همه مردم نیاز به آزمایش کرونا ندارند / رتبه‌های کرونایی ایران
کد خبر: 3889407
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۰
جهان‌پور در پاسخ به ایکنا:

همه مردم نیاز به آزمایش کرونا ندارند / رتبه‌های کرونایی ایران

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه همه مردم نیاز به انجام آزمایش کرونا ندارند، گفت: ما تعرفه‌ای برای این آزمایش‌ها نداریم و توصیه نمی‌کنیم.

همه مردم نیاز به آزمایش کرونا ندارند/ مردم عادی همه ماسک بزنندبه گزارش ایکنا؛ کیانوش جهان‌پور، سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران که ظهر امروز ۱۷ فروردین‌ماه برگزار شد، در پاسخ به ایکنا و در رابطه با هزینه‌های نسبتا بالای آزمایشگاه‌های خصوصی که به انجام تست کرونا می‌پردازند، اظهار کرد: حداقل ۳۳ آزمایشگاه خصوصی داریم که با وزارت بهداشت همکاری می‌کنند و نمونه‌گیری شخصی و مراجعه افراد را ندارند.

وی افزود: در حال حاضر کیت در دنیا نایاب نیست و تاکنون ۵ شرکت در ایران تأییدیه تولید کیت را دریافت کردند. ضمن اینکه کیت‌های PCR هم تنها کیت‌های سازمان بهداشت جهانی نیستند، در حال حاضر از کشور‌های مختلف پیشنهاد‌هایی برای فروش کیت داریم، اما نیازی احساس نمی‌شود، زیرا کشور در مرحله تولید کیت تشخیصی قرار دارد.

جهان‌پور ادامه داد: ممکن است بخش خصوصی خود این کیت‌ها را تهیه کرده باشد. قیمت ارزان‌ترین کیت در دنیا حداقل ۳۰۰ هزار تومان است، ضمن اینکه ما تعرفه‌ای برای این آزمایش‌ها نداریم، چرا که آن‌ها را توصیه نمی‌کنیم، ممکن است افراد از تعرفه آزمایش‌های دیگر استفاده کنند.
 
جهان‌پور گفت: به کسی توصیه نمی‌کنیم که به هر روشی تست کرونا بدهند. برخی افراد به دنبال پیدا کردن ابزاری برای آرامش و رفع وسواس‌های خود هستند. زیرا ممکن است فرد این آزمایش را بدهد و جواب منفی باشد و یک ساعت بعد مبتلا شود.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگر ایکنا، مبنی بر استنکاف برخی از بیمارستان‌های دولتی از پذیرش بیماران بدحال و اورژانسی نیز اظهار کرد: در حال حاضر مصداق و گزارشی به ما داده نشده است، چنانچه مصداقی وجود دارد، آن را اعلام کنند، چرا که در صورت تأیید، آن بیمارستان یا مرکز درمانی تخلف کرده است.

جهان‌پور همچنین در رابطه با امکان آزمایش کرونا برای همه مردم جامعه مانند آلمان یا کره جنوبی نیز گفت: ظرفیت بالفعل آزمایشگاهی امروز ما ۱۰ هزار تست کرونا است و قابلیت افزایش تا ۲۰ هزار تست دارد. این ظرفیت ۹۵ آزمایشگاه در کشور است. وقتی از گستره جمعیتی ۸۵ میلیونی یا ۱۲ میلیونی استان تهران حرف می‌زنیم، با بسیاری از موارد قابل مقایسه نیست و حداقل هزار روز نیاز است که از همه مردم یک بار تست گرفته شود. چنین چیزی علمی نبوده و مطابق توان ما هم نیست. باید یک روش مشخصی وجود داشته باشد که تعداد افراد کاهش پیدا کرده و سپس از آن تعداد اندک تست گرفته شود. حتی اگر به ۲۰ هزار تست هم برسیم، به ۶۰۰ روز برای تست افراد نیاز داریم.

وی بیان کرد: مقابله با کرونا را بر پایه تست قرار ندادیم. هرچند اثبات شروع یا پایان بیماری مبتنی بر تست اختصاصی کروناست و هر روز انجام می‌شود، اما پایه و اساس برنامه ما بر این اساس نیست. این درست نیست که به سمت انجام تست برای همه افراد یک شهر برویم. در یک کار جدی به دنبال اقدامی قابل انجام هستیم. اگر غربالگری انجام می‌شود، باید کیفیت غربالگری در بسیج ملی مقابله با کرونا افزایش پیدا کند.
 
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با اعلام هشدار جدی بودن بیماری کرونا گفت: ما در حال حاضر تنها در فاز مدیریت بیماری هستیم، اگر روند رعایت نکات لازم انجام نشود در هفته آینده با خیز مجدد بیماری و افزایش موارد مبتلا روبرو خواهیم شد و این هشدار بسیار جدی است. این تصور برای برخی پیش آمده که با پایان تعطیلات وضعیت عادی می‌شود، اما وضعیت عادی نیست.
 

رتبه‌های کرونایی ایران

جهان‌پور در ادامه با بیان اینکه تا امروز ۱۸۹ هزار و ۷۹۰ تست PCR انجام شده است، گفت: از نظر رتبه‌ای ایران رتبه یازدهم را دارد. از نظر تعداد ابتلا در تعداد کل متلایان جهان تا روز گذشته رتبه هفتم را داشته‌ایم و به ازای هر یک میلیون نفر ایران رتبه ۲۹ را در دنیا دارد. در تعداد مرگ و میر به ازای هر یک میلیون نفر رتبه ۱۳ را در دنیا داریم و از نظر بهبود‌یافتگان نیز تا روز گذشته رتبه پنجم را داشته‌ایم.

وی افزود: از نظر تعداد موارد کل ابتلا، آمریکا رتبه اول را دارد و بیشترین مرگ و میر نیز مربوط به ایتالیا است و ما بعد از چند کشور اروپایی هستیم.

جهان‌پور در مورد استفاده از ماسک برای عموم مردم نیز گفت: ترجیح ما این است که جامعه عادی، به سمت استفاده از ماسک‌های خانگی بروند. قبلا گفتیم ماسک برای مردم عادی توصیه نمی‌شود، اما اکنون این واژه «توصیه نمی‌شود» را حذف کردیم. اگر مجبور هستیم به هر دلیلی از خانه خارج شویم، می‌توانیم از ماسک‌های خانگی و پارچه‌ای استفاده کنیم و روش تهیه ماسک خانگی نیز به صورت کلیپ تهیه شده و از سوی سازمان غذا و دارو اعلام می‌شود.

وی در رابطه با ارائه خدمت به اتباع خارجی نیز گفت: درباره ارائه خدمات درمانی به اتباع خارجی، رویکرد نظام سلامت این است که سلامت جزء موضوع عامه انسان‌ها است و هر فردی در مرز‌های ایران تحت پوشش نظام سلامت است و از این حق برخوردار است. اتباع خارجی به ویژه افغانستانی نیز از این حق بهره‌مند هستند و اخلاق اسلامی حکم می‌کند هر چه برای همه هموطنان خود جاری می‌کنیم، برای همه از جمله اتباغ افغانستانی محفوظ بداریم.

جهان‌پور در رابطه با وضعیت اپیدمی بیماری در ایران و در مقایسه با برخی کشور‌ها اظهار کرد: در ژاپن اپیدمی اتفاق نیفتاد، واژه اپیدمی وقتی به کار برده می‌شود که یک درصد جمعیت به ویروس مبتلا شده باشند. در ایران هم نمی‌توان گفت در همه جای کشور اپیدمی داریم. مرحله تک‌گیری و انفرادی در برخی مناطق کشور رخ داده است. در قسمت عمده مناطق در مرحله طغیان بوده و در برخی شهر‌ها در مرحله اپیدمی یا همه‌گیری هستیم. حتی در کره جنوبی هم اپیدمی اتفاق نیفتاده است. این کشور در مرحله طغیان بود که به صورت موقت توانسته آن را کنترل کند.

وی ادامه داد: در چین وضعیت متفاوت بود و ووهان تجربه اپیدمی داشت. به نظر می‌رسد آمار‌های چین یک شوخی تلخ بود. زیرا بسیاری در همه جهان فکر می‌کردند این بیماری مانند آنفلوآنزا است و مرگ و میر کمتری دارد. همه این موارد مبتنی بر گزارش‌هایی بود که از چین گزارش می‌شد و به نظر می‌رسد چین شوخی تلخی در این زمینه با همه دنیا انجام داد. اگر در چین گفته می‌شود دو ماهه یک اپیدمی مهار شده، باید بیشتر درباره آن فکر کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: روند یکنواخت در نمودار ابتلا به کرونا در ایران وجود دارد و این نشان می‌دهد بیماری در کشور مدیریت شده، اما هنوز به مرحله مهار یا کنترل نرسیدیم و این وضعیت مدیریت شده هم شکننده است. اگر کوچکترین اتفاقی در فاصله‌گذاری اجتماعی اتفاق بیفتد و موضوع ساده گرفته شود و همه فکر کنند این اپیدمی دو ماهه است، خیز مجدد بیماری در کشور اتفاق خواهد افتاد. در نتیجه باید هشدار‌ها جدی گرفته شود. در نتیجه مردم نباید فکر کنند با پایان تعطیلات نوروزی، همه چیز تمام شده است.
رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در باره طرح تعطیلی یک‌ماهه کشور که از سوی برخی نمایندگان مجلس ارائه شده است، اظهار کرد: جزییات این طرح را نمی‌دانیم، اما تعطیلی کامل کشور امکان‌پذیر نیست و حتی مطلوب هم نخواهد بود. برای اعمال محدودیت بیشتر که مد نظر این طرح باشد باید منابع مالی لازم اندیشیده شده باشد. هر اقدامی که در نظر گرفته می‌شود، باید با در نظر گرفتن بار مالی اتفاق بیفتد.


تهران قرمز

سخنگوی وزارت بهداشت، اظهار کرد: هیچ استانی از نظر ابتلا به کرونا در وضعیت سفید نیست. ممکن است بین وضعیت زرد و قرمز تفاوت‌هایی در استان‌ها وجود داشته باشد. نه تنها در ایران، بلکه در هیچ جای جهان هم نمی‌شود چنین چیزی را در حال حاضر اعلام کرد. وضعیت تهران در مورد کرونا قرمز است. هرچند در دو هفته اخیر با کاهش مراجعه به بیمارستان‌ها و کاهش موارد بستری و مرگ و میر مواجه بودیم، اما این مربوط به تهرانی بود که مردم در خانه‌ها مانده بودند و با بازگشایی برخی مشاغل مواجه نبودیم. شرایط بوشهر نسبت به قبل بهتر است و وضعیت نسبی بهتری دارد. البته این نباید باعث شود که افراد به سمت بوشهر سفر کنند، زیرا این وضعیت به شدت شکننده است و ظرف چند روز از بین می‌رود.
انتهای پیام
captcha