روایت زندگی احمد ابوالقاسمی در «ترکش دوست‌داشتنی»
کد خبر: 3888722
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
برای نخستین‌بار زندگی یک قاری قرآن به نگارش درآمد؛

روایت زندگی احمد ابوالقاسمی در «ترکش دوست‌داشتنی»

زندگی و خاطرات احمد ابوالقاسمی، از قاریان بین‌المللی کشورمان، در قالب کتابی با نام «ترکش دوست‌داشتنی» به قلم محمد خسروی‌راد منتشر می‌شود.

احمد ابوالقاسمی قاری بین‌المللی قرآن

کتاب ترکش دوست‌داشتنی به قلم محمد خسروی‌راد که این روزها آماده چاپ شده است به زودی منتشر می‌شود تا با خاطرات و سال‌ها فعالیت احمد ابوالقاسمی، از قاریان بین‌المللی کشورمان، آشنا شویم.

احمد ابوالقاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، در این باره گفت: همیشه زمانی که خاطرات خود از مجالس قرآنی و یا حضورم در جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس را برای دیگران تعریف می‌کردم، دوستان تأکید داشتند که این خاطرات را بنویسم و منتشر کنم که این کار را به یکی از نویسندگان کشورمان سپردم.

ابوالقاسمی دلیل انتشار این کتاب را چنین بیان کرد: فردی که از سال ۱۳۶۴ وارد محافل می‌شود و در سال‌های دفاع مقدس چه به عنوان قاری و چه به عنوان بسیجی در جبهه حضور می‌یابد و در ادامه تجربیات بسیار زیادی از سفر به ۳۵ کشور دنیا به دست می‌آورد، می‌تواند حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن داشته باشد و این تجربیات باید به نسل بعد منتقل شود.

وی ادامه داد: اینکه برای یک قاری بافت ریه حیاتی‌ترین عضو است و همین قاری در جبهه از ناحیه ریه مجروح می‌شود، می‌تواند قصه‌های زیادی را به همراه داشته باشد. این جذابیت آنجا خود را نشان می‌‎دهد که این شخص در کودکی صدای بسیار بدی داشته و همیشه مورد تمسخر دیگران واقع می‌شده اما در ادامه به یک قاری طراز اول تبدیل می‌شود.‌

ابوالقاسمی تصریح کرد: بیان این اتفاقات در قالب داستان می‌تواند اثرگذاری خوبی داشته باشد. هر چند این مواردی که در کتاب گفته شده، نصف یا حتی یک‌سوم خاطراتم است و با توجه به اینکه نخواستیم کتاب قطوری شود، آن را در حدود ۳۶۰ صفحه تدوین‌ کردیم و منصفانه‌ترین قیمتی که در ایام‌ نایاب بودن کاغذ می‌توانستیم در نظر بگیریم ۶۰ هزار تومان بود.

بسیاری از کتاب‌های دفاع مقدس تنها به بُعد رزمنده بودن قهرمان داستان اختصاص یافته است. همچنین تاکنون در حوزه قهرمانان قرآنی، کتابی نوشته نشده است. ما در حوزه قرآن، افرادی که در اوج تلاوت هستند، داریم، اما خاطرات چندانی از دوران جنگ ندارند، بر همین اساس کتاب ترکش دوست‌داشتنی، تلفیقی از این دو موضوع است

این قاری بین‌المللی کشورمان در مورد زمان آغاز نگارش و همچنین انتشار این کتاب بیان کرد: کار از اردیبهشت و خردادماه 98 آغاز شد و حدود ۲۶ ساعت فایل صوتی بود که مکتوب و در ادامه به قلم آقای محمد خسروی‌راد به نگارش درآمد و سپس آن را بازخوانی کردم. در حال اخذ مجوز چاپ در اسفندماه 98 بودیم که به دلیل شیوع ویروس کرونا این کار انجام نشد. در حال حاضر همه مجوزها اخذ شده  و ثبت کتابخانه ملی نیز صورت گرفته است.

ابوالقاسمی با اشاره به اینکه برای طرح روی جلد این کتاب فراخوان داده شد و پیش‌‌فروش آن آغاز شده است، گفت: به طراح بهترین طرح جلد، جایزه‌ای اهدا خواهد شد. 

وی درباره علت انتخاب عنوان ترکش‌‌دوست‌داشتنی اظهار کرد: این عنوان تاکنون مورد استفاده نبود. نصف مطالب کتاب نیز در مورد یک رزمنده است. بسیاری از کتاب‌های دفاع مقدسی فقط به بُعد رزمنده بودن قهرمان داستان اختصاص یافته و تاکنون در حوزه قهرمانان قرآنی، کتابی نوشته نشده است. ما در حوزه قرآن افرادی داریم که در اوج تلاوت هستند، اما خاطرات چندانی از دوران جنگ ندارند. بر همین اساس کتاب ترکش دوست‌داشتنی تلفیقی از این دو موضوع است.

این قاری بین‌المللی در پاسخ به سؤالی در مورد امکان گردآوری دیگر خاطرات در جلدهای بعدی این کتاب گفت: بسیاری از خاطرات هست که در این کتاب گفته نشده، اما بهترین‌ها و مهم‌ترین‌ خاطرات ثبت شده است و ضرورتی بر ادامه ندارد. این کتاب می‌تواند اساس یک‌ سریال یا فیلم کوتاه و حتی سینمایی قرار بگیرد. تا زمانی که زندگی‌نامه‌ای کتاب نشود، امکان ساخت فیلم، کمتر فراهم است. اولین بار است که یک چهره قرآنی، کتاب زندگی خود را به تحریر درمی‌آورد و آن را طوری نوشته که هر کدام از این خاطرات به عنوان اخلاق حرفه‌ای معرفی شود.

وی با بیان اینکه در دنیای فوتبال یا هر ورزش و هنر دیگری شاهد هستیم که یک‌ حرکت یک‌ ورزشکار مورد توجه قرار می‌گیرد، تأکید کرد: به عنوان مثال من به یک شهرستان رفته بودم، دو کودک ۱۰ یا ۱۲ ساله از من خواستند برای آنها تلاوت کنم. من و دو قاری بین‌المللی دیگر چندین دقیقه برای آن دو کودک تلاوت کردیم، به حدی خوشحال شدند که گویی دنیا را به آنها داده بودند. این موضوع در جامعه بسیار معنا دارد. الان یک ورزشکار پیراهن ورزشی خود را به کودکی می‌دهد و تمام دنیا خبر آن را رصد می‌کنند، اما این موضوع در جامعه ما نیست. رسانه در این میان می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد تا چنین خبرهایی دیده شود.

انتهای پیام
captcha