اهدای جایزه صلح درسدن به بانوی مسلمان
کد خبر: 3879696
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵

اهدای جایزه صلح درسدن به بانوی مسلمان

جایزه صلح درسدن امسال به موتسون الملهانس،‌ دختری مسلمان از سوریه اهدا می‌شود که در زمینه آموزش کودکان پناهجو در اروپا فعالیت کرده است.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، موتسون الملهانس از زمانی که در کمپ پناهندگان اروپا زندگی می‌کرد، برای آموزش کودکان پناهجو می‌جنگید. پدر موتسون در زمان جنگ سوریه تصمیم گرفت به همراه خانواده‌اش به اروپا مهاجرت کند. وی در آن‌ زمان، به همه اعضای خانواده تأکید کرده بود که فقط وسایل ضروری را بردارند، ولی موتسون یک چمدان پر از کتاب با خودش به اروپا آورد.

به اعتقاد موتسون، آموزش، کلید پیشرفت کودکان است. این دختر 21 ساله می‌گوید: من در کودکی، می‌دانستم که آموزش تنها کلید برای پیشرفت آینده من است، بنابراین کتاب‌هایم را هنگام فرار از سوریه با خودم به اروپا آوردم.

موتسون در 14 سالگی وارد کمپ پناهجویان شد و حتی در آن شرایط نیز تصمیم گرفت که در دوره‌های آموزشی شرکت کند. وی خیلی زود متوجه شد که آموزش برای بیشتر افراد در اردوگاه پناهجویان در اولویت قرار ندارد. کمتر کسی از اردوگاه در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کرد. با این وجود، موتسون تلاش کرد تا ضرورت و اهمیت آموزش را به پناهجویان نشان دهد.

وی از چادری به چادر دیگر می‌رفت و والدین، کودکان و نوجوانان را متقاعد می‌کرد تا در دوره‌های آموزشی شرکت کنند. بعدها وی تصمیم گرفت تا شرایط مناسبی برای آموزش کودکان در شرایط بحرانی فراهم کند.

موتسون اکنون در انگلستان زندگی می‌کند. وی در سال 2017، به عنوان سفیر یونیسف در امور پناهجویان برگزیده شد و در همان سال به هامبورگ رفت تا در اجلاس سران گروه 20، با سران کشورهای قدرتمند جهان درباره کودکان جنگ‌زده و مصیبت‌زده صحبت کند. در آن سال، مجله تایم وی را در لیست 30 نوجوان تأثیرگذار جهان قرار داد.

موتسون از اینکه به عنوان سفیر یونیسف کار می‌کند، خوشحال است و می‌گوید: من در اردوگاه پناهندگان دیدم که اکثر کودکان و نوجوانان مجبور به ازدواج و یا کار می‌شوند. آنها فرصت تحصیل را از دست می‌دهند و بنابراین اکثرشان نمی‌توانند برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند. به همین دلیل خوشحال هستم که با یونیسف همکاری می‌کنم و صدای این کودکان را به جهان می‌رسانم.

حال، بنیاد صلح درسدن تصمیم دارد تا جایزه صلح 2020 را به پاس تلاش‌های موتسون الملهانس در زمینه آموزش کودکان پناهجو در اروپا، به وی اهدا کند.

این بنیاد در بیانیه‌ای اعلام کرده است: با وجود مشکلات بسیار، موتسون تلاش کرد تا برای تحصیل کودکان و نوجوانان پناهجو، چاره‌ای پیدا کند. آموزش به پناهجویان، بهتری کاری است که می‌توان برای آنها انجام داد.

این جایزه توسط کیم‌فو که سال‌ گذشته جایزه بنیاد صلح درسدن را گرفته بود، اهدا خواهد شد. کیم‌فو اهل ویتنام است و سال گذشته به ‌خاطر فعالیت‌های صلح‌طلبانه‌اش در آلمان مورد تقدیر قرار گرفت.

یادآوری می‌شود، درسدن مرکز ایالت زاکسن در آلمان است.

انتهای پیام
captcha