موردی از ابتلا به کرونا در لرستان مشاهده نشده است
کد خبر: 3880845
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۸

موردی از ابتلا به کرونا در لرستان مشاهده نشده است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که چندین مورد مشکوک به کرونا داشتیم که نمونه‎های آن‌را به تهران فرستادیم، گفت: بیمارانی که بستری شدند هیچ کدام به کرونا مبتلا نبودند و هیچ مورد مثبت مبتلا به کرونا در استان نداشتیم.

موردی از ابتلا به کرونا در لرستان مشاهده نشده استبه گزارش ایکنا از لرستان، محمدرضا نیکبخت، رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان، امروز، چهارم اسفندماه در جمع خبرنگاران، گفت: کرونا بیماری ویروسی و تنفسی است که آثار و علائم آن در تنفس خود را نشان می‎دهد.

وی ادامه داد: ممکن است فردی مراجعه کند که خود دارای بیماری تنفسی، آنفلوآنزا یا آسم شدید باشد و یا مشکل دیگر تنفسی داشته باشد که مجبوریم همه را براساس دستورالعمل وزارت بهداشت بستری کنیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان بیان کرد: نمونه‌ای که از این افراد می‌گیریم را به انستیتو پاستور تهران می‌فرستیم، پس از سه روز جواب ارسال می‌شود.

نیکبخت افزود: بیمارانی که بستری شدند هیچ کدام به کرونا مبتلا نبودند و هیچ مورد مثبت مبتلا به کرونا در استان نداشتیم. چندین مورد مشکوک داشتیم که نمونه‎های آن‌را به تهران فرستادیم که هنوز جواب آن‌ها را دریافت نکرده‌ایم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: امیدوارم شیوع پیدا نکند و مدارس و آموزش عالی استان نه‌ تنها به‌خاطر کرونا بلکه به‌دلیل احتمال وقوع سیل در استان تعطیل شدند.

نیکبخت با بیان این‌که در بیمارستان‌های استان 15 متخصص عفونی داریم که همگی فعال هستند، اظهار کرد: به دستور وزارت بهداشت بیمارستان‌هایی از شهرهای استان از جمله الشتر و الیگودرز برای این مهم تخلیه شده است، علاوه‌بر آن‌ها چندین تخت هم در بخش عفونی بیمارستان عشایر خرم‌آباد برای این مهم در نظر گرفتیم.

بیمارستان شهدای عشایر در مرکز لرستان به‌عنوان بیمارستان مرجع کرونا ویروس در نظر گرفته شده است

بیمارستان شهدای عشایر؛ بیمارستان مرجع ویروس کرونا در لرستان

مریم کوشکی، مسئول برنامه پیشگیری از کرونا در لرستان نیز گفت: مراکز بهداشتی، همه پزشکان، پرسنل و پرستاران در حالت آماده باش هستند و بیمارستان شهدای عشایر در مرکز لرستان به عنوان بیمارستان مرجع کرونا ویروس در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۴ بیمارستان دیگر را وزارت بهداشت به‌عنوان مرجع مشخص کرده است و پیش‌بینی شده در صورت نیاز به تخلیه یک بیمارستان و در صورت اپیدمی شدن بیماری این بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار گیرند؛ بیمارستان امام خمینی الشتر، یک بیمارستان در دوره، بیمارستان ارتش و یک بیمارستان در الیگودرز برای این منظور در نظر گرفته شده‌اند.

کوشکی با تاکید بر این‌که متخصصان عفونی، پزشکان و پرستاران آموزش‌های لازم را در خصوص کرونا ویروس دیده‌اند، افزود: یک پروتکل کشوری برای پیشگیری از شیوع بیماری‌ها داریم، بر این اساس هر بیماری که با علائم تنفسی، آبریزش بینی و سرفه وارد بیمارستان شود به اتاقی هدایت شده و یک ماسک در اختیار فرد گذاشته می‌شود و معاینه می‌شود. اگر پزشک شک کند به اینکه احتمال دارد فرد مبتلا به کرونا باشد، این فرد قرنطینه می‌شود، نمونه‌گیری از ترشحات حلق و بینی گرفته می‌شود و پاسخ آزمایشگاه در خصوص این نمونه ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد ارائه می‌شود.

مسئول برنامه پیشگیری از کرونا در لرستان با اشاره به این‌که این قرنطینه در حد همان ۲۴ تا ۴۸ ساعت انجام می‌شود و اگر نمونه گرفته شده مثبت اعلام شود فرد به اتاق ایزوله منتقل می‌شود، اظهارکرد: مواردی از قرنطینه افراد را در استان داشته‌ایم اما تا این لحظه همه جواب‌های نمونه‌های ارسالی منفی بوده است.

کوشکی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که ویروس‌های خانواده کرونا مشترک بین انسان و حیوان است لذا نیاز است در برخورد با حیوانات موارد بهداشتی رعایت شود، تصریح کرد: افرادی‌که ریسک ابتلاء و خطر را دارند، اکثراً افرادی هستند که سن بالایی دارند، نقص ایمنی دارند، بیمار سرطانی هستند و یا بیماری قلبی و ریوی دارند. افراد دیابتی و خانم‌های باردار نیز باید از خود مراقبت کنند.

وی افزود: فعالیت ویروس‌های سرماخوردگی و کرونا و… با گرم‌تر شدن هوا، کمتر می‌شود اما همین که تجمعات افراد کمتر شود و موارد بهداشتی را رعایت کنیم شیوع ویروس هم کمتر می‌شود.

انتهای پیام
captcha