راز و رمز عکس‌های یادگاری سردار شهید سلیمانی و هدیه دادن انگشتر
کد خبر: 3873582
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۲

راز و رمز عکس‌های یادگاری سردار شهید سلیمانی و هدیه دادن انگشتر

گروه اجتماعی ـ مسئول ستاد مردمی پشتیبانی از جبهه مقاومت در استان همدان با اشاره به توجه و محبت سردار شهید سلیمانی به افراد مختلف و گرفتن عکس یادگاری با آنها، گفت: گاهی حتی نحوه نشستن یا ایستادن اعضا برای گرفتن عکس را مشخص می‌کرد. شاید می‌دانست این عکس‌ها بعد از شهادتش اثرگذار و تاریخی خواهند بود.

راز و رمز عکس‌های یادگاری سردار شهید سلیمانی و هدیه دادن انگشترعملیات رمضان یادآور تلخی‌ها و شیرینی‌هایی برای رزمندگان همدان است، اما آنچه این عملیات را با سایر عملیات‌های دفاع مقدس برای این رزمندگان متمایز می‌کند، تحت فرماندهی سردار دل‌ها بودن است. عملیات رمضان با تمام حساسیت نظامی و موفقیت‌هایش یک طرف و همکاری که رزمندگان همدانی با سردار حاج قاسم سلیمانی به عنوان فرمانده عملیات داشتند یک طرف قرار دارد.
تابستان سال گذشته بود که سردار سلیمانی برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای این عملیات مهمان مردم همدان شد و این حضور به نقطه عطف و افتخاری برای مردم همدان تبدیل شد.
بهرام دوست‌پرست، مسئول ستاد مردمی پشتیبانی از جبهه مقاومت در استان همدان، با حضور در دفتر ایکنا از خاطرات خود با سردار سلیمانی می‌گوید.

نحوه آشنایی و ارتباط با سردار شهید سلیمانی

دوست‌پرست: همکاری و ارتباط من با سردار به سال 94 برمی‌گردد زمانیکه جبهه مقاومت در همدان به طور رسمی تشکیل شد. اما آشنایی‌ام با ایشان به دوران دفاع مقدس و قرارگاه قدس مربوط می‌شود، در منطقه شمال غرب، منطقه ماووت و حلبچه با سردار قاسم سلیمانی آشنا شدیم. ایشان فرمانده عملیات بود.
همکاری نیروهای همدانی با سردار سلیمانی از 22 تیرماه سال 61 در عملیات رمضان آغاز شد، در منطقه‌ای به نام کوشک در شرق بصره. 3 گردان سازمان‌دهی همدان گردان خندق، نصر و فتح به فرماندهی سردار مظاهری، شهید علیرضا حاجی بابائی و شهید حبیب مظاهری از سوی سردار شهید حسین همدانی از منطقه سرپل ذهاب به منطقه جنوب برای ساماندهی این عملیات منتقل شدند.

موفقیت‌ گردان‌های همدانی تحت امر سردار سلیمانی در منطقه کوشک

دوست‌پرست: طبق تصمیم قرارگاه قدس، نیروهای همدانی مأمور شدند به قرارگاه 41 ثارالله سپاه کرمان بپیوندند. تیپ چریک ثارالله تحت فرماندهی سردار حاج قاسم سلیمانی آغاز به کار در این عملیات کرد که موفقیت‌های مهمی را به دست آورد، از جمله فتح دژ اسرائیلی منطقه نهر کتیبان که این دژ استراتژیک به دست اسرائیلی‌ها ساخته شده بود و موقعیت و امکانات بسیار مهم و حساسی داشت و فتح آن به عبارتی غیرممکن بود.
اما این دژ در تابستان آن سال و با شرایط سختی و گرمای 50 درجه به دست نیروهای همدانی تحت فرمان سردار سلیمانی فتح شد. در این عملیات 156 نفر از بهترین نیروهای همدان به شهادت رسیدند که پیکر بیش از 100 شهید در منطقه باقی ماند و تاکنون بازنگشته است که البته اخیرا تعدادی از این پیکرها کشف شده اما هیچ یک قابل شناسایی نبوده و همگی گمنام هستند.
شهیدان نیکو منظر، دلاوری، علیرضا حاجی‌بابایی از شهدای والای این عملیات هستند، سردار حسین مظاهری نیز یکی از یادگاران این عملیات در همدان است.

راز و رمز عکس‌های یادگاری سردار شهید سلیمانی و هدیه دادن انگشتر

حضور سردار سلیمانی در یادواره شهدای عملیات رمضان همدان

دوست‌پرست: هماهنگی برای برگزاری یادواره شهدای عملیات رمضان در همدان انجام می‌شد و در ابتدا از سردار برای سخنرانی و حضور در مراسم دعوت شد ایشان در ابتدا به دلیل مشغله زیاد قول حضور در این مراسم را نداد اما بعد که متوجه شد این یادواره برای شهدایی است که نیروهای سردار در آن عملیات بوده‌اند علی رغم اینکه بسیار کار داشت قبول کرد که در این مراسم حضور پیدا کند و چه حضور گرم و دوستانه‌ای بود.

رمز و راز دلجویی‌های سردار شهید سلیمانی از خانواده شهدا

دوست‌پرست: دلجویی از خانواده شهدا در دستور کار سردار سلیمانی قرار داشت. بعد از سخنرانی تاریخی و حماسی که در این یادواره در محل حسینیه امام (ره) همدان داشت، با چندین خانواده شهید همدان دیدار کرد و این دیدارها در منزل خانواده‌های این شهدا انجام شد.
سردار سلیمانی با آن جایگاه والای نظامی و مردمی خود هیچ گاه غره نشده و خود را خدمتگزار این مردم می‌دانست، ایشان توجه ویژه‌ای به مردم و دوستداران خود داشت به گونه‌ای که ساعت ها از زمان خود را صرف گرفتن عکس یادگاری با آنها می‌کرد چرا که معتقد بود روزی شهید شده و این عکس ها تأثیرات بسیاری در روح و قلب مردم خواهد گذاشت.
به محض ورود به منزل سردار مظاهری، ایشان را شناخت و مدتی با بیان خاطرات میان این دو عزیز گذشت، به گونه‌ای که اشک‌های سردار در این صحبت‌های خصوصی با آقای مظاهری برچهره ایشان نشست.

راز و رمز عکس‌های یادگاری سردار شهید سلیمانی و هدیه دادن انگشتر
در این دیدار داماد عماد مغنیه نیز در کنار سردار بود که ایشان بسیار سلیس با وی عربی صحبت می‌کرد، به من گفت که به دلیل مسائل محرمانه و امنیتی از وی هیچ عکسی گرفته نشود، اما خواست که با خانواده سردار عکس بگیرند و گفت که همسر و فرزندان آقای مظاهری بیایند، به تک اعضای خانواده انگشتری هدیه داد حتی برای عروس خانواده نیز انگشتری زنانه هدیه داد.

سردار سلیمانی به یقین معتقد بود که آثار باقی مانده از شهدا تا چه اندازه بر روح و قلب مردم و ترویج فرهنگ ناب شهادت و ایثار موثر است از این رو در آن محفل دوستانه و صمیمی 2 انگشتر به همسر و دختر آقای مظاهری هدیه داد.

راز و رمز عکس‌های یادگاری سردار شهید سلیمانی و هدیه دادن انگشتر
سردار سلیمانی خود برای عکس گرفتن به ما اشاره می‌کرد و به دنبال گرفتن عکس‌های خاصی بود حتی نحوه نشستن یا ایستادن اعضا برای گرفتن عکس را مشخص می‌کرد.

گرفتن جانماز شهید خوش لفظ به عنوان یادگاری

دوست‌پرست: بعد از منزل سردار مظاهری به منزل شهید علی خوش لفظ رفتیم بعد از صحبت‌هایی که با همسر شهید علی خوش لفظ داشتند، جانماز شهید را به عنوان یادگاری از همسرش طلب کرد، با خانواده این شهید نیز با دقت و توجهی خاص گفت و گو کرد و در نهایت سردار در قابی در کنار خانواده شهید خوش لفظ جا گرفت، گویی جای خالی شهید خانواده را در این عکس پر می‌کرد.

راز و رمز عکس‌های یادگاری سردار شهید سلیمانی و هدیه دادن انگشتر
سردار هنگام سرکشی از خانواده شهدا با هر یک از آنان به زبان خود صحبت و ابراز محبت می‌کرد به راستی که او استاد روانشناسی بود و آئین دلبری را خوب می‌دانست.

انرژی مافوق تصور سردار نشأت گرفته از تزکیه نفس بود

دوست‌پرست: در دیدار یک روزه آن روز، در منزل شهیدان عرب زاده، حجازی و حاجی بابائی نیز حضور یافت و با همان کیفیت سایر منازل شهدا سر کشید، به درد و دل و گفت‌وگوی محبت‌آمیز با خانواده‌ها پرداخت، از لحاظ جسمی خسته شده بودیم بطوریکه من دیگر در منزل شهیدان حاجی بابائی نتوانستم حضور پیدا کنم اما در چهره سردار نشانی از خستگی دیده نمی‌شد، ظرفیت روحی و جسمی این سردار شهید مافوق تصور بود، اگر خسته می‌شد هم ابراز نمی‌کرد، مأموریت‌ها و جلساتش شب و روز نمی‌شناخت و در زمان و مکان نمی‌گنجید.

راز و رمز عکس‌های یادگاری سردار شهید سلیمانی و هدیه دادن انگشتر

توجه او به مردم، وقتی که برای آنها صرف می‌کرد و عکس‌هایی که با آنها می‌گرفت همه نشان از آینده نگری او داشت، سردار می دانست روزی عکس هایش با این جوانان و نوجوانان تا چه اندازه می‌تواند در آنها تأثیر گذار باشد.
حضور مداوم و بی وقت سردار در جبهه مقاومت و در عین حال، رسیدگی به امور نظامی داخل و خانواده همگی نشأت گرفته از انرژی درونی او بود که آن همه انرژی نیز برگرفته و ناشی از معنویت بالای این سردار آسمانی داشت.
سردار سلیمانی بسیار به تزکیه نفس اهمیت می‌داد، همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند: «سردار سلیمانی یک مکتب بود»، مکتب یک ایده و آئینی است که می‌تواند الگویی برای بسیاری از مردمان عالم باشد.

راز و رمز عکس‌های یادگاری سردار شهید سلیمانی و هدیه دادن انگشتر
پس از اتمام سرکشی از خانواده شهدا، مراسمی با حضور خانواده شهیدان مدافع حرم در سپاه استان تشکیل شد با وجود دیدارهایی که سردار در طول روز داشت ذره ای از خستگی بر چهره و جسم او نبود گویی انرژی خارق‌العاده او در او جمع شده بود.
در همان جمع خانواده شهدای مدافع حرم، دختر یکی از مسئولان دفتری سپاه همدان حضور داشت که شهید سلیمانی در ابتدا گمان کرد که دختر یکی از شهدای مدافع حرم است اما بعد از آن دختر را به آغوش گرفت و بسیار به او محبت کرد و به او هم یک انگشتر دخترانه هدیه داد.

راز و رمز عکس‌های یادگاری سردار شهید سلیمانی و هدیه دادن انگشترسردار بسیار حساس به وقت نماز بود، در این چند ساعت سردار سلیمانی درس های بسیاری برای من و امثال من داشت و آن توجه به نماز اول وقت، روحیه خستگی ناپذیری، اخلاق مداری، توجه به خانواده شهدا، توجه و محبت به مردم بود.
صحبت‌های به یاد ماندنی شهید سلیمانی در یادواره شهدای عملیات رمضان در حسینیه امام(ره) هیچ گاه از ذهن کسی پاک نخواهد شد «آهای ترامپ قمار باز در اونجایی که فکر نمی‌کنی ما نزدیک شما هستیم، در هر جا که فکر کنی ما هستیم.....» و آنجا تنها جایی بود که مردم ابتدا تشویق و سپس تکیبر گفتند.
از سال 61 با فرماندهان بسیاری همچون سردار محسن رضایی، جعفری، شادمانی و سرداران بزرگ بسیاری در پادگان ها و یگان ها در اقصی نقاط ایران سرو کار داشته‌ام اما هیچ فرمانده‌ای همچون سپهبد سلیمانی با انرژی، با محبت و مردمی ندیدم سردار سلیمانی برای نیروهای خود انرژی، توجه و وقت بسیاری می‌گذاشت.
در این دیدارها متوجه شدم که ایشان چطور با تک تک افرادی که برای دیدارش آمده‌اند ارتباطی همراه با توجه برقرار می‌کند، توجهی بسیار زیاد، اگر کسی می‌خواست به ایشان نزدیک شود این اجازه را به او می‌داد و تا او را از خود راضی نمی‌کرد از او جدا نمی‌شد.
سردار سلیمانی را می‌توان یک پدیده خارق‌العاده معرفی کرد، زمان شناسی، آینده نگری و توجه او نسبت به کاری که انجام می‌داد بی شک ستودنی و قابل تأمل بود.


چرا سردار سلیمانی به مکتب تعبیر شد

دوست‌پرست: تمام الگوهایی که یک انسان می‌تواند با آنها به رشد و تعالی برسد در وجود شهید قاسم سلیمانی جمع بود، تمام مؤلفه‌های اخلاقی که در کتب اخلاقی علما و عرفا یافت می‌شود مانند معراج السعاده، همگی در وجود سردار نمود داشت، هرکسی به اندازه ظرف وجودی خودش می‌تواند از این الگوها استفاده کند و مکتب خواندن سردار اشاره به تمام این ویژگی‌ها دارد.
شهید حسین الهی شخصی که سردار سلیمانی در وصیت نامه خود از خانواده می‌خواهد تا او را در کنار ایشان دفن کنند، فردی عارف و اهل مکاشفه بود و این را سردار به خوبی در او درک و شناخته بود.

راز و رمز عکس‌های یادگاری سردار شهید سلیمانی و هدیه دادن انگشتر
شهید سلیمانی همواره حسین الهی را استاد و الگوی خود می‌دید، هر چند از لحاظ جایگاه نظامی این شهید زیر دست ایشان بود اما در افکار و اعمال سردار تأثیر شگرفی داشت.
فردی که سردار خود را مرید او می‌دانست و همیشه با او صحبت می‌کرد و ارتباطش با این شهید ادامه دار بود و در یکی از سخنرانی‌هایش به خاطره حاضر شدن این شهید در مقابل فرمانده خود یعنی حاج قاسم اشاره می‌کند و با بغض از اخلاص این شهید می‌گوید.
ادامه راه سردار شهید سلیمانی ...

دوست‌پرست: سید حسن نصرالله و عماد مغنیه از چهره‌های مطرح جبهه مقاومت و از افراد تأثیر گذار بر سردار سلیمانی بودند، عماد مغنیه را می‌توان یک پدیده خارق العاده نامید و سید حسن نصر الله نیز یک انسان مخلص در جبهه مقاومت است.
اشک چشم، از نشانه‌های شهادت است، همرزمان شهدا این مهم را به خوبی درک کرده و به چشم دیده‌اند که دوستان شهیدشان برای رسیدن به درجه شهادت به درگاه خداوند التماس‌ها کرده و اشک‌های بسیار ریخته‌اند.
به عقیده بنده خداوند؛ شهدا را در صلب پدرانشان انتخاب کرده است، شهدا در عالم تشریع قدرت انتخاب در مرگ دارند و این همان سخن شهید سلیمانی است که گفت «کسی می‌تواند شهید شود که شهید باشد».
جوانان ما امروز می‌توانند الگوی زندگی خود را از قهرمان ملی خود همچون سردار سلیمانی که مقام معظم رهبری به ایشان «نشان ذوالفقار» را اعطا کرد انتخاب کنند.
«نشان ذوالفقار» عالی‌ترین نشان (مدال) نیرو‌های نظامی ایران است که به اشخاصی که در میدان نبرد از خود رشادت نشان می‌دهند اعطا می‌شود، این نشان اولین باری است که پس از انقلاب اسلامی به شخص سردار شهید سلیمانی اعطا شد.
سردار سلیمانی همواره همدان را جز استان‌های مطرح در کمک به جبهه مقاومت می‌دانست، خواست ایشان بود که از استان‌های فعال در کمک به جبهه مقاومت در کشور تقدیر شود، این نکته را نباید فراموش کرد که سردار سلیمانی همواره به شهدای افغان و پاکستانی ساکن در شهر های تهران نیز توجه ویژه داشته و از آنان دلجویی می‌کرد.
امروز تشریح و تبیین شخصیت والای شهید سلیمانی در میان جوانان و نوجوانان وظیفه ماست، استان همدان نویسندگان مطرح و توانایی در حوزه دفاع مقدس دارد که از این میان می‌توان به حمید حسام اشاره کرد که تألیفات او مورد تقریظ رهبری قرار گرفته است.
نویسندگان مطرح استان همچون حمید حسام، بهناز ضرابی زاده و ...باید با قلم توانمندشان به اندازه وسع و توان خود به بیان ویژگی و خصلت‌های سردار سلیمانی بپردازند و این مهم زمانی تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت که در بیان هر یک از این ویژگی‌ها؛ خاطرات و یا داستان و نمونه‌ای مستند برای آن ذکر شود.

انتهای پیام
captcha