کرونا و تعویق برگزاری مهمترین رویداد قرآنی کشور
کد خبر: 3883452
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۱
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

کرونا و تعویق برگزاری مهمترین رویداد قرآنی کشور

با شیوع بیشتر کروناویروس در کشور، در دومین هفته اسفندماه 98 خبر لغو بسیاری از برنامه‌های مهم قرآنی منتشر شد که برپایی آن‌ها تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد، ازجمله مهمترین آنها لغو برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بود که مقرر بود تا 13 اردیبهشت‌ماه 99 آغاز شود.

به گزارش ایکنا؛ در دومین هفته از اسفندماه، همچنان برای مقابله با ویروس کرونا در کشور، تدابیری اتخاذ شده و به مانند هفته گذشته بسیاری از مراکز به حالت نیمه تعطیل در آمده و زمان برگزاری بزرگترین و مهمترین رویدادهای قرآنی مانند نمایشگاه قرآن، سی‌وهفتمین مسابقات قرآن و هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان به تعویق افتاد.

برگزاری بخش شفاهی هجدهمین آزمون سراسری قرآن

زمان برگزاری بخش شفاهی هجدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت، که براساس برنامه باید در هفتم اسفندماه برگزار می‌شد، به دلیل درخواست‌ مکرر شرکت‌کنندگان و لزوم رعایت اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاده است.
هجدهمین دوره آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن ویژه مقطع سنی زیر ۱۰ سال است که در رشته‌های مختلف قرآنی برنامه‌ریزی شده است.

تعطیلی و لغو کلاس‌ها، جلسات، آزمون‌ها و مسابقات قرآن

انتشار ویروس کرونا این هفته، ویژه‌ برنامه‌های مذهبی و فرهنگی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) را تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد.
همچنین مقرر بود شانزدهمین جلسه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت، دهم اسفندماه برگزار شود که در راستای کنترل شیوع کروناویروس دو هفته آینده، ۲۴ اسفندماه برگزار می‌شود.
یکی دیگر از خبرها این است که آزمون تئوری و عملی طرح استعدادهای قرآنی سازمان دارالقرآن الکریم نیز که بیش از این قرار بود در تاریخ 15 اسفندماه به طور سراسری برپا شود، به اوایل سال آتی موکول شد.
جلسات قرآن اسلامشهر نیز به دلیل شیوع کرونا در فضای مجازی برگزار می‌شود. همچنین، کلاس‌های مجازی قرآن امامزاده عیسی(ع) و امامزاده عقیل(ع) نیز تا اطلاع ثانوی بدین صورت خواهد بود.
مراسم سیزدهمین سالروز درگذشت ابوالشهید علی اربابی است که به دلیل شرایط خاص کشور و جلوگیری از شیوع بیشتر کروناویروس، برگزار نخواهد شد. در حال حاضر تدبیر و تصمیم خاصی برای جایگزینی و یا موکول شدن این مراسم به زمان دیگر اتخاذ نشده است.
از دیگر مسابقاتی که به دلیل انتشار ویروس کرونا لغو شد، مرحله کشوری چهارمین دوره مسابقات قرآن ورزش و جوانان بود که به زمانی نامعلوم موکول شد. بیش از این قرار بود این دوره از مسابقات در تاریخ های ۱۸، ۱۹ و ۲۰ اسفندماه در شهر تبریز برگزار شود.

تعویق زمان برگزاری هفتمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان

در این هفته خبر لغو مسابقات بین المللی قرآن دانشجویان مسلمان از دیگر اخباری بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. در این خبر سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور گفت: با توجه به شرایط فعلی جهان، درگیری با بیماری کرونا و نامشخص بودن وضعیت میزبانی ایران در هفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانشجویان مسلمان و همچنین دعوت از میهمانان خارجی، برگزاری این مسابقات به زمان مناسب دیگری موکول شد.

نمایشگاه قرآن قطعاً ماه رمضان برگزار نمی‌شود

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مورد شرایط کنونی و وضعیت نمایشگاه قرآن گفت: امکان برگزاری نمایشگاه در ماه مبارک رمضان وجود ندارد. این تصمیم فعلاً قطعی شده است که نمایشگاه در موعد مقرر برگزار نخواهد شد. سه گزیته مطرح است؛ یکی‌ از گزینه‌ها برگزاری نمایشگاه بعد از ماه مبارک و در تیرماه است. گزینه دیگر برگزاری آن در آبان‌ماه سال آینده و گزینه سوم‌ این است که به جای نمایشگاه، کارهای کلان دیگری در سطح کشور در حوزه قرآن و عترت انجام دهیم و نمایشگاه بعدی را در سال ۱۴۰۰ برگزار کنیم.

مسابقات بین المللی قرآن

تعویق برگزاری سی و هفتمین مسابقات بین المللی قرآن و اعزام نمایندگان به کویت و مالزی

سخنگوی ستاد سی‌وهفتمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران با اشاره به اینکه از تعویق برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن ایران می‌توان بهره لازم را برد، در مورد اعزام نمایندگان ایران به کویت و مالزی گفت: تا پایان هفته گذشته مسئولان مسابقات کویت پیگیر دریافت مدارک نمایندگان ایران بودند و تاکنون در مورد تعویق زمان آن اطلاعی دریافت نشده است. مقرر بود مسابقات در 22 فروردین در مشهد مقدس برگزار شود.
کریم دولتی در مورد وضعیت اعزام نمایندگان کشورمان به مسابقات بین‌المللی قرآن کویت و مالزی که اوایل سال ۹۹ برگزار می‌شود،‌ ابراز کرد:‌ هنوز در این موضوع چیزی اعلام نشده است، اما بعید نیست که در چنین شرایطی آنها نیز تغییراتی در زمان مسابقات به وجود بیاورند و با توجه به جدی شدن کرونا در کشورهای حاشیه خلیج فارس، ممکن است مسابقات کویت و امارات به تعویق بیفتد. در مورد مسابقات مالزی نیز خبر خاصی دریافت نشده است.
همچنین در هفته ای که گذشت؛ رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به تلاش برای رفع هم‌پوشانی‌ها با دیگر مسابقات خارجی، به برخی گلایه‌های مطرح شده در مورد اعزام نشدن یکی از قاریان جوان کشورمان به مسابقات بین‌المللی پاسخ داد. اعزام نمایندگان ایران به مسابقات قرآن کشورهای دیگر باید قانون‌مندتر و شفاف‌تر شود تا در زمان مقرر قاریان و حافظان کشورمان تکلیف خود را بدانند. البته این به معنای نبود قانون در گذشته نیست، بلکه باید شفاف‌‌تر شود تا با چنین مشکلاتی مواجه نشویم.

ایجاد آرامش و دوری از ترس و اضطراب در برابر کرونا

همچنین در راستای انتشار ویروس کرونا، عباس سلیمی پیشکسوت قرآنی کشورمان با تأکید بر درگیری دنیا با کرونا و اینکه افزایش ارتباط مدبرانه با قرآن بهترین راه برای ایجاد آرامش روانی است، به بیان نکاتی پرداخت که باعث می‌شود ترس و اضطراب را در چنین شرایطی نادیده بگیریم.
وی گفت: امتحان و آزمایش انسان‌ها از جمله سنّت‌های الهی به شمار می‌رود که همواره از آغاز آفرینش جاری بوده و هیچ کدام از انسان‌ها حتی پیامبران نیز از آن معاف و مستثنی نبوده‌اند. تمام مردم، امت‌ها و جوامع انسانی به نحوی از انحا از جمله ترس و کمبود، گرسنگی و زیان مالی، بیماری و فقر، ثروت و فرزند، پست و مقام و سایر موارد خیر و شر مورد امتحان الهی قرار گرفته‌اند و آیه ۳۵ سوره مبارکه انبیاء با عبارت «وَنَبْلُوكُمْ بِالشَّرِّ وَالْخَيْرِ فِتْنَةً؛ ما شما را با مبتلا کردن به بدی‌ها و خوبی‌ها آزمایش می‌کنیم!» آن را بیان کرده است.
در هفته ای که گذشت، شاهد درگذشت فرهاد مؤذن از قاریان ممتاز شهرستان تبریز بودیم که خبر فوت این قاری بر اثر بیماری در فضاهای مجازی دست به دست چرخید. در پی ضایعه درگذشت این قاری ممتاز، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه پیام تسلیتی صادر کرد.

بررسی کاروان قرآنی انقلاب در برنامه افق

بنابر روزهای شنبه، برنامه افق با حضور ابوالقاسمی سرپرست کاروان قرآنی انقلاب، به تشریح جزییات برپایی برنامه های کاروان قرآنی انقلاب در مناطق محروم پرداخت. ابوالقاسمی اظهار کرد: برنامه‌های کاروان قرآنی انقلاب از روز هشتم بهمن‌ماه همراه با برگزاری مراسم افتتاحیه در حرم مطهر حضرت امام خمینی(ره) آغاز شد. مقصد بعدی سفر کاروان قرآنی انقلاب کرمان و حضور در کنار مزار سردار شهید سپهبد قاسم سلیمانی بود که البته کرمان ابتدا در برنامه سفر کاروان نبود، ولی به احترام این سردار بزرگ سپاه اسلام، مقصد بعدی کاروان قرآنی انقلاب حضور بر سر مزار مطهر ایشان بود.

آخرین جلسه هیئت امنای سازمان دارالقرآن در سال ۹۸ برگزار شد

آخرین جلسه هیئت‌امنای سازمان دارالقرآن الکریم در سال جاری در محل ساختمان اداره‌کل تبلیغات اسلامی قم برگزار شد. در این جلسه گزارشی از وضعیت برنامه‌های سال ۹۸ و اقدامات صورت گرفته در سازمان دارالقرآن ارائه و سپس برنامه‌های جدید این سازمان در سال ۹۹ نیز تشریح شد.

اختصاص کمیته ویژه نمایشگاه قرآن به کودک و نوجوان

عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در رابطه با کمیته کودک و نوجوان بیست‌وهشتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، گفت: در بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم که در سال ۹۹ برگزار خواهیم کرد، کمیته ویژه را به کمیته کودک و نوجوان اختصاص دادیم.
این کمیته برای اولین بار به صورت مجزا تشکیل شده تا در راستای تربیت دینی و قرآنی گام‌های موثری برداشته شود.

برگزاری دهمین نشست نیازسنجی فعالیت‌های قرآنی

در روز دوشنبه 12 اسفندماه، دهمین نشست از مجموعه نشست‌هایی با محوریت مدیریت فعالیت‌های قرآنی در گام دوم انقلاب در دانشگاه جامع امام حسین(ع) برگزار شد. این نشست با موضوع نیازسنجی آموزشی و طراحی دوره‌های توانمندسازی مدیران مؤسسات قرآنی برپا شد.

فراخوان مسابقه «نفس‌های طلایی» رادیو قرآن

مسابقه نفس‌های طلایی با رویکرد گسترش فرهنگ تلاوت از بهمن‌ماه سال جاری آغاز و در دوره اول اجرا با استقبال خوب قاریان از نقاط مختلف کشور روبه‌رو شد و نتیجه مرحله اول ۱۵ اسفندماه در سایت رادیو قرآن قابل مشاهده بود. دوره دوم مسابقه نفس‌های طلایی در دو سبک استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد و محمود حسین منصور در حال برگزاری است و علاقه‌مندان تا پایان اسفندماه فرصت دارند که تلاوت‌های خود را از طریق وب‌سایت شبکه ارسال کنند.

محمد رسول الله(ص)

تولید اثر جدید گروه ‌هم‌خوانی محمد رسول الله(ص)

در هفته جاری، گروه تواشیح و هم‌خوانی محمد رسول‌الله(ص) وابسته به سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ با هدف قدردانی از زحمات جامعه پزشکی کشورمان اثری را تولید کرده است.

آخرین وضعیت فعال قرآنی مبتلا به کرونا

طی روزهای گذشته با شیوع بیناری کرونا، متاسفانه اسماعیل مؤمن‌ثانی فعال قرآنی و از پیشکسوتان تواشیح کشور، به ویروس کرونا مبتلا شد که از هشتم اسفندماه در بیمارستان مسیح دانشوری بستری است و قبل از آن هم حدود دو روز در بیمارستان امام خمینی(ره) بستری بود ودر حال حاضر تحت نظر پزشک است.

پخش برنامه جدید «روی موج 100» از رادیو قرآن

در هفته‌ای که گذشت، برنامه جدید «روی موج ۱۰۰» برای پاسخگویی به سؤالات مختلف شنوندگان در مورد برنامه‌های رادیو قرآن آماده و به تهیه‌کنندگی جوادی و گویندگی حمید عبیری هر روز ساعت ۱۰:۵۵ به روی آنتن این شبکه رادیویی می‌رود.

معرفی دبیر ستاد برنامه‌ریزی ماه رمضان سازمان تبلیغات

جلسه ستاد برنامه‌ریزی سازمان تبلیغات اسلامی در رمضان ۱۴۴۱ هجری قمری با موضوع «ماه مبارک و بارش فکری» در سه قسمت شامل بررسی ظرفیت قسمتهای مختلف سازمان تبلیغات اسلامی، برنامه ریزی رمضان 1441 سازمان تبیلغات اسلامی و انتخاب بازوهای محتوایی این ستاد با حضور اعضا برپا شد و در نتیجه حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی اخوان‌صباغ، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم نیز به‌عنوان دبیر ستاد برنامه‌ریزی رمضان ۱۴۴۱ سازمان تبلیغات اسلامی معرفی شد.

اجرای طرح «خدا همیشه همه‌جا» از سوی شورای معارف سیما

دبیر شورای معارف سیما و مدیر شبکه قرآن با بیان اینکه برنامه‌های معارفی سیما با رویکرد امیدبخشی و نقش توسل و دعا در آرام‌بخشی جامعه در تمام شبکه‌های سیما تولید و پخش خواهد شد، گفت: سیاست‌های کلی برنامه‌های معارفی به گروه‌های معارف شبکه‌های مختلف تلویزیون ابلاغ شده است. پخش زیرنویس مستمر احادیث مرتبط با راهکارهای دفع بلا و گرفتاری، دعای توسل و غیره از اقدامات شورای معارف سیما است.

پخش برنامه «یک آیه، یک قصه» رادیو قرآن

یکی دیگر از برنامه‌هایی که از رادیو قرآن در 13 اسفند ماه پخش آن شروع شد، برنامه «یک آیه، یک قصه» است که با توجه به آیه ۲۵۵ سوره مبارکه بقره با روایت‌گری مریم نشیبا به روی آنتن می‌رود.
برنامه تسبیح هم از دیگر برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما است که در ایام ماه رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان و بر اساس آیات قران و احادیث ائمه(ع) از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.
همچنین با توجه به تعطیلی مراسم اعتکاف، با شعار «خدا همیشه همه جا» و ارتباط زنده با حرم مطهر رضوی و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، فضای معنوی ایام اعتکاف با آیتم های متنوع به منازل ایرانیان آورده می‌شود.

اهدای ۳۱۳ اثر گروه «لیلة‌القدر» به رادیو قرآن

همچنین در این هفته محمدهادی صلحجو، مدیر گروه اطلاع‌رسانی شبکه رادیویی قرآن گفت: گروه بین‌المللی لیلة‌القدر تهران از اولین گروه‌های هم‌خوانی و همسرایی در کشور به مناسبت بیست و پنجمین سالگرد حضور خود در شبکه رادیویی قرآن که از ایام ماه رجب سال ۷۳ آغاز شد، تعداد ۳۱۳ اثر خود را که بدون ساز اجرا شده به رادیو قرآن اهدا کردند.

آغاز آموزش دروس قرآن برای تمامی پایه‌های تحصیلی در شبکه قرآن

در هفته ای که گذشت؛ شبکه قرآن و معارف سیما اعلام کرد، با توجه به شرایط حاکم در جامعه و به منظور دفع بلا و گرفتاری با توسل به قرآن و دعا، برنامه‌هایی را به روی آنتن خواهد برد. آموزش دروس قرآن و معارف نیز برای همه پایه‌ها از شنبه، ۱۷ اسفندماه در دستور کار شبکه قرآن و معارف سیما قرار گرفت و براساس جدول اعلامی، پخش خواهد شد.
روزهای شنبه، آموزش پایه هفتم (قرآن و پیام آسمانی)، روزهای یکشنبه، پایه هشتم (قرآن و پیام آسمانی)، دوشنبه‌ها پایه نهم (قرآن و پیام آسمانی)، روزهای سه‌شنبه، پایه دهم (دین و زندگی)، چهارشنبه‌ها پایه یازدهم (دین و زندگی) و روزهای پنجشنبه، پایه دوازدهم (دین و زندگی) در کنداکتور پخش برنامه ساعت قرآن قرار دارد.

تولید نرم افزار آموزش غیر حضوری ترجمه و مفاهیم قرآن

براساس این گزارش؛ نرم‌افزار آموزش غیر حضوری(فیلم) ترجمه و مفاهیم قرآن کریم ویژه آزمون طرح اعطای مدرک به حفاظ به همت دانشگاه علم و صنعت و با تدریس سروان علی‌اکبر گلاب‌‌زایی، حافظ کل قرآن و مسئول دارالقرآن مراکز نزاجا تهیه و تولید شد.

اعطای مدرک تخصصی حفظ

ثبت‌نام ۸۷۳۸ نفر در پانزدهمین آزمون اعطای مدرک به حفاظ

باتوجه بر اعلام مسئولان سازمان دارالقرآن الکریم، با پایان مهلت مقرر ثبت‌نام در مرحله اول پانزدهمین دوره آزمون‌های اعطای مدرک تخصصی به حفاظ قرآن کریم در ۳۰ بهمن‌ماه، ۸۷۳۸ نفر در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند.
مرحله اول پانزدهمین آزمون تخصصی اعطای مدرک به حفاظ قرآن ۲۲ فروردین‌ ۹۹ رأس ساعت ۱۵ همزمان در سراسر کشور برگزار خواهد شد. محمد رمضانی‌فرد، کارشناس دبیرخانه ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حفاظ سازمان دارالقرآن، با بیان اینکه این آزمون در زمان اعلام شده برگزار می‌شود، اظهار کرد: تا اطلاع ثانوی هیچ تغییری در آزمون مرحله اول پانزدهمین آزمون اعطای مدرک تخصصی به حفاظ صورت نمی‌گیرد.

تشکیل کارگروه مقابله با کرونا در معاونت قرآن وزارت ارشاد

در دومین هفته از اسفندماه، برخی از نهادها به فکر افتادند تا در برابر ویروس جدید کارگروهی را تشکیل دهند. بنابراین نشست بازتولید اقدامات معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در ارتباط با مقابله فرهنگی با ویروس کرونا برگزار شد و طی آن کارگروهی متشکل از مدیران برای تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های فرهنگی معاونت قرآن و عترت جهت مقابله با اثرات ویروس کرونا تشکیل شد. عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد ضمن اشاره به ماموریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه آثار شیوع ویروس کرونا، گفت: متاسفانه عده‌ای غیر مسئولانه به شایعات بی‌پایه در فضای مجازی دامن زدند و تخریب‌های گسترده‌ای را انجام دادند که می‌بایست با مدیریت همه جانبه بدنبال راه‌های منسجم جهت کاهش آسیب‌ها باشیم.

دیدار رئیس کاروان قرآنی انقلاب با معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح

در روز 14 اسفندماه، احمد ابوالقاسمی؛ رئیس کاروان قرآنی انقلاب و حجت‌الاسلام محمدرضا شفیعی؛ مدیر ارتباطات و امور استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم، با حضور در ستاد کل نیروهای مسلح با سردار ابوالفضل شکارچی؛ معاون فرهنگی و امیر ابراهیم گلفام؛ جانشین معاون فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان جزییات برنامه های کاروان قرآنی دیدار کردند.

برپایی مسابقه قرآنی «امید»

براساس این گزارش؛ احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی کشورمان، اقدام به راه‌اندازی رقابتی قرآنی با نام امید در صفحه شخصی خود کرده است. این مسابقه با هدف ایجاد فضای نشاط و رقابت سالم در ایامی که بیشتر فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی تعطیل شده است برپا می‌شود. مهلت ارسال اثر برای حضور در این مسابقه ساعت ۲۴ جمعه، ۱۶ اسفندماه، است.

حضور نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ایکنا

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست حجاج ایرانی، یکشنبه، ۱۱ اسفندماه، با حضور در سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور از بخش‌های مختلف خبرگزاری ایکنا بازدید به عمل آورد. حجت‌الاسلام والمسلمین نواب از تحریریه فارسی و بین‌الملل بازدید کرد و با جزئیات فعالیت‌های گروه‌های مختلف خبری ایکنا آشنا شد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در این بازدید، که از سوی عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی و سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل ایکنا همراهی می‌شد، از اقدامات رسانه قرآن در مواجهه با موضوعات حج و زیارت، قدردانی و بر تقویت ظرفیت‌های رسانه‌ای در موضوعاتی همچون پیوند حج و سبک زندگی تأکید کرد.

انتهای پیام
captcha