چگونه اضطراب ناشی از کرونا را کاهش دهیم
کد خبر: 3889217
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۴
معاون مشاوره بهزیستی پاسخ داد؛

چگونه اضطراب ناشی از کرونا را کاهش دهیم

معاون مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور با اعلام خط 1480 به عنوان خط مشاوره رایگان روانشناختی برای عموم مردم، کادر درمان و خانواده‌های آنها، به ارائه راهکارهایی برای کاهش اضطراب و استرس در خانواده‌ها پرداخت و گفت: مشکلات روانی ناشی از ترس طبیعی است و فقط باید از آن پیشگیری کرد.

بهزاد وحیدنیا، معاون مشاوره و امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، از تداوم ارائه خدمات روانشناختی و مشاوره به افرادی که در اثر شیوع کرونا دچار اضطراب، استرس، وسواس و سایر مشکلات روانی شده‌اند خبر داد و گفت: علاوه بر عموم مردم، با توجه به نیاز کشور، خدمات ویژه درمانی و مشاوره روانی را به کادر درمان و خانواده‌های آنها، که در معرض فشار روانی بیشتری قرار دارند، ارائه می‌دهیم.

ارائه خدمات مشاوره و روانشناختی ویژه کادر درمان

وی ادامه داد: کادر درمانی و خانواده‌های این افراد اضطراب بیشتری را تجربه می‌کنند. به همین دلیل لازم بود که خدمات ویژه‌ای برای آنها تعریف شود. در نتیجه خدمات پشتیبانی ویژه‌ای برای آنها در نظر گرفته شد. بر همین اساس آنان می‌توانند با شماره 1480 تماس بگیرند و اعلام کنند که جزء کادر درمان هستند؛ به این ترتیب کُد ویژه به آنها ارائه می‌شود تا خدمات تخصصی را دریافت کنند. در صورتی که این گروه نیازمند دریافت خدمات طولانی‌تری باشند، این امکان برای آنها فراهم خواهد شد و به بخش غیردولتی متخصص وصل می‌شوند تا مستمر خدمات را دریافت کنند.

معاون مشاوره و امور روانشناختی بهزیستی کشور ابراز کرد: برای ارائه خدمات مشاوره روانشناختی، ظرفیت کاری را توسعه دادیم و نیروهای برخط را مجدداً چینش کردیم تا ارائه خدمات بهتر صورت گیرد. البته زمانی که اطلاع‌رسانی در خصوص خدمات خط 1480 بیشتر بود و وزیر رفاه درباره خدمات این خط صحبت کردند، میزان تماس‌ها افزایش یافت و در حال حاضر با میزان متوسطی از تماس‌ها مواجه هستیم.

25 درصد تماس‌ها ناشی از استرس است

وی تصریح کرد: سازوکاری برای تقویت بخش غیردولتی همکار در این حوزه ترتیب داده‌ایم تا مراکز داوطلب و تخصصی، که به خاطر شرایط بحرانی فعالیتشان را به تماس تلفنی تغییر داده‌اند، خدمات استانداردشان را به مردم ارائه کنند.

وحیدنیا 25 درصد تماس‌های برقرار شده با خط 1480 را به دلیل فشارهای روانی یا استرس ناشی از شیوع کرونا دانست و با تأکید بر اینکه مشکلات و فشارهای روانی به سرعت رفع نمی‌شود، گفت: این خدمات همچنان ادامه خواهد داشت.

مشکلات روانی که در پی کرونا ایجاد می‌شود

وی به تشریح مشکلات روانی‌ای که در بحران‌ها و پس از رفع آنها در جامعه رخ می‌دهد اشاره کرد و بیان کرد: واکنش‌های شایعی را در انواع بحران‌های روانی اجتماعی از جمله کرونا شاهدیم. بخشی از واکنش‌های مردم در شرایط بحرانی واکنش‌های اضطرابی است و افراد احساس بی‌پناهی می‌کنند، ترس و دلهره دارند و حملات پانیک( هراس) را تجربه می‌کنند، ترس از تمام شدن دنیا دارند و اینکه چه اتفاقی در آینده دنیا خواهد افتاد. روانشناسان این واکنش‌ها را معمولی می‌دانند، اما اگر تداوم یابد، می‌تواند سیستم ایمنی را تخریب کند و وضعیت روانشناختی فرد را در شرایط نامساعدی قرار دهد.

وی ادامه داد: بی‌اشتهایی، پراشتهایی، بی‌خوابی، خودبیماری‌انگاری و رفتارهای وسواسی نیز مباحثی هستند که می‌توان آنها را در قالب تأثیرات اضطراب حادثه مورد بررسی قرار داد. افسردگی نیز از واکنش‌های شایع در بحران‌ها است که در صورت تداوم می‌تواند به افسردگی مزمن تبدیل شود و نیازمند مداخلات تخصصی‌تر باشد و درمان را سخت‌تر کند؛ بنابراین اگر هرچه زودتر پیشگیری شود، نیاز به مداخلات درمانی پس از بحران کمتر خواهد شد. نباید در شرایط بحران و اضطرار به افراد برچسب بیماری بزنیم، چرا که این استرس‌ها طبیعی است و فقط باید با شناخت واکنش‌های روانی مربوط به بحران و ارائه مشاوره‌های روانی به این افراد، مشکل آنها را رفع کرد.

وحیدنیا از پیگیری‌ بیش از حد اخبار به عنوان اختلالی شایع در بحران‌ها نام برد و اضافه کرد: رویکرد سازمان بهزیستی این است که اطلاعات عمومی مردم را در شرایط کنونی بالاتر ببرد. افزایش مهارت‌های رفتاری در شرایط کنونی از جمله مهارت کنترل هیجان‌ها ضروری است تا افراد بتوانند رفتار خود را به درستی کنترل کنند. همچنین بالا رفتن سواد رسانه‌ای مردم به بهبود شرایط روانی آنان کمک خواهد کرد.  

لزوم خودآگاهی

این روانشناس کشورمان به ارائه راهکارهایی برای کاهش اضطراب و استرس خانواده‌ها پرداخت و گفت: مدیریت زمان یکی از مباحث مهم و لازم است و افراد باید در برنامه روزانه خود استراحت، ورزش و تفریح را بگنجانند. زمانی را برای خانواده خود و صحبت کردن و بازی مشخص کنند، در صورتی که فعالیت اقتصادی خاصی در خانه دارند زمان ویژه‌ای به آن اختصاص دهند. نیاز به ارتباطات اجتماعی را با الگوی جدید تأمین کنند و حفظ حریم‌های خصوصی را فراموش نکنند. باید برای تنهایی افراد در شرایط کنونی نیز احترام قائل شویم، چراکه افراد نیاز به تنهایی دارند و باید این مسئله به شدت مورد توجه قرار گیرد.

وی شرایط کنونی را فرصتی برای افزایش مهارت‌های ارتباطی و حل تعارض‌ها دانست و تصریح کرد: افزایش تاب‌آوری بسیار مهم است و نکات بهداشتی اعلام شده باید در حد معمول مورد توجه قرار گیرد تا اضطراب خانواده کنترل شود. نمی‌توانیم جلوی بسیاری از بحران‌ها را بگیریم، ولی می‌توانیم اتفاقات را مدیریت و آنها را به فرصت تبدیل و از شرایط موجود برای انجام کارهایی استفاده کنیم که قبلاً فرصت انجام آنها نبود. فرصتی برای خویشتن بگذاریم و به خودآگاهی بپردازیم.

انتهای پیام
captcha