امام‌محوری؛ ویژگی اجتماعی منتظران حضرت مهدی(عج)
کد خبر: 3887616
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۵:۲۶

امام‌محوری؛ ویژگی اجتماعی منتظران حضرت مهدی(عج)

مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت گفت: یکی از ویژگی‌های بسیار مهم اجتماعی و خصوصیت مهم اخلاقی منتظران امام زمان(عج) در بُعد اجتماعی، امام‌محوری است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن مُلایی، مدیر گروه اخلاق و تربیت مرکز تخصصی مهدویت قم در رابطه با ویژگی‌های منتظران صاحب‌الزمان(عج) در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری بیان کرد: یکی از ویژگی‌های بسیار مهم اجتماعی و خصوصیات مهم اخلاقی منتظران امام زمان(عج) در بعد اجتماعی، امام محوری است.

وی با اشاره به اینکه امام یعنی پیشوا و رهبر جمع، ادامه داد: شیعه اعتقاد دارد که بعد از پیامبر(ص)، ۱۲ امام وجود دارد که آخرین آنها امام زمان(عج) است و تمامی اعمال، عبادات و رفتار ما باید بر محور امام باشد تا مورد پذیرش خداوند قرار گیرد.

حجت‌الاسلام ملایی اظهار کرد: گاهی تصور می‌شود که باید بر محور عبودیت و بندگی خداوند حرکت کنیم که این سخن در حالت عادی سخن درستی است اما مفهوم عبودیت و بندگی یعنی اینکه ویژگی‌ها را به صحنه عمل آورده آن‌ها را به مسائل و امور اجتماعی وارد کنیم.

وی افزود: بدون تردید تجلی رفتار و مدیریت منتظرانه یعنی اینکه انجام امور اجتماعی دینی که خداوند فرموده است باید بر محور امام زمان و رهبر الهی انجام شود که منتظران این نکته را مورد توجه قرار می‌دهند.

این کارشناس مهدویت با توجه به فرارسیدن میلاد امام حسین(ع) به سخنی از آن حضرت اشاره کرد و گفت: شخصی به محضر حضرت امام حسین(ع) می‌رسد و بحثی در رابطه با عبودیت و بندگی خداوند مطرح می‌شود که امام حسین(ع) با توجه به آیات قرآن فرمودند: خداوند انسان‌ را آفرید تا بر او معرفت پیدا کند و بعد از معرفت او را بپرستد، شخص از حضرت پرسید منظور از معرفت خدا چیست؟ امام حسین(ع) به جای صحبت در مورد ویژگی‌های خداوند، در پاسخ به این پرسش می‌فرمایند که منظور از معرفت به خدا درواقع معرفت به امام زمان در همان عصر است که شما باید از او اطاعت کنید.

عبودیت از مسیر ولایت می‌گذرد

حجت‌الاسلام  ملایی افزود: نکته مهم در این سخنرانی نورانی این است که اگر می‌خواهیم مسیر کمال و رشد را طی کنیم و به کمال خلقت یعنی عبودیت و کمال بندگی و در انتها به سعادت ابدی و خوشبختی برسیم، باید در نظر داشت که عبودیت از مسیر امامت و ولایت می‌گذرد یعنی به هر میزان که مطیع ولی‌خدا و امام زمان خود باشیم، این مسیر بدون تردید مسیر پذیرش اطاعت و ولایت امام است. لذا به هر میزانی که مطیع امر ولی‌خدا هستیم به همان میزان مسیر عبودیت را طی می‌کنیم.

حرکت بر محور امام زمان؛ رکن حیات منتظر

وی با بیان اینکه بزرگ‌ترین رکن زندگی یک منتظر در همه ابعاد فردی و اجتماعی، حرکت بر محور امام زمان خود است، با طرح یک پرسش گفت: حال این سوال پیش می‌آید که اگر در زمان غیبت امام زمان(عج) هستیم چه کنیم؟ در پاسخ باید گفت که به ما فرمودند: تا زمان ظهور حضرت و دریافت مستقیم دستورات از ایشان باید به عالمان ربانی و کسانی که به فرمایشات ائمه معصومین(ع) و مباحث امام زمان(عج) آشنا و اصل دین را بلد هستند رجوع کنیم؛ این بدان معناست که در عصر غیبت امام زمان(عج) عبودیت ما با گذر از مسیر اطاعت از نائبان آن حضرت رقم می‌خورد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: امام زمان(عج) در پاسخ به نامه‌هایی که به ایشان ارسال شده بود فرمودند: در پیشامدهای روزگار به راویان احادیث یعنی کسانی که به مبانی اهل بیت(ع) آشنایی دارند مراجعه کنید، منظور همان افراد مسلط به علوم حدیث و عالمان هستند زیرا که صرفِ خواندن حدیث شخص را به مبانی دینی اهل بیت(ع) متصل نمی‌کند؛ حضرت در ادامه می‌فرماید: این عالمان ربانی حجت من بر شما و من حجت خدا بر ایشان هستم لذا اگر بخواهیم در عصر غیبت متدینانه رشد کنیم باید بر محور امام معصوم(ع) باشیم که در عصر غیبت، علما پیونددهنده ما به حضرت هستند.

حجت‌الاسلام  ملایی در پایان گفت: هر کدام از علما که در عصر غیبت بر مسائل اجتماعی بیشترین تسلط را دارند محل رجوع ما هستند همچنین در تشکیل حکومت دینی، مسائل اجتماعی بر محور ولی‌فقیه یعنی همان حاکم اسلام‌‌شناس می‌چرخد که حجت ما ولی فقیه است، پس بدون تردید اطاعت از فرمایشات ایشان در مسیر جلب رضایت امام زمان(عج) قرار دارد و رضایت امام زمان(عج) رضایت خداوند را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha