ارجحیت فعالیت‌های تربیتی بر آموزشی در مؤسسه قرآنی بنت‌الهدی فردیس
کد خبر: 3884681
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷
با یاوران وحی / 45

ارجحیت فعالیت‌های تربیتی بر آموزشی در مؤسسه قرآنی بنت‌الهدی فردیس

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بنت‌الهدی شهرستان فردیس با بیست سال سابقه فعالیت آموزشی و پژوهشی، موفق به راه‌اندازی خیریه و مرکز کارآفرینی ویژه بانوان شده است و فعالیت‌های تربیتی این مؤسسه بر آموزشی آن ارجحیت دارد.

به گزارش ایکنا، در چهل‌‌وچهارمین نشست «با یاوران وحی» درباره فعالیت‌ها و اهداف مؤسسه بنت‌الهدی با فرناز فرزانگهر، مدیر این مؤسسه، گفت‌وگو کردیم. او از مدرسان و فعالان قرآنی استان البرز است و از سال 1370 به طور غیررسمی فعالیت‌های خود را با برگزاری محافل و آموزش‌های عمومی قرآن کریم آغاز کرد. در این گزارش با فعالیت مؤسسه بنت‌الهدی آشنا می‌شویم.

ایکنا ـ درباره فعالیت‌های خود و چگونگی تأسیس مؤسسه بنت‌الهدی توضیحاتی را بیان کنید.

فعالیت‌های فرهنگی بنده از سال 1370 به صورت غیررسمی با برپایی جلسات قرآن و محافل در شهرستان فردیس آغاز شد و پس از فعالیت‌های مؤسسه بنت‌الهدی به پیشنهاد مسئولان اداره تبلیغات اسلامی استان، در سال 1381 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرد و نخستین مرکز قرآنی استان است.

نخستین دوره‌های تربیت مربی قرآن را زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی گذرانده و مسئولان این سازمان با تلاش‌ها و  فعالیت‌های بنده آشنا شدند، بنابر این پیشنهاد تأسیس مؤسسه بنت‌الهدی داده شد که در ابتدای امر استقبال 100 نفری از دوره‌های این مرکز صورت گرفت. با توجه به عرقی که برای آموزش قرآن‌آموزان و اعطای مدرک به آنان  وجود داشت، انگیزه تأسیس مؤسسه شکل گرفت.

بنده ارادت خاصی به حضرت زهرای مرضیه(س) دارم. اولین نام پیشنهادی به اداره ثبت، نام الزهرا(س) بود که به دلیل مشابهت اسمی با مؤسسات دیگر قبول نشد و نام  بنت‌الهدی برای مؤسسه انتخاب شد. با توجه به آشنایی با دوره‌های حوزه علمیه و کسب اجازه از محضر مرحوم استاد علامه آیت‌الله یحیی نوری به ارائه آموزش خطبه‌خوانی و مبلغی پرداخته و این سرآغاز فعالیت‌های این مرکز بود.

ایکنا - درباره اهم فعالیت‌های مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بنت‌الهدی بگویید.

فعالیت‌هایی که در مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بنت‌الهدی انجام می‌شود شامل برپایی دوره‌های آموزش علوم قرآنی مانند روخوانی، روان‌خوانی، تفسیر، احکام  ویژه بانوان، دختران نوجوان و کودکان است.

بیشترین فعالیت این مرکز پیگیری فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر سبک زندگی اسلامی است که بارها ایشان به آن توصیه کرده‌اند. با توجه به اینکه استاد سیدمحسن خدام‌حسینی، مبتکر سبک زندگی  قرآن است، بنده با حضور در دوره‌های آموزش سبک زندگی اسلامی به مدت یک سال‌‌ونیم به عنوان مربی برتر سبک زندگی اسلامی انتخاب شدم. در این راستا تیمی از اساتید زیر نظر سازمان دارالقرآن الکریم تشکیل شد.

مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بنت‌الهدی برنامه‌هایی را در زمینه آموزش مهارت‌های سبک زندگی اسلامی مانند خودآگاهی، خودشناسی، خودباوری، شکوفایی، تفکر نقاد، مهارت خلاق، روابط بین فردی، ارتباط مؤثر و سالم، مهارت‌های هیجانات، مدیریت هیجانات، کنترل خشم، فرزندپروری، مدیریت خانواده برگزار کرده است.

همچنین از دیگر فعالیت‌های آموزش تخصصی مؤسسه، برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآن است که تاکنون هشت دوره در این زمینه برای علاقه‌مندان برگزار شد و مرکز بنت‌الهدی با تربیت بیش از صدها مربی، در این باره افتخاراتی را کسب کرده است. یکی دیگر از رهاوردهای مؤسسه، رویکرد پرورشی و  تربیتی است که تاکنون بیشترین تمرکز را بر مسائل پژوهشی داشته است. چکیده فعالیت‌ها شامل برپایی کارگاه دختران، از خود‌شناسی تا خود‌باوری، فرزندپروری از منظر فلسفه، کارگاه فن بیان و سخنوری و غیره است.

 ایکنا - در مورد آموزش‌هایی که برای گروه‌های نوجوان در نظر گرفته شده است توضیح دهید.

دوره‌های آموزش علوم قرآنی برای قرآن‌آموزان مبتدی و پیشرفته در نظر گرفته شده است که می‌توان به برگزاری آموزش حفظ قرآن ویژه دختران دو و سه سال اشاره کرد. همچنین طرح استعدادیابی در این مرکز برای کشف استعدادهای نوجوانان برنامه‌ریزی شده است. ارائه دوره‌های آموزش قرآن در همه رشته‌های قرآنی ویژه گروه سنی چهار سال با شیوه‌های نوین ارائه می‌شود. دوره‌های آموزش ویژه بزرگسالان نیز در همه رشته‌های قرآنی انجام می‌شود. استقبال از دوره‌های مؤسسه چشمگیر است به طوری که در کمترین کلاس آموزشی 30 قرآن‌آموز حضور دارد. دوره‌های آموزش عمومی قرآن مانند روخوانی و روان‌خوانی برای علاقه‌مندان رایگان برپا می‌شود، اما به دلیل تأمین هزینه‌های مؤسسه، دیگر کلاس‌های آموزشی مشمول شهریه است.

ایکنا - با توجه به اینکه مؤسسه بنت‌الهدی رویکرد تربیتی دارد، نظر شما درباره تخصصی شدن مؤسسات قرآنی چیست؟

بارها در جلسات اتحادیه قرآنی استان البرز پیشنهاد تخصصی شدن مؤسسات قرآنی بیان شده، اما به دلایلی که ذکر می‌شود، تحقق این موضوع ناممکن است. مؤسسه بنت‌الهدی با 28 سال فعالیت فرهنگی و قرآنی از توانایی و توانمندی بالایی به منظور تخصصی شدن برخوردار است. البته با توجه به این که هزینه‌ها دست‌مان را از فعالیت‌های علمی و پژوهشی کوتاه کرده است، ولی تلاش برای ارائه خدمات تخصصی قرآن در این مرکز حرف نخست را می‌زند، به طوری که پس از پایان دوره همه قرآن‌آموزان به ارائه تحقیق و پژوهش می‌پردازند.

متاسفانه بودجه‌های قرآنی کمی در اختیار مؤسسات قرار داده نشده که بتواند به صورت تخصصی  وارد میدان شوند، بنابر این در کنار  آموزش‌های علوم قرآنی عمومی، زمینه‌ فعالیت پژوهشی وجود دارد.

مؤسسه بنت‌الهدی در حوزه سبک زندگی قرآنی نتایج ارزشمندی در راستای قرآن و تطبیق الهیات با روانشناسی به دست آورده که برای توسعه و نشر این نتایج بودجه‌هایی نیاز است که متاسفانه در شهر کرج بودجه‌ای برای این کار وجود نداشته و اسپانسری نیز برای حمایت از فعالیت‌های مرکز تعریف نشده است.

تخصصی شدن مؤسسات توسعه تربیت قرآنی مؤسسات به دنبال تخصصی شدن امکان‌پذیر است. به نظرم کتاب مقدس قرآن کریم برای روخوانی و روان‌خوانی نازل نشده بلکه برای سبک زندگی قرآنی نازل شده که می‌توان با ارائه و توسعه متدهای برگرفته از آیات، اجرای متدهای غربی در کشور را تغییر داد.

ارجحیت فعالیت‌های تربیتی بر آموزشی در موسسه قرآنی بنت‌الهدی فردیس

ایکنا - به منظور دستیابی مؤسسات دیگر به این روش چه توصیه‌ای دارید؟

در شهر فردیس شاهد تعطیلی چندین موسسه فعال قرآنی بودیم که دلیل این تعطیلی نبود بودجه است. وابستگی در هیچ حوزه و زمینه‌ای درست نیست. نهادهای مردمی مستقل‌تر از نهادهای وابسته به بودجه دولتی فعالیت می‌کنند. مؤسسه بنت‌الهدی در کنار فعالیت‌های مرکز، هیئت مذهبی را برای اجرای برنامه‌های فرهنگی و حضور مردم برپا کرد که تأسیس این هیئت راهی برای جذب مردم و کمک و حمایت‌های آنان شد، به طوری که مؤسسه شناخت بیشتری از این طریق پیدا کرد و با برپایی محافل قرآنی، جلسات و برنامه‌های ایام محرم و رمضان و فاطمیه از سوی عاشقان اهل بیت(ع) حمایت‌هایی صورت گرفت که همه ‌هزینه‌های تهیه مکان مؤسسه از برکت این هیئت است. مکان مؤسسه استیجاری عام‌المنفعه است.

در این راستا تنها نیروی حمایتی مؤسسه مردم هستند که هنوز هم با پشتکار و قدرت ایستاده‌اند. از سال گذشته اقدامات خیری را انجام می‌دهیم و 30 خانواده را تحت پوشش قرار داده‌ایم. از مرکز نیکوکاری امداد امام خمینی(ره) مجوز گرفتیم و در حال حاضر 80 خانواده بدون سرپرست تحت پوشش ما هستند.

ایکنا - تاکنون چه اندازه موفق شده‌اید که به اهدافتان برسید و از افق‌های ترسیم شده برای آینده مؤسسه بگویید.

چشم‌انداز و هدفمان در مؤسسه بنت‌الهدی تربیت انسان است که الحمدالله تاکنون موفق به تربیت بیش از 100 مربی قرآن در سطح شهرستان فردیس کرج شده‌ایم و همچنین قرآن‌آموزان بسیاری که با تحصیلات دیپلم موفق به ادامه تحصیل و اخذ مدارک بالاتر شده و برخی هم موفق به تأسیس مؤسسه شدند به عنوان مدیر مرکز قرآنی مشغول به کار هستند.

قرآن‌آموزان نوجوان مؤسسه هم به نوبه خود با حضور در مسابقات قرآن، برنامه‌های فرهنگی افتخاراتی را برای مؤسسه و خود کسب کرده‌اند. در رشته‌های حفظ، مفاهیم و غیره رتبه‌هایی حاصل شده و همچنین مؤسسه در سال‌های 89 و 96 به عنوان مؤسسه برتر و ممتاز در استان البرز شناخته شده است.

از ابتدای تأسیس مؤسسه با توکل به خدا اهداف را پشت سر گذاشته‌ایم و تا امروز هم موفق بودیم، اما راه بسیاری برای خدمت به قرآن کریم باقی مانده است.

ایکنا - با توجه به گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی، آیا مؤسسات و بخش‌های مردمی موفق به افزایش سطح فرهنگ دینی عموم مردم شده‌اند؟

بنا به فرمایش مقام معظم رهبری که فرموده‌اند: «ما جز با کار جهادی و کار انقلابی نخواهیم توانست این کشور را به سامان برسانیم». بنابراین توجه و حمایت از بخش مردمی از اهمیت بالایی برخوردار است. مؤسسه بنت‌الهدی به منظور بهره‌مندی از توانایی قرآن‌آموزان و عموم مردم از شش سال پیش اقدام به راه‌اندازی فعالیت‌های کارآفرینی برای مردم کرد و بانوانی که بنا به مشکلات اقتصادی نیاز به کار دارند با همکاری و مشارکت با اداره فنی و حرفه‌ای شهرستان، با ارائه آموزش رشته‌های هنری و صنعتی، زمینه فعالیت برایشان فراهم شده است.

همچنین ایجاد استارت‌آپ‌های آموزشی با موضوع کارآفرینی، برپایی فروشگاه دائمی به منظور ارائه محصولات بانوان کارآفرین و ... از جمله فعالیت‌های مؤسسه برای بهره‌‌مندی از توانایی‌های بالفعل و بالقوه قرآنیان و عموم مردم است.

ارجحیت فعالیت‌های تربیتی بر آموزشی در موسسه قرآنی بنت‌الهدی فردیس

ایکنا - در جایگاه مدرس و  مدیر مؤسسه قرآنی درخواستی از نهادهای مسئول دارید؟

با توجه به نبود بودجه‌های جاری برای مؤسسات قرآنی، مؤسسات با بسیاری از مشکلات در حال دست و پنجه نرم کردن هستند و گاه برخی منجر به تعطیلی شده‌اند. یکی از مسائلی که مؤسسه بنت‌الهدی دنبال می‌کند، خرید زمین به طور عام‌المنفعه است که بتواند این میراث را برای علاقه‌مندان قرآنی به‌ جا بگذارد. مؤسسه مکان ثابتی ندارد و از مسئولان درخواست حمایت مادی داریم تا بتوانیم در آرامش و بدون دغدغه به فعالیت مؤسسه ادامه بدهیم.

یکی دیگر از درخواست‌های ما از متولیان قرآن، نبود حمایت از تولیدات و محصولات فرهنگی مؤسسه و همچنین تحقیقات و پژوهش‌های قرآن‌آموزان است که با هزینه‌های دولتی تحقق پیدا می‌کند. قطعاً مؤسسات برتر و ممتاز توانمندی‌هایی دارند و یکی از افتخارات مؤسسه اجرای برنامه‌های فرهنگی و قرآنی این مرکز توسط بانوان است و این توانایی‌ها به حمایت ارگان‌های متولی نیاز دارد.

ایکنا - در پایان اگر سخنی دارید، بگویید.

ابتدا از صاحب عصر و زمان، مهدی موعود، که در این چند سال نگاه ویژه‌ای به مؤسسه داشته‌اند و از ایکنا که همواره دغدغه قرآنی داشته و صدای ما را به گوش مسئولان می‌رساند تشکر می‌کنم. نکته‌ای که باید در پایان بیان کنم این است که متولیان قرآنی از موازی‌کاری دوری کنند که این موضوع آزاردهنده است. با توجه به اینکه سازمان دارالقرآن در کشور مسئولیت فعالیت‌های قرآنی و زیرمجموعه‌های قرآنی دارد، باید بودجه به این سازمان تخصیص داده شود، اما بودجه قرآنی بین مراکز تقسیم می‌شود.

بودجه قرآنی به دست مؤسسات و مراکز قرآنی نمی‌رسد و موازی‌کاری بین وزارتخانه‌ها کار را برای ما قرآنیان سخت کرده است. امیدواریم با تقسیم و قرار گرفتن بودجه در جای صحیح خود، اتحادیه قرآنی قوی و مؤسسات و خانه‌های قرآنی کارآمدی داشته باشیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha