بحران کرونا در کنیا از نگاه هنرمندان کاریکاتوریست
کد خبر: 3889379
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵

بحران کرونا در کنیا از نگاه هنرمندان کاریکاتوریست

هنرمندان کاریکاتوریست کنیا نگاه دقیق خود را به دردها و مشکلات جامعه در زمان شیوع ویروس کرونا در قالب تصاویر مختلفی منعکس کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، به نظر می‌رسد جامعه كنيا طی سه مرحله و به تدریج مواجهه با کرونا ویروس را پذیرفته است. مرحله اول انکار بود؛ بسیاری از مردم پیش از ورود این ویروس به کشور یعنی کمتر از یک ماه پیش، علی‌رغم دریافت اخبار مختلف از گسترش ویروس در سایر نقاط دنیا، امکان ورود آن به کنیا را بسیار بعید می‌دانستند. مرحله دوم، پذیرش بود که پس از اعلام تأیید اولین مورد ابتلا در کشور آغاز شد. مرحله سوم، مواجهه با واقعیت بود. به هر حال پس از ورود بیماری به کنیا، اکثر مردم خطر موجود را درک و خود را برای تقابل با آن آماده کردند. به‌ویژه به دلیل ضعف جدی در زیرساخت‌های مراقبتی و بهداشتی همگان واقف هستند که نباید به این بیماری مبتلا شوند.

در این میان بسیاری هم دولت را به دلیل سهل‌انگاری در بستن مرزها و تعامل با کشورهای آلوده پیش از ورود بیماری مورد انتقاد قرار می‌دهند. عده‌ای نیز اکنون به سیاست‌های دولت انتقاد دارند. به ویژه برخورد قهرآمیز پلیس با مردم موجب ایجاد موجی از نارضایتی در شهرستان‌های مختلف در کنیا شده است.

در این میان آثار هنرمندان کاریکاتوریست جالب توجه است. آنها با نگاه دقیق خود در قالب تصاویری دردها و مشکلات جامعه را به خوبی منعکس می‌کنند. در ادامه و با مشاهده این آثار می‌توان دید نسبی درباره چگونگی مواجهه کنیایی‌ها با کرونا را به دست آورد.

نمایش آثار کاریکاتور با موضوع کرونا در کنیا

در یکی از این کاریکاتورها، به معضل بی‌خانمانی و خیابان‌خوابی بخشی از جمعیت کنیا اشاره شده است. جایی که به زن و بچه‌ای که کنار خیابان برای دریافت کمک نشسته‌اند توصیه می‌شود که باید در خانه بمانند و زن پاسخ می‌دهد که خانه ما همین خیابان است.

در کاریکاتوری دیگر هم با نگاهی سیاسی به موضوع کرونا از قول رئیس‌جمهور می‌گوید که این یک وضعیت بُرد بُرد است. اکنون می‌توانیم مشکلات را به کرونا مرتبط بدانیم. کاریکاتوریست در این اثر از عنوان استراتژی دیپلماتیک در برابر تهدید کرونا استفاده کرده است که بالش سفارت کنیا بر تخت چین گذاشته شده و با التماس و دعا از کرونا تقاضا می‌کند تا به کنیا رحم کند. در این کاریکاتور هم به عدم آمادگی برای ورود حتمی کرونا اشاره شده است.

در کاریکاتوری هم کاریکاتوریست با ترسیم اتومبیلی که پلاکش به نام رئیس‌جمهور ثبت شده و با نقش بستن نشان حزب حاکم و با اشاره به شعار آنها نشان می‌دهد که کرونا چرخ‌های اتومبیل را جدا کرده و عملاً حکومت زمین‌گیر شده است.

در اثر دیگری عدم آمادگی و ترس کشورهای آفریقایی از ورود ویروس کرونا به چالش کشیده شده است. همچنین در دیگر کاریکاتورها به ترس و سراسیمگی مردم و تصمیم‌گیران در مواجهه با کرونا، چهره کشور کنیا با ترس، ابهام و عدم آمادگی در برابر شیوع این بیماری و همچنین، در خانه ماندن مردم برای جلوگیری از گسترش ویروس و کمک به کادر درمانی اشاره شده است.

انتهای پیام
captcha