تدوین دو اثر پژوهشی برای چالش‌های کرونایی
کد خبر: 3890595
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۰

تدوین دو اثر پژوهشی برای چالش‌های کرونایی

نویسنده کتاب «کرونا، چالش نظام سلامت» ضمن اشاره به تدوین دو اثر پژوهشی جدید درباره بحران کرونا، گفت: این دو اثر در پاسخ به برخی از گره‌های ذهنی در حوزه کرونا و شبهات سیاسی و اعتقادی به رشته تحریر درآمده است.

تدوین دو اثر پژوهشی برای چالش‌های کروناییحجت‌الاسلام سیدمحمدحسین راجی، نویسنده کتاب «کرونا، چالش نظام سلامت» و پژوهشگر حوزه دین و انقلاب اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، با اشاره به روند نگارش این کتاب، اظهار کرد: نوشتن این کتاب با این هدف که به برخی از گره‌های ذهنی در حوزه ویروس کرونا پاسخ دهیم و دستاوردهای جمهوری اسلامی در حوزه پزشکی مطرح شود، از اسفندماه سال گذشته آغاز و در نهایت در قالب پنج فصل تدوین شد.

وی افزود: همچنین در این کتاب به وضعیت بهداشت و درمان آمریکا نیز پرداخته شده، زیرا این سؤال مطرح می‌شود که چرا با وجود اینکه بیشترین بودجه برای بحث بهداشت مردم آمریکا صرف می‌شود، مشکلاتی در این کشور در حوزه بهداشت و سلامت وجود دارد؟ چرا گران‌ترین خدمات بهداشتی در آمریکا ارائه می‌شود و جزو 30 کشور اول در ارائه خدمات با کیفیت نیست و این کشور، اشتباهات پزشکی بسیاری دارد.

مقایسه عملکرد ایران و سایر کشورها درباره کرونا

راجی ضمن معرفی بخش‌های مختلف این کتاب ادامه داد: این کتاب شامل فصل‌های مراقبت‌های بهداشتی اولیه (PHC)، وضعیت درمان در آمریکا، مقایسه عملکرد کشورهای توسعه یافته با ایران در مقابله با بیماری کرونا، بیوتروریسم و موج‌سازی و موج‌سواری دشمنان در بحران‌هاست.

وی ضمن اشاره به آخرین فصل از این کتاب، گفت: یکی از مهم‌ترین اقدامات و موج‌سواری دشمنان در بحران‌های به‌وجود آمده، شکستن استقلال آن‌ها از طریق وابسته کردن آنان به ابرقدرت‌ها و بازکردن روزنه‌ای برای نفوذ است، برای نمونه، در جریان کرونا آمریکا و اروپا در پی موج به وجودآمده، به‌دنبال موج‌سواری بودند و پیشنهادهایی به ایران دادند که به سه نمونه از آن می‌توان اشاره کرد.

راجی اضافه کرد: صندوق بین‎المللی پول و بانک جهانی، همواره پیشنهادهایی را با عنوانِ «برنامه‌های اصلاح ساختاری» به کشورهای جنوب جهان می‌دادند تا با استفاده از آن، توان بازپرداخت تسهیلات را در کشورشان ایجاد کنند، اما مفاد این برنامه‌های اصلاح‌ساختاری به‌گونه‌ای بود که نه تنها بدهی کشورهای جهان را کم نکرد، بلکه به افزایش بی‌سابقه بدهی‎ها انجامید. می‌توان تجربه کشورهایی چون برزیل با سقوط 67 درصدی دستمزدها، نیجریه با افزایش فقر از 28 به 66 درصد و آمریکای لاتین با افزایش فقر از 40 به 62 درصد اشاره کرد که پس از اخذ وام از صندوق بین‌المللی پول (IMF) رخ داد.

این پژوهشگر حوزه انقلاب اسلامی با اشاره به وسوسه کمک‌های بشردوستانه سازمان‌های بین‌المللی گفت: تجربیاتی درخصوص کمک‌های بشردوستانه و فجایعی که در پی آن به بار آمده، وجود دارد، مانند آلوده بودن واکس WHO به ایدز با هدف کاهش جمعیت آفریقا، داروهای کزاز و عقیم شدن میلیون‌ها آفریقایی، آزمایش واکسن HPV بر روی کودکان فقیر هند، عقیم شدن مسلمانان نیجریه با برنامه ایمن‌سازی فلج اطفال یونیسف، خون‌های آلوده به ایدز از فرانسه برای چندین کشور و دیگر مواردی که نتیجه آن وجود دارد.

تجربه‌های تلخ از همراهی آمریکا

وی تصریح کرد: سیاهه جنایات آمریکا بر کسی پوشیده نیست و کمک گرفتن از دولتی که دغدغه‌اش از بین بردن مردم بی‌گناه در کشورهای مختلف دنیاست، حماقتی بیش نیست. تجربه تلخ کشته شدن میلیون‌ها نفر از مردم آفریقا به دلیل جلوگیری آمریکا از ورود دارو از هند به‌واسطه «معاهده تریپس» (TRIPS) یا «جنبه‌های تجاری مالکیت فکری» یکی از صدها جنایت این کشور علیه بشریت است‌، یکی از تجربه‌های تلخ تاریخ، اعتماد کشورها به آمریکاست که از آن جمله می‎توان به اعتماد عراق و لیبی به این کشور اشاره کرد، آنان که ابتدا در مقابل آمریکا بودند، با اعتماد به آن، هستی خود را از دست دادند.

راجی با اشاره به تدوین اثر دیگری در موضوع بحران کرونا اظهار کرد: با توجه به اینکه بحث‌های روانی هم از اهمیت بالایی برخوردار است و همواره شبهات بسیاری باعث تخریب اذهان عمومی می‌شود، کتاب دیگری با نام «شبهه ویروس، پاسخ به شبهات کرونا» به رشته تحریر درآمد که به 27 شبهه سیاسی و اعتقادی مطرح، پاسخ می‌دهد و هم‌اکنون نسخه الکترونیکی این کتاب از طریق پایگاه اینترنتی سعداء به نشانی www.soada.ir قابل دریافت است.

انتهای پیام
captcha