2 واحد درسی قرآن در دانشگاه قاری تربیت نمی‌کند
کد خبر: 3879459
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵

2 واحد درسی قرآن در دانشگاه قاری تربیت نمی‌کند

قاری بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به اینکه آموزش قرآن یک جریان ملی است و شمار زیادی از افراد باید بر روی آن تمرکز کنند، گفت: وارد کردن قرآن در مهدهای کودک و گذراندن چند واحد درسی قرآن در دانشگاه‌ها نه اینکه خوب نیست ولی به تربیت قاری قرآن حرفه‌ای منجر نخواهد شد.

حمزه عوده‌زاده، قاری بین‌المللی قران کریم در رابطه با فرهنگ محفل‌خوانی و مسابقه‌ای‌خوانی در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌‌و‌بختیاری، بیان کرد: محفل‌خوانی و مسابقه‌ای‌خوانی اصول و روش‌هایی دارد که می‌طلبد قاریان برای نتیجه بهتر، به آن توجه کنند، یادگیری این اصول نیز به آموزش‌های تخصصی نیاز دارد.

وی ادامه داد: به‌طور مثال یک قاری دعوت شده در محفل قرآنی، در تلاوت خود اصول خواندن را رعایت نمی‌کند، یا اینکه مستمع هنگام شنیدن اوج و فرود و یا خواندن آیات عذاب و جهنم و انذار و ... هیچ عکس‌العملی نشان نمی‌دهد و کاملاً بی‌تفاوت رفتار می‌کند، حال آنکه باید قاری را به هنگام تلاوت تشویق و ترغیب کنند.

این قاری ممتاز ملی تصریح کرد: این رفتار مانند زمانی است که مداح روضه بخواند و مستمع فقط او را نگاه کند و گریه نکند، بنده توفیق اجرای حدود ۱۶ تلاوت در چهار محال‌وبختیاری در یک ماه اخیر را داشتم و همچنین با قاریان و حافظان محترم این استان هم صحبت شدم، و این مشکل در این منطقه نیز وجود دارد.

وی در خصوص دلایل احتمالی این مشکل، بیان کرد: دلیل آن یکی ندانستن معنای آیات است و متأسفانه بیشتر مستمعان معنای آیات را متوجه نمی‌شوند، ضمن اینکه فرهنگ محفل‌خوانی به خوبی نهادینه نشده و عموماً برگزاری محافل و کرسی‌های تلاوت در این استان اندک است.

عوده‌زاده با بیان اینکه این وضعیت در میان مردم عمومیت دارد و قاریان نیز از این وضع گلایه‌مند هستند، اظهار کرد: یکی دیگر از دلایل نبود فرهنگ تلاوت و استماع در محافل قرآنی، نبود اساتید خبره و بنام در استان‌های کمتر توسعه‌یافته است و همچنین اینکه بعضی از قاریان در استان‌ها طبق ویژگی‌های صدایشان تقسیم‌بندی نمی‌شوند، در واقع یک استاد حرفه‌ای باید به قاری در یافتن استعدادش کمک کند تا بداند چطور قرائت مجلسی داشته باشد و یا از کدام استاد تقلید کند و روش تمرین و تقلید درست را آموزش دهد.

اعلام آمادگی برای برگزاری کلاس محفل‌خوانی

این قاری بین‌المللی ادامه داد: برگزاری چنین جلساتی مستلزم بهره‌گیری از اساتید خبره کشوری و بین‌المللی است، بنده به عنوان خادم قرآن از همین تریبون آمادگی خود را برای برگزاری چنین جلساتی در استان شما اعلام می‌کنم که در صورت موافقت متولیان امر، هفته‌ای یک جلسه‌ آموزشی ویژه آقایان در تمام رشته‌ها اعم از اذان، تحقیق و ترتیل در استان برگزار شود.

عوده‌زاده تصریح کرد: اینکه هیئات مذهبی زیاد باشند خیلی خوب است و بنده افتخار خادمی قرآن و اهل‌بیت(ع) را دارم و به زبان عربی در ایام محرم مداحی می‌کنم؛ عموماً به مقوله اهل بیت(ع) بیشتر از قرآن اهمیت داده می‌شود حال آنکه به هر دو باید در یک اندازه توجه داشت، همچنان که پیامبراکرم(ص) می‌فرماید: «اِنّی تارِک فِیکُمُ الثَّقَلَیْن کِتابَ اللهِ وَ عِتْرَتی»، هیئات مذهبی باید در کنار تربیت مداح، به مقوله قرآن نیز اهمیت دهند.

وی ادامه داد: آیا بودجه های قرآنی باید فقط صرف برگزاری مسابقات و تهیه قرآن و نگهداری قرآن .. در مسجد شود؟ اگر قرآن در مسجد فراوان باشد و مسابقات قرآنی مستمر برگزار شود اما آموزش وجود نداشته باشد، یا استادی برای آموزش قرآن تربیت نشود رسالت ما در قبال قرآن ناتمام است.

به قاری قرآن باید مدال طلا اهدا شود

این قاری بین‌المللی تصریح کرد: متأسفانه بعضاً گفته می‌شود که تلاوت قرآن نیاز به تخصص ندارد و همه می‌توانند قرآن را با صوت تلاوت کنند که این یک باور غلط است، حسین محمدی از اساتید برجسته کشور و همچنین استاد بنده در خوزستان معتقد است به قاری قرآن باید مدال طلا اهدا شود زیرا قاری در یک تلاوت باید همه قواعد تجوید ،صوت، لحن و وقف و ابتدا را رعایت کند، به مفاهیم آیات توجه ‌کند و اگر حافظ باشد که کارش سخت‌تر نیز می‌شود، این‌ها مهارت یک قاری است که از سال‌ها حضور در جلسات، کلاس و پشتکار و همت به دست آمده است.

این قاری بین‌المللی در ادامه بیان کرد: زمانی که بنده برای محفل‌خوانی و یا داوری به استان‌ها دعوت می‌شوم، وظیفه‌ام تنها انجام وظیفه در امر داوری یا محفل‌خوانی است و در بررسی مشکلات قرآنی استان‌ها وظیفه‌ای ندارم، لذا بیان برخی نکات تنها از سر دلسوزی لازم است تا به قرآن توجه بیشتری شود، باید کاری کرد که قرآن‌آموز بیشتری جذب شود و بالطبع این اهداف با برگزاری نمادین مجالس و محافل، محقق نخواهد شد.

وی افزود: مسئولان و قاریان در برابر قرآن مسئول هستند، در کشورهای مسلمان خارجی تعداد قابل توجهی مدرسه‌های قرآنی فعال است اما در ایران حتی یک مدرسه قرآنی که از ابتدائی تا دکتری به آموزش علم در تمام زمینه‌های قرآن بپردازد و بر آموزش قرآن معطوف باشد نداریم.

این مدرس قرآن با اشاره به تجارب خود در حضور در مجموعه آموزش و پرورش استان‌ها و شنیدن گلایه‌مندی دلسوزان قرآن، گفت: این گلایه وجود دارد که برخی معلمان بدون داشتن مهارت در قرآن و به صرف داشتن مدرک دانشگاهی، به عنوان مربی قرآن در مدارس مشغول کار می‌شوند، جای این پرسش وجود دارد که چرا در برخی ادارات کشور برای اجرای کارهای قرآنی از حافظان و قاریان استفاده نمی‌شود، اگر کارکنان ادارات از میان قرآنیان و دلسوزان قرآن باشند، فرهنگ قرآنی کم‌کم وارد ادارات و تصمیمات اجرایی می‌شود و رفت و آمد افراد قرآنی در ادارات به ترویج قرآن در کشور کمک خواهد کرد.

عوده‌زاده با اشاره به اینکه آموزش قرآن یک جریان ملی است و شمار زیادی از افراد باید بر روی آن تمرکز کنند، تصریح کرد: وارد کردن قرآن در مهدهای کودک و گذراندن 2 واحد قرآن در دانشگاه‌ها به تربیت قاری قرآن منجر نمی‌شود، متأسفانه امروزه حتی برخی فارغ‌التحصیلان علوم قرآنی نیز نمی‌توانند قرآن را قرائت کنند لذا باید به مشکلات قرآنی حساب شده‌تر نگاه کرد.

این قاری بین‌المللی به آیه 86 سوره یوسف اشاره و اظهار کرد: به تأسی از آیه شریفه «قالَ إِنَّما أَشْكُوا بَثِّي وَ حُزْنِي إِلَى اللَّهِ» همه غم و اندوهم را گله‌مندانه به خداوند عرضه می‌کنم و از خدا می‌خواهم که کشور عزیزمان را در پناه قرآن و اهل‌بیت(ع) حفظ کند.

انتهای پیام
captcha