حمایت خانواده و حرکت در مسیر حفظ قرآن
کد خبر: 3876350
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
گفت‌وگوی ایکنا با تنها برگزیده چهارمحال‌وبختیاری در مسابقات قرآن قوه قضاییه/

حمایت خانواده و حرکت در مسیر حفظ قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی - حافظ روشندل قرآن کریم از چهارمحال‌وبختیاری گفت: محیط طبیعی خانواده بدون آنکه اجباری از سوی پدر و مادر یا خواهران بر بنده اعمال شود، همواره قرآنی است، علاقه به قرآن و عترت(ع) در درون همه اعضا نهادینه بوده و مرا نیز به طور ذاتی به سمت و سوی این کتاب آسمانی سوق داده است،

سکینه علایی، کارمند دادگستری چهارمحال‌وبختیاری و حافظ ۲۰ جزء قرآن کریم، حافظ روشندل شهرستان بروجن است و از زمانی که به یاد می‌آورد با قرآن دمخور و دمساز بوده و این همراهی با کتاب آسمانی را مایه آرامش خود در زندگی می‌داند.

علایی هفته گذشته توانست تنها نماینده چهارمحال‌وبختیاری باشد که در هفتمین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان قوه قضائیه که در شیراز برگزار شد، برای چندمین سال متوالی، مقام برتر کشور در رشته حفظ را کسب کند.

این حافظ ۴۰ ساله تا کنون ۲۰ جزء قرآن کریم را حفظ کرده است و قصد دارد این مسیر را تا حافظ کل شدن ادامه دهد.

علایی که در خانواده‌ای قرآنی زندگی می‌کند، علت جذب شدنش به قرآن کریم به‌ویژه حفظ آیات الهی را محیط مذهبی و قرآنی خانواده می‌داند و دو خواهرش که حافظ کل قرآن کریم هستند نقش زیادی در راهنمایی و تشویق او برای حفظ قرآن کریم داشته‌اند.

سکینه علایی، کارمند دادگستری چهارمحال‌وبختیاری و حافظ ۲۰ جزء قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری اظهار کرد: حفظ قرآن کریم را از چندین سال پیش آغاز کردم اما به دلیل شرایط خاص، هیچگاه به صورت منسجم به امر حفظ نپرداختم بلکه بر حسب اوضاع موجود و به صورت پراکنده به این کار پرداختم که امیدوارم با قدرت بیشتری این مسیر را طی کنم و به حفظ کل قرآن کریم توفیق بیابم.

وی ادامه داد: پیش از پرداختن به حفظ و در دوران دانش‌آموزی در رشته مفاهیم قرآن فعالیت‌هایی داشتم و در دوره کارمندی نیز چند بار در این رشته در مسابقات قرآنی قوه قضائیه شرکت کردم.

علایی با اشاره به اینکه تا کنون به جز یک مورد، تنها در مسابقات قرآن قوه قضاییه شرکت کرده است، افزود: در این مسابقات حائز ۶ عنوان اول تا سوم کشوری در حفظ قرآن کریم هستم که از حفظ ۵ جزء تا ۲۰ جزء را شامل می‌شود و در طی سال‌های اخیر تلاش کرده‌ام که با تعداد جزء‌های بیشتر در این مسابقات حضور داشته باشم.

گرایش ذاتی خانواده به حفظ قرآن کریم

این حافظ روشندل در استان در خصوص شیوه حفظ قرآن کریم، بیان کرد: بنده از قرآن به خط بریل برای تلاوت استفاده می‌کنم و پس از چندین بار تلاوت از روی قرآن، از طریق شنیداری و گوش دادن به صوت تلاوت‌های استاد منشاوی و استاد پرهیزکار برای تکرار و تمرین و تثبیت محفوظات استفاده می‌کنم، در این امر از کمک خواهرانم که حافظ کل هستند بی‌بهره نمی‌مانم.

علایی با بیان اینکه محیط خانواده فرصت پا گذاشتن و پیش رفتن در مسیر قرآن کریم را برایش فراهم کرده است، گفت: محیط طبیعی خانواده بدون آنکه اجباری از سوی پدر و مادر یا خواهران بر بنده اعمال شود، همواره قرآنی است، علاقه به قرآن و عترت(ع) در درون همه اعضا نهادینه بوده و مرا نیز به طور ذاتی به سمت و سوی این کتاب آسمانی سوق داده است، همچنان که خواهرانم نیز در این محیط مطلوب و قرآنی رشد کرده و به موفقیت رسیده‌اند.

این قرآنی روشندل در استان با بیان اینکه مشکلی برای رقابت با افراد عادی در مسابقات قرآن کریم ندارد، افزود: خوشبختانه تا کنون مشکل خاصی در این زمینه نداشته‌ام و با افراد عادی به رقابت می‌پردازم و به جز یک سال که در مسابقات قرآن بهزیستی حضور داشتم هیچگاه در مسابقات دیگری به جز مسابقات قرآن قوه قضاییه و در کنار حافظان عادی شرکت نکرده‌ام.

ملزومات حفظ قرآن کریم

علایی ملزومات حفظ قرآن کریم را یادآور شد و گفت: تسلط خوب بر تجوید، برخورداری از صوت و لحن و فصیح‌خوانی قوی، تسلط کامل بر معنا و مفهوم آیات قرآن کریم و حُسن حفظ از مواردی هستند که در آزمون حفظ مورد ارزیابی و امتیازدهی قرار می‌گیرند، ضمن اینکه مواردی مانند اعتماد به نفس، شیوه اجرا و ... نیز در یک اجرای موفق تأثیرگذار هستند.

این فعال قرآنی در استان در پاسخ به پرسشی مبنی بر ارزیابی‌اش از وضعیت قرآنی استان، تصریح کرد: اوضاع خوب است اما باز هم باید کار شود، در مقایسه با بسیاری از استان‌ها هنوز کارهای زیادی برای تقویت فضای قرآنی استان باید انجام شود، برای ارتقای سطح قرآنی استان در وهله نخست مسئولان باید قرآنیان و به ویژه اساتید قرآنی را با فراهم کردن شرایط برای بهره‌گیری از علم و تخصصشان حمایت کنند، هیچ استاد قرآنی نباید بیکار بماند و کلاس‌های قرآنی بیش از پیش تقویت شوند و در دسترس همگان باشند.

وی با توصیه و دعوت جوانان به انس با قرآن کریم، بیان کرد: همراهی با قرآن کریم مایه آرامش و امنیت است و افراد تا زمانی که با قرآن مأنوس نشوند این آرامش درونی را تجربه نخواهند کرد، لذا به همگان به ویژه جوانان توصیه می‌کنم به شیوه منسجم و هدفمند به تلاوت قرآن و بهره‌گیری از معانی و مبانی این کتاب آسمانی بپردازند.

علایی در پایان با قرائت آیه ۸ سوره مبارکه بقره که خداوند می‌فرماید «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ وَبِالْيَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِينَ، و گروهی از مردم، یعنی منافقان، گویند ما ایمان آورده‌ایم به خدا و به روز قیامت، و حال آنکه ایمان نیاورده‌اند»، گفت: قرآن کریم سراسر درس و پند و آموزه است از جمله این آیه شریفه که بر آگاهی کامل خداوند از درون دل‌ها اشاره دارد و اینکه ایمان یک مسئله قلبی است، لذا اظهار انسان به اینکه «ایمان آوردم» کافی نیست.

انتهای پیام
captcha