی رشته‌ها همچون دعاخوانی و اذان حذف کردیم. در برخی رشته‌ها هم شکل را تغییر دادیم؛ چراکه آزمون ورودی چندان جدی گرفته نمی‌شود و هدفی که برای تشویق شرکت‌کنندگان به منظور آشنایی با مفاهیم قرآن داشتند تأمین نمی‌شود.

وی تأکید کرد: مفاهیم نیز از حاشیه بیرون آمده و به صحن مسابقات رفته است. بنابراین امسال اعلام شد از دو جزء اول قرآن کریم حدود ۱۲۰ آیه انتخاب شده و هر قاری و حافظ پس از تلاوت خود در همان صحنه به دو سوال مفاهیم پاسخ خواهد داد. سال‌های قبل کسانی که در قرائت ثبت‌‌نام کرده بودند، نمی‌توانستند در رشته حفظ شرکت کنند، امسال این قانون را لغو کرده‌ایم؛ چراکه حفظ و قرائت دو رشته تخصصی کاملاً جدا از یکدیگر هستند.

تجمیع مسابقات چند شهرستان

قره‌شیخلو تصریح کرد: یکی دیگر از تغییرات این دوره از مسابقات مربوط به مرحله شهرستانی است. تلاش شده تا این مرحله قانون‌مندتر برگزار شود. با توجه به ظرفیت شهرستان‌ها و تعداد شرکت‌کننده‌ها، برخی از شهرها با هم تجمیع شده‌اند. یعنی اینگونه نیست که اگر یک استان ۳۰ شهرستان دارد، ۳۰ مسابقه شهرستانی داشته باشیم، ممکن است چهار شهر نزدیک به هم یک‌ مسابقه شهرستانی داشته باشند. این هم به کم‌شدن هزینه‌ها کمک خواهد کرد و هم باعث بالا رفتن کیفیت مرحله شهرستانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه از هم‌اکنون در آئین‌نامه ابلاغی سهمیه استان‌ها در مرحله کشوری اعلام شده است، گفت: در حال حاضر مشغول آماده‌سازی متون مورد نیاز رشته‌ها هستیم تا بر روی پایگاه مسابقات قرار گیرد. یکی‌ دیگر‌ از تغییرات این دوره از مسابقات به رشته تواشیح برمی‌گردد؛ سال‌های قبل در یک تاریخ، تیم‌هایی از مرکز به استان‌ها اعزام می‌شد تا آثار را ضبط کنند و سپس آثار در مرکز داوری می‌شدند. امسال برای صرفه‌جویی هزینه‌ها به استان‌ها اعلام کرده‌ایم در همان ایام مسابقات، گروه‌های تواشیح و دعاخوان هم باید در همان فضا و دکور اثر خود را اجرا کنند. خود استان ملزم شده است با رعایت استانداردهای لازم، اثر را ضبط و برای داوری به مرکز ارسال کند. پس امسال اعزام از مرکز برای ضبط اثر نخواهیم داشت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه بیان کرد: آئین‌نامه فنی مسابقات نیز در حال تدوین نهایی است که حداکثر تا ۱۰ روز آینده به استان‌ها ابلاغ خواهد شد. احتمالاً در آئین‌نامه فنی نیز شاهد تغییراتی خواهیم بود.

قره‌شیخلو در پاسخ به این سؤال که این تغییرات چه میزان خواست شرکت‌کنندگان و کارشناسان قرآنی بوده است، به برگزاری جلسات هم‌اندیشی با اساتید، پیشکسوتان و داوران مسابقات قرآن در تهران، مشهد و قم اشاره کرد و افزود: بخشی از تغییرات حاصل این جلسات هم‌اندیشی بوده است. همچنین در سال‌های قبل نظرسنجی‌هایی در مسابقات استانی و کشوری صورت گرفته بود که نتایج آن نیز لحاظ شد. البته این تغییرات حداقلی است و امسال در فرصتی مناسب برای دوره بعد، کار اساسی انجام می‌دهیم تا به سمتی برویم که ارتقای کیفی بیشتری پیدا کند. این بحث نیاز به کار کارشناسی بیشتری دارد و از همه کارشناسان در سراسر کشور نظرخواهی خواهیم کرد. امسال در این فرصت کوتاه تلاش شد تا هم کیفی‌سازی و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود.

حذف مسابقه استودیویی

وی درباره شیوه اجرای رقابت‌ها بیان کرد: در چهل‌وسومین دوره، چیزی به اسم مسابقه استودیویی نخواهیم داشت و مسابقات به شیوه قبل از استودیویی باز خواهد گشت. اگر‌ بخواهیم با صدا و سیما فعالیت‌های مشترک خاصی را انجام دهیم، یک‌ مقوله دیگر است که می‌‌توانیم وارد مذاکره شویم، کما اینکه در حال حاضر هم فعالیت‌های مشترک انجام می‌دهیم.

قره‌شیخلو در پایان با تأکید بر اینکه فضای مسابقات فضایی نیست که بخواهیم آن را تبدیل به یک‌ کار استودیویی کنیم، گفت: این یکی از مواردی بود که اکثر دوستان قرآنی به آن معترض بودند.

انتهای پیام
captcha