سیل در راه لرستان / مردم آگاه باشند
کد خبر: 3880840
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸

سیل در راه لرستان / مردم آگاه باشند

باتوجه به ورود سامانه بارشی قوی به لرستان از روز دوشنبه، ۵ اسفند از هم‌استانی‌های در مسیر رودخانه‌ها خواسته شده با شروع بارندگی ضمن تخلیه منازل خود به مناطق امن پناه ببرند.

سیل در راه لرستان/مردم آگاه شوندبه گزارش ایکنا از لرستان، جعفر مرادپور، مدیرکل هواشناسی لرستان، عصر روز گذشته، 3 اسفندماه در جلسه ستاد بحران لرستان که در استانداری برگزار شد، از ورود سامانه بارشی قوی به استان از روز دوشنبه خبر داد و اظهار کرد: این موج بارشی از غرب و جنوب غرب وارد کشور می‌شود.

وی مناطق جنوب شرقی استان را در موقعیت خطر بیان کرد و افزود: همچنین سرعت وزش باد بر اثر این سامانه در بعضی از مناطق به ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر خواهد رسید.

مرادپور بیان کرد: طبق پیش‌بینی‌ها شهرستان‌های کوهدشت، پلدختر و خرم‌آباد و بخش پاپی بیشترین بارش‌ها را به خود اختصاص خواهند داد.

مدیرکل هواشناسی لرستان با اشاره به این‌که در مناطق شمالی استان شاهد بارش برف خواهیم بود، تصریح کرد: میزان این بارش بین پنج تا ۲۰ سانتی‌متر خواهد بود.

وی با بیان این‌که میزان بارش‌ها بین ۸۰ تا ۱۳۰ میلیمتر است، بیان کرد: پیک بارش‌ها از بامداد سه‌شنبه آغاز و تا ظهر چهارشنبه ادامه خواهد شد کمااینکه این آمارها تقریبی بوده و احتمال دارد میزان بارش‌ها افزایش یا کاهش داشته باشد.

رضا میرزایی، مدیرعامل آب منطقه‌ای لرستان نیز در این جلسه، گفت: بر اساس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی استان از دوشنبه شب سامانه بارشی قوی وارد استان خواهد شد.

وی افزود: با ورود این سامانه بارشی همه رودخانه‌های استان سیلابی خواهند شد، بر این اساس پیش‌بینی می‌شود دبی رودخانه کشکان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به ترتیب به 2 هزار و 350 مترمکعب در ثانیه و 4 هزار متر مکعب در ثانیه برسد، همچنین در حوزه رودخانه نیره دورود دبی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه به ترتیب به 490 و 620 متر مکعب در ثانیه خواهد رسید.

میرزایی از هم‌استانی‌های در مسیر این رودخانه‌ها در شهرستان دورود، پلدختر، معمولان و روستاهای اطراف خواست با شروع بارندگی ضمن تخلیه منازل خود به مناطق امن پناه ببرند.همچنین پیمانکاران مسیر رودخانه‌ها را تخلیه و شرایط برای عبور سیلاب را فراهم کنند.

سیدموسی خادمی، استاندار لرستان نیز در این جلسه گفت: بر اساس نظر کارشناسان هواشناسی سامانه بارشی قدرتمندی از ساعات پایانی دوشنبه وارد استان می‌شود که مردم باید به‌خوبی از این سامانه آگاه شوند.

وی با بیان این‌که دستگاه‌های اجرایی استان نیز در حال آماده شدن برای این بحران هستند، اضافه کرد: بنیاد مسکن بایستی بستر رودخانه پلدختر را از تجهیزات خالی و شرایط را برای خروج بیشترین میزان دبی این رودخانه آماده کند.

خادمی با بیان این‌که شهرداری دورود و خرم‌آباد باید رودخانه‌های داخل شهرها را آماده بیشترین عبور دبی رودخانه‌ها کنند، گفت: اگر تمامی دستگاه‌های اجرایی استان به میدان بیایند از این بحران به‌خوبی عبور خواهیم کرد.

آمادگی هلال‌احمر لرستان در هشدار وقوع سیل

صارمی رضایی، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان نیز در جمع خبرنگاران، اظهارکرد: با توجه به هشدار هواشناسی نیروهای عملیاتی جمعیت هلال‌احمر از سوم اسفندماه تا پایان سامانه بارشی پیش رو در حال آماده‌باش به سر می‌برند.

وی تصریح کرد: تیم‌های امداد و نجات کوهستان و سیلاب برای هرگونه حادثه احتمالی و کمک به حادثه دیدگان در ۱۸ پایگاه جاده‌ای ثابت و ۵ پایگاه بین‌شهری سیار و همچنین یک پایگاه کوهستان ثابت در حال آماده‌باش هستند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر لرستان خاطرنشان کرد: تیم هوایی جمعیت هلال‌احمر استان نیز در سایت هوایی این جمعیت در حال آماده‌باش به سر می‌برد.

رضایی اضافه کرد: ۲۰۰۰ پک غذایی ۷۲ ساعته و چادر مسافرتی اضافه بر دپوهای از قبل تجهیز شده به انبارهای شعب جمعیت هلال‌احمر فرستاده شد و علاوه‌بر تیم‌های امدادی و عملیاتی جمعیت هلال‌احمر لرستان کارکنان ستادی جمعیت هلال‌احمر در آماده‌باش کامل هستند و در صورت نیاز هم‌وطنان می‌توانند با شماره ۱۱۲ جمعیت هلال‌احمر تماس بگیرند.

انتهای پیام
captcha