زمستان پرحادثه؛ از ترور سردار دل‌ها تا شیوع ویروس کرونا
کد خبر: 3884663
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
اهم رویدادهای قرآنی زمستان ۹۸؛

زمستان پرحادثه؛ از ترور سردار دل‌ها تا شیوع ویروس کرونا

فعالیت‌های قرآنی در زمستان 98 تا حدود زیادی و در بازه زمانی خاصی تحت تأثیر دو رویداد مهم قرار گرفت، اولین رویداد شهادت سردار قاسم سلیمانی و دومین اتفاق نیز شیوع ویروس کرونا در کشور بود، ویروسی که مهم‌ترین تأثیر آن بر فعالیت‌های قرآنی، تعویق مسابقات بین‌المللی قرآن و نمایشگاه قرآن بوده است.

ایام عید /// زمستان پر حادثه 98 / از ترور سردار دل‌ها تا کرونا ویروسبه گزارش ایکنا، زمستان 98 در حالی آغاز شد که هیچ کس فکر نمی‌کرد ویروسی به نام کرونا شیوع یابد و تمام فعالیت‌های صورت گرفته در سال 98 و حتی برخی فعالیت‌ها در سال 99 را هم تحت تأثیر قرار دهد. ویروسی که نه تنها عید نوروز و دیدوبازدیدهای آن، بلکه نماز جمعه و مراسم مذهبی را برای مدت‌ها تعطیل کرد. مهم‌ترین تأثیر این بیماری بر فعالیت‌های قرآنی تعویق مسابقات بین‌المللی قرآن ایران و نمایشگاه قرآن بوده است. همچنین، حمله تروریستی آمریکا به سردار قاسم سلیمانی و کاروان همراه او در عراق یکی دیگر از حوادث تأثیرگذار این فصل بود که برای مدت‌ها تمامی فعالیت‌های کشور را تحت تأثیر قرار داد. علاوه بر این، برگزاری جلسات شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون تبلیغ و ترویج و آموزش عمومی و انتقاد جامعه قرآنی از تلاوت پرحاشیه قاری مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر از دیگر رویدادهای مهم فصل زمستان بود. در ادامه نگاهی گذرا به مهم‌ترین رویدادهای قرآنی این فصل داریم.

ابلاغ یک مصوبه مهم

فصل زمستان و دی‌ماه با ابلاغ مصوبه دوم یکسان‌سازی عناوین محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی با مفاد منشور توسعه فرهنگ قرآنی از سوی معاون اول رئیس جمهور آغاز شد. این مصوبه که در سومین جلسه ستاد هماهنگی و راهبری اجرای نقشه مهندسی فرهنگی کشور به تصویب رسیده بود اوایل دی‌ماه برای اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد. در این مصوبه آمده است: «به منظور تسریع و شفاف‌سازی مراحل اجرای اسناد راهبردی منشور توسعه فرهنگ قرآنی، سازمان برنامه و بودجه موظف شد با هماهنگی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به یکسان‌سازی عناوین و محتوای برنامه‌ها و فعالیت‌های قرآنی دستگاه‌ها در لایحه بودجه سالانه با مفاد اسناد راهبردی اقدام کند».


بیشتر بخوانید:


عضویت اتحادیه مؤسسات قرآنی در شورای توسعه

در ادامه رویدادهای مهم زمستان 98 شاهد برگزاری چهل‌وهفتمین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی بودیم. این جلسه با حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری،‌ دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر اعضای حقیقی و حقوقی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد. در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، اعضای کمیته تخصیص صندوق مشارکت و هیئت بازرسی این صندوق انتخاب شدند. همچنین رحیم قربانی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت کشور به عضویت شورای توسعه و کمیته تخصیص پذیرفته شد. «ارائه گزارش یکساله اجرای سند توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن کریم»، همچنین در بخش دیگری از این جلسه که بحث در مورد وضعیت بودجه قرآنی در سال ۹۸ و ۹۹ مطرح شد، مقرر شد تا نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه و از طرف اعضای اصلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی برای پیگیری بحث بودجه نوشته شود تا موضوع بودجه به صورت جدی پیگیری شود. از دیگر مصوبات مهم این جلسه در موضوع بودجه قرآنی ۹۸ و ۹۹ بود که مقرر شد تا نامه‌ای از سوی اعضای اصلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به سازمان برنامه و بودجه نوشته و ارسال شود تا موضوع به صورت جدی پیگیری شود.

اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بین‌المللی قرآن

نهم دی‌ماه کریم دولتی، سخنگوی ستاد برگزاری سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران از اضافه شدن رشته ترتیل به مسابقات بخش آقایان خبر داد تا برای اولین بار در تاریخ این مسابقات شاهد برگزاری رقابت در رشته ترتیل نیز باشیم. کریم دولتی در مورد جزئیات این مسابقات به ایکنا، گفت: «برای معرفی نماینده ایران در این مسابقات یک مسابقه انتخابی در بهمن‌ماه برگزار خواهد شد». مسئولان سازمان اوقاف و امور خیریه در ابتدا اعلام کرده بودند که برگزیدگان سه دوره اخیر مسابقات سراسری قرآن در رشته ترتیل برای مسابقه انتخابی دعوت خواهند شد اما در ادامه و پس از پیگیری‌های ایکنا مقرر شد تا برگزیدگان پنج دوره اخیر مسابقات سراسری قرآن به این رقابت انتخابی دعوت شوند. در نهایت و پس از برگزاری رقابت انتخابی «احسان محمدی» مرتل مشهدی کشورمان به‌عنوان نماینده ایران در رشته ترتیل مسابقات بین‌المللی قرآن معرفی شد.

دو سالانه شدن مسابقات قرآن روشندلان

در خبر دیگری از مسابقات بین‌المللی قرآن اعلام شد که به غیر از مسابقات آقایان و بانوان، تمامی رقابت‌های این مسابقات به صورت دو سالانه برگزار خواهد شد. یعنی مسابقات بین‌المللی قرآن نابینایان و طلاب علوم دینی نیز همانند مسابقات دانش‌آموزی و بین‌المللی دانشجویان مسلمان از این پس دوسالانه برگزار خواهد شد و تنها مسابقات اصلی مسابقات بانوان (حفظ کل) و آقایان (قرائت تحقیق و ترتیل و حفظ کل) خواهد بود.

آغاز برنامه‌ریزی راهبردی فعالیت‌های قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی

سازمان دارالقرآن الکریم دهم دی‌ماه اعلام کرد که این سازمان فرایند برنامه‌ریزی راهبردی فعالیت‌های قرآنی خود را آغاز کرده و درصدد است که حداکثر ظرف مدت شش‌ماه برنامه پنج‌ساله عملیاتی را برای حوزه قرآنی سازمان تبلیغات اسلامی آماده کند. هرچند از سال ۹۳ و بر اساس سند ۱۰ ساله، که برای فعالیت‌های قرآنی تدوین شده بود، بنا بر این بود که فعالیت‌های قرآنی سازمان دارالقرآن‌الکریم بر اساس اهداف مدنظر در هفت عرصه برنامه‌ریزی شود اما گویا پس از گذشت پنج سال نیاز بود تا علاوه بر بازخوردگیری از اجرای این سند، یک نقشه راه عملیاتی و واقع‌بینانه برای فعالیت‌های قرآنی پنج سال بعد سازمان تدوین شود.

حاشیه‌های کارتن‌خواب حافظ قرآن

اوایل دی‌ماه بود که کلیپی از یک کارتن‌خواب که ادعا داشت حافظ کل قرآن است منتشر شد و برای چند روز سوژه روز فعالیت‌های قرآنی در کشور بود. پس از انتشار این کلیپ، ایکنا طی گفت‌وگویی به بررسی صحت این امر پرداخت. در همین راستا عباس سلیمی، معاون فرهنگی و امور زائران آستان حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در گفت‌وگویی اعلام کرد: «این فرد اهل سنت و از خطه سیستان و بلوچستان است که با عنوان‌های مختلف حامد، احمد، سجاد نوروزی و سجاد شاهوزهی در تهران شناخته می‌شود. از ایشان برای حضور در آستان برای ارزیابی محفوظات دعوت شد که وی در پاسخ به سؤال استاد معتز آقایی، پیشکسوت قرآنی، داور بین‌المللی و حائز رتبه نخست مسابقات بین‌المللی قرآن ایران عاجز بود. همچنین عنوان کارتن‌خوابی به دلیل اسکانش در مددسرای شهرداری منطقه ۲۰ تهران و حمایت درمانی مشارالیه و انجام سایر اقدامات حمایتی ضروری از سوی آستان و تدبیر آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) برای برخورداری وی از اسناد هویتی معتبر مانند شناسنامه، کارت ملی و هرگونه مدرک شناسایی معتبر دیگر و سایر موارد مخدوش است».

شهادت سردار سلیمانی و اقدامات جامعه قرآنی

نیمه دوم دی‌ماه ۹۸ با انتشار خبر حمله تروریستی دولت آمریکا و شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همرزمانشان آغاز شد. این حمله بامداد جمعه، ۱۳ دی صورت گرفت و تیتر کل اخبار را تا روزها تحت‌الشعاع خود قرار داد. جامعه قرآنی و فعالان این عرصه نیز در اقصی نقاط کشور نیز بخش زیادی از فعالیت‌های خود در دی‌ماه را به این موضوع اختصاص دادند. اعلام موضع‌گیری و محکوم کردن این حرکت دولت آمریکا، شرکت در راهپیمایی‌ها در شهرها و حضور در مراسم تشییع پیکر شهدا بخشی از همسویی جامعه قرآنی با این رویداد بود.

آغاز فرایند جشنواره قرآن وزارت بهداشت در جوار مزار سپهبد سلیمانی

در یکی دیگر از اقدامات جامعه قرآنی برای گرامیداشت یاد و خاطره شهید سردار قاسم سلیمانی، مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت فرایند اجرایی بیست‌وپنجمین دوره جشنواره خود را از جوار مزار این شهید والامقام آغاز کرد. این فرایند همراه با نشست هم‌اندیشی کارشناسان قرآن و عترت دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور بود که اواخر دی‌ و اوایل بهمن‌ماه در کرمان برگزار شد. در این نشست فرایند اجرایی جشنواره قرآن و عترت وزارت بهداشت در دوره جدید برای کارشناسان تشریح شد. برگزاری محافل قرآنی به مناسبت بزرگداشت سردار شهید سلیمانی، راه‌اندازی پویش بین‌المللی #سلام_سردار_آسمانی و فعالیت پویش ختم قرآن نثار روح شهید سلیمانی از دیگر فعالیت‌های قرآنی در این زمینه بود.

برگزاری مسابقات دارالقرآن امام علی(ع)

سیزدهمین دوره مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) در بخش بانوان، از روز سوم بهمن‌ماه، با آیین افتتاحیه و قرائت بیانیه آيت‌الله العظمی جعفر سبحانی در مجتمع یاوران حضرت مهدی(عج) جمکران آغاز شد. رقابت‌های این دوره از مسابقات در ۹ سالن مجزا در رشته‌های قرائت تحقیق، ترتیل و حفظ کل و اجزاء ۱۰ و ۲۰ در گروه‌های سنی زیر ۱۶ سال، ۱۶ تا ۳۲ سال و بالای ۳۲ سال آغاز شد که تا ۱۰ بهمن‌ماه ادامه داشت. همچنین رقابت‌های بخش آقایان نیز با حضور ۵ هزار و ۵۶۵ نفر از روز ۲۰ بهمن‌ماه آغاز و تا ۲۵ بهمن‌ماه در جمکران ادامه داشت. از جمله ویژگی‌های این دوره از مسابقات حضور 285 شرکت کننده غیر ایرانی از کشورهایی همچون افغانستان با ۲۲۸ شرکت‌کننده، عراق با ۱۹ متسابق، پاکستان با ۱۸ شرکت‌کننده، جمهوری آذربایجان با ۸ متسابق و ... اشاره کرد.

اقدامات دومین کاروان قرآنی انقلاب

امسال نیز با نزدیک شدن به ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی کاروان قرآنی انقلاب فعالیت خود را با مسئولیت «احمد ابوالقاسمی» قاری بین‌المللی کشورمان آغاز کرد. سفر این کاروان از روز سه‌شنبه، ۸ بهمن‌ماه و بعد از تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام راحل و اجرای محفل در این مراسم، آغاز شد. پس از پایان این محفل سفر این کاروان به طور رسمی از حرم مطهر آغاز شد و اولین مقصد آن در جنوب کشور و شهر کرمان بود. این کاروان روز پنجشنبه، ۱۰ بهمن‌ماه ضمن غبارروبی گلزار شهدای شهر کرمان، در جوار مزار مطهر سردار بزرگ پرافتخار، شهید سپهبد قاسم سلیمانی محفل انس با قرآن با حضور مردم خونگرم این شهر برگزار کرد. اجرای برنامه در روز جمعه، ۱۱ بهمن‌ماه در جزیره لارک و ۱۲ بهمن بر روی ناو سهند در بندرعباس از دیگر برنامه‌های کاروان قرآنی انقلاب بود. این کاروان همچنین تا روز 20 بهمن‌ماه در شهرهای میناب، سیریک، بندر جاسک، کنارک، قصر قند و چابهار به اجرای برنامه پرداخت. همراهی گروه‌های پزشکی و هنری در طول این سفر از مواردی بود که در این دوره نیز شاهد آن بودیم.

تجدید میثاق جامعه قرآنی با آرمان‌های امام(ره)

روز هشتم بهمن‌ماه مراسم تجدید میثاق جامعه قرآنی کشور با آرمان‌های امام خمینی(ره) با حضور آحاد قرآنیان برگزار شد. در این مراسم که با حضور اساتید، قاریان، حافظان و فعالان قرآنی کشور در محل حرم مطهر بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، حمید شاه‌آبادی، معاون صدای سازمان صداوسیما به عنوان سخنران اصلی حضور داشت. همچنین در این مراسم بیانیه‌ای از سوی جامعه قرآنی صادر شد که در بخشی از آن آمده است: «دشمنان قسم خورده ایران اسلامی برای فرو ریختن سد پولادین مقاومت اسلامی در سراسر جهان و ایجاد موانع در حرکت رو به رشد این جبهه، همسو با جنگ تمام عیار و ایجاد فشار بر محور مقاومت و ایجاد چند دستگی در میان امت اسلام با تکیه بر دولت‌های وابسته حاکم در برخی کشورهای مسلمان و به کارگیری گروهی جنایتکار به نام داعش تلاش نمودند تا از گسترش اسلام ناب محمدی در سطح منطقه جلوگیری نمایند».

اولین مأموریت اتحادیه‌ قرآنی مدغم قبل از تشکیل رسمی

یکصد و هفتمین جلسه مجمع مشورتی شورای توسعه فرهنگ قرآنی بعدازظهر روز ششم بهمن‌ماه در دبیرخانه این شورا به منظور بررسی پنج موضوع برگزار شد. در بخشی از این جلسه گزارش راهبردی مؤسسات مردمی قرآنی کشور مورد بررسی قرار گرفت. این دستور پس از آن در نوبت بررسی قرار گرفت که حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا شاهسونی، مدیرعامل موسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) نامه‌ای برای حمایت بیشتر از مؤسسات قرآنی مردم نهاد به شورای توسعه فرهنگ قرآنی ارسال کرد. در ادامه تصمیم گرفته شد تا ابتدا گزارشی جامع و راهبردی از آخرین وضعیت مؤسسات تدوین شود و بر اساس آن به صورت برنامه جامع حمایت از مؤسسات قرآنی کشور طرحی تقدیم شود. پیش‌نویس این طرح پس از برگزاری جلسات متعدد تنظیم شده و در این جلسه به بحث و کارشناسی اعضای مجمع قرار گرفت.

برگزاری هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن

بخش کتبی هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت صبح روز، ۱۱ بهمن‌ماه به صورت همزمان در بیش از ۳۸۰ شهر در گروه‌های ترجمه و مفاهیم قرآن، معارف اهل بیت(ع) و حفظ قرآن کریم برگزار شد. بخش کتبی آزمون سراسری قرآن در رشته‌های تفسیر سوره بقره، ترجمه و درک معانی سوره بقره، حفظ و ترجمه نهج‌البلاغه، حفظ و ترجمه صحیفه سجادیه، حفظ جزء ۳۰ قرآن کریم،‌ حفظ جزء اول، حفظ سوره بقره، حفظ پنج جزء آخر، حفظ پنج جزء اول، حفظ ۱۰ جزء اول، حفظ ۱۵ جزء اول، حفظ ۲۰ جزء اول، حفظ ۲۵ جزء اول و حفظ کل قرآن کریم برگزار شده است. بر اساس آمار منتشر شده از سوی ستاد برگزاری مسابقات در این آزمون، مجموعاً ۱۲۱ هزار و ۳۶۵ نفر ثبت نام کردند که ۹۸ هزار و ۲۵۶ نفر در آزمون صبح روز جمعه که به آزمون بخش کتبی شناخته می‌شود، حضور داشتند. از این تعداد حدود ۲۰ هزار نفر در گروه آقایان و ۸۰ هزار نفر نیز در گروه بانوان به سوالات مطرح شده پاسخ دادند. نتایج این آزمون یک هفته بعد از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد اعلام شد.

برگزاری جلسه کمیسیون آموزش عمومی

پنجاه و سومین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، روز، ۲۱ بهمن‌ماه با حضور محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش و حضور سایر اعضای کمیسیون در این وزارتخانه برگزار شد. وزیر آموزش و پرورش در بخشی از این نشست با اشاره به سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن، اظهار کرد: «تقریباً پنج راهبرد این سند، عرضه‌محور است و هیچ استراتژی برای تقاضا پیش‌بینی نشده است. ممکن است بگوییم این وجه در کارگروه‌های دیگر حوزه فرهنگ و ارشاد تشکیل می‌شود، اما هدف‌هایی که در این سند است، اگر صرفاً مبتنی بر عرضه اقدامات و فعالیت‌های مختلف شود و موجب برانگیختن شوقی نشود و تنها ساعاتی را به آن‌ها اختصاص دهیم و نتایجی را داشته باشیم، فایده ندارد، زیرا اگر شوقی برانگیخته شود، افراد خود به میدان می‌آیند و کارهای خارق‌العاده‌ای انجام می‌دهند. لذا این مجموعه هدف بزرگی دارد و ما هم نمی‌خواهیم مشمول این گلایه رسول الله(ص) باشیم که «یا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا»».

حاشیه‌های قرآنی جشنواره فیلم فجر

امسال و در بهمن‌ماه حتی اختتامیه جشنواره فجر نیز درگیر حاشیه شد، حاشیه‌ای که یک سر آن به تلاوت اختتامیه ارتباط داشت. آیین اختتامیه سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، شامگاه ۲۲ بهمن ماه در حالی برگزار و از رسانه ملی پخش شد که تلاوت ابتدایی آن، حاوی اغلاط آشکار اعرابی و اشکالات فنی بود؛ همین موضوع باعث شکل‌گیری حجم وسیعی از انتقادات جامعه قرآنی به سمت وزارت ارشاد شد. در یکی از این انتقادات بهروز یاریگل، استاد قرآن نسبت به ارائه تلاوت ضعیف در این رویداد بزرگ فرهنگی، واکنش نشان داد و سخنانی انتقادآمیز با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح کرد. در بخشی از این نامه آمده است: «به عنوان یک معلم قرآن از جنابعالی و به طور خاص از مدیران اجرایی این جشنواره که همه ساله با هزینه‌های بسیار مادی و زمانی انجام می‌گیرد و بسیاری از مردم عزیز در داخل و خارج کشور این مراسم و امثال آن را از طریق تلویزیون نظاره می‌کنند، با توجه به الگو بودن قاریان جمهوری اسلامی ایران در جهان اسلام آیا چنین دعوت‌های نسنجیده‌ای موجب ناراحتی و تعجب نمی‌شود؟ یا شاید مدیران مربوطه تا این حد بیگانه هستند که برای تلاوت قرآن چنین مجلس مهمی هر فرد ناآشنا با فن و هنر تلاوت را به راحتی می‌پذیرند؟».

برگزاری مجمع عمومی انجمن خادمان قرآن

سومین مجمع عمومی انجمن خادمان قرآن کریم، روز ۲۷ بهمن‌ماه، در مجموعه باغ زیبای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از اعضای این مجمع برگزار شد. این مجمع با هدف تصویب نهایی اساسنامه که در مجمع دوم بر صورت گرفتن اصلاحاتی در آن تأکید شده بود، تشکیل و بر اساس آن اصلاحات امور تخصصی و کارگروه‌ها و کارشناسی‌ها مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اینکه این مجمع به حد نصاب نرسید، اساسنامه به تأیید اعضا رسید و تصویب نهایی آن به جلسه فوق‌العاده موکول شد. همچنین در بخشی از این نشست، پیشنهادی مبنی بر الحاق فعالان ممتاز و برگزیده قرآن به جمع خادمان قرآن کریم از سوی معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد که به تأیید اعضای مجمع رسید تا در سال ۱۳۹۹، فعالان برگزیده و ممتاز هم به افتخار درجه خادمی قرآن نائل شوند. در نهایت نیز جلسه فوق‌العاده این مجمع نیز روز چهارم اسفندماه در دفتر معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار ‌شد تا اساسنامه به تصویب نهایی برسد.

حاشیه‌های کرونا

اسفند 98 همه چیز تحت تأثیر ویروس کرونا قرار گرفت، ویروسی که از چین به ایران و در ادامه به کشورهای بسیار زیادی سرایت کرد تا تمام کشورهای دنیا اسفندماه را درگیر این ویروس باشند. از هفته دوم اسفندماه و با توجه به گسترش ویروس کرونا در سراسر جهان، ایران نیز در کنار دیگر کشورهای دنیا درگیر مبارزه با کروناویروس شد، با توجه به شرایطی که این ویروس ایجاد کرده بود بسیاری از برنامه‌هایی که مبتنی بر اجتماع بود در اسفندماه لغو و برنامه‌های دیگر که از پیش طراحی شده بود تا در فروردین و اردیبهشت برگزار شود، به تعویق افتاد. از جمله افراد فعال در عرصه قرآن که به ویروس کرونا مبتلا شد، «اسماعیل مومن‌ثانی» بود که خوشبختانه در نیمه‌های اسفندماه از بیمارستان ترخیص شد.

تعویق مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

صبح روز هفتم اسفندماه سرانجام ویروس کرونا دامنگیر فعالیت‌های قرآنی شد و سی و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را به تعویق انداخت. کریم دولتی رئیس بنیاد مسابقات قرآن کریم از پاسخ استعلام کتبی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان مرکز تخصصی در مورد برگزاری مسابقات و مقدمات آن خبر داد. دولتی گفت: با توجه به پاسخ استعلام که سه‌شنبه، ششم اسفندماه به سازمان اوقاف و امور خیریه ابلاغ شد در نتیجه مشخص نبودن وضعیت و با توجه به اینکه مسابقات در هفته سوم فروردین‌ماه ۹۹ برنامه‌ریزی شده و قطعاً بعضی برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌ها باید حتی زودتر از این زمان انجام شود، برگزاری مسابقات به تاریخ دیگری موکول شد.

تعویق مراسم تکریم چهره‌های قرآنی

در راستای پیشگیری از انتشار کروناویروس و حفظ سلامتی جامعه قرآنی، زمان برپایی مراسم ملی تکریم چهره‌های قرآنی تغییر کرد. پیش از این نیز با توجه به مصوبه ستاد اجرایی، مقرر بود تا این مراسم جمعه، ۱۶ اسفندماه با حضور مسئولان، اساتید و پیشکسوتان قرآنی و منتخبان این دوره برگزار شود که با رفع خطر این بیماری، زمان و مکان مراسم مجددا اطلاع رسانی می‌شود.

تعویق مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان

لغو مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان از دیگر اخباری بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. سید محمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور در این مورد گفت: با توجه به شرایط فعلی جهان، درگیری با بیماری کرونا و نامشخص بودن وضعیت میزبانی ایران در هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و همچنین دعوت از میهمانان خارجی، برگزاری این مسابقات به زمان مناسب دیگری موکول شد.

تعویق نمایشگاه بین‌المللی قرآن

همچنین عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم از قطعی شدن برگزار نشدن نمایشگاه قرآن در ماه رمضان به دلیل شیوع ویروس کرونا خبر داد. وی در مورد شرایط کنونی و وضعیت نمایشگاه قرآن گفت: امکان برگزاری نمایشگاه در ماه مبارک رمضان وجود ندارد. این تصمیم فعلاً قطعی شده است که نمایشگاه در موعد مقرر برگزار نخواهد شد. سه گزینه مطرح است؛ یکی‌ از گزینه‌ها برگزاری نمایشگاه بعد از ماه مبارک و در تیرماه است. گزینه دیگر برگزاری آن در آبان‌ماه سال آینده و گزینه سوم‌ این است که به جای نمایشگاه، کارهای کلان دیگری در سطح کشور در حوزه قرآن و عترت انجام دهیم و نمایشگاه بعدی را در سال ۱۴۰۰ برگزار کنیم.

همچنین شانزدهمین جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، برگزاری آزمون تئوری و عملی طرح استعدادهای قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم، جلسات قرآن اسلامشهر، مراسم سیزدهمین سالروز درگذشت ابوالشهید علی اربابی، مرحله کشوری چهارمین دوره مسابقات قرآن ورزش و جوانان و ... از دیگر فعالیت‌هایی بود که در این ماه به خاطر شیوع ویروس کرونا به تعویق افتاد.

انتهای پیام
captcha