روزی که خون‌های پاک، نهال جهاددانشگاهی را آبیاری کرد
کد خبر: 3872187
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵
به مناسبت 27 دی‌ماه؛

روزی که خون‌های پاک، نهال جهاددانشگاهی را آبیاری کرد

گروه دانشگاه ــ 27 دی‌ماه سال 1365 بود که رد خون بر تارک جهاددانشگاهی پدیدار شد و عده‌ای از جوانان نخبه‌ این نهاد انقلابی که با تلاش علمی و شبانه‌روزی خود، دل به مِهر حضرت روح‌الله(ره) داده و سر به مُهر ایثار و فداکاری گذاشته بودند، به دست دشمن متجاوز بعثی به شهادت رسیدند.

روزی که خون‌های پاک، نهال جهاددانشگاهی را آبیاری کردبه گزارش ایکنا؛ کارنامه 39 سال فعالیتِ جهاددانشگاهی، نهادی که از دل انقلاب و برای پیوند صنعت و دانشگاه پدید آمد، مشحون از رشادت‌ها، فداکاری‌ها و جانبازی‌هاست. جوانان نخبه‌ای که در سال 1360، با گمنامی، جهاددانشگاهی را پایه گذاردند و از نهال کوچک آن محافظت کردند، در اصل، سنگری از سنگرهای انقلاب را برگزیده بودند که در ظاهر، توپ و تانک و نبرد تن به تن با دشمن متجاوز در آن وجود نداشت، اما سنگری بود که می‌خواست پشتوانه فکری و علمی جبهه‌های نبرد حق علیه باطل باشد و امتداد دفاع مقدس و موفق از کشور را با تقویت بنیان‌های علمی و دفاعی کشور، ممکن سازد.

دیری نگذشت که رد خون بر این نهاد و نهال برآمده از انقلاب، چکید و عده‌ای از جوانان نخبه‌ جهاددانشگاهی که با تلاش علمی و شبانه‌روزی خود، دل به مِهر حضرت روح‌الله(ره) داده و سر به مُهر ایثار و فداکاری گذاشته بودند، به دست دشمن متجاوز بعثی به شهادت رسیدند.

سال ۱۳۶۵ بود که جمعی از دانشجویان آماده‌به اعزامِ دانشگاه تبریز به جای اعزام به جبهه، در کارگاه‌های دانشکده فنی این دانشگاه به ساخت مهمات برای جبهه‌های دفاع مقدس مشغول شدند. جهاددانشگاهی دانشگاه تبریز به این منظور فراخوانی صادر کرد و دانشجویان باانگیزه و مشتاق نیز از هر رشته و شهری ثبت‌نام کردند و قرار شد با استفاده از امکانات و دستگاه‌های موجود در کارگاه، قطعات نظامی مورد نیاز در جبهه را تولید کنند. این اقدام از اوایل دی‌ماه همان سال آغاز شد و دانشجویان بعد از اتمام ساعات درسی و امتحانات دانشگاه، در کارگاه فنی مشغول کار می‌شدند و با تجهیزات مختصر و امکانات محدود مهمات مورد نیاز رزمندگان را می‌ساختند.

شامگاه ۲۷ دی‌ماه، منافقان کوردل که می‌دانستند این اقدام دانشجویان ضربه سختی به دشمن بعثی وارد می‌کند، به نیروهای متجاوز، گرا دادند و سرانجام، دشمن، با چهار بمب دانشکده فنی دانشگاه تبریز و مناطق اطراف آن را به خاک و خون کشید که در این حمله ناجوانمردانه ۲۲ تن از جهادگران جهاددانشگاهی به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

55 شهید فارغ‌التحصیل یا دانشجو در رشته های فنی و مهندسی، 16 شهید در رشته های علوم پایه، 11 شهید در رشته های علوم انسانی و هنر، 9 شهید تکنیسین، 7 شهید در مجموعه های علوم پزشکی و 5 شهید در سایر بخش‌های جهاددانشگاهی، افتخار این نهاد و گواه بر رَهرُوی آن پاکان در مدار آیه شریفه: «وَیُزَکّیهِم وَیُعَلِّمُهُمُ الکِتابَ وَالحِکمَهَ» است.

همزمان با روز بزرگداشت شهدای جهاددانشگاهی با علیرضا زجاجی، مدیرکل حوزه ریاست جهاددانشگاهی و از پیشکسوتان این نهاد انقلابی درباره شهدای جهاددانشگاهی به گفت‌وگو پرداختیم.

روزی که خون‌های پاک، نهال جهاددانشگاهی را آبیاری کرد

زجاجی درباره شهادت جهادگران جهاددانشگاهی اظهار کرد: 27 دی 1365 و هشت روز پس از عملیات کربلای پنج، کارگاهی در دانشکده فنی دانشگاه تبریز مورد حمله هواپیماهای بمب‌انداز دشمن قرار می‌گیرد. عده زیادی از دانشجویان دانشگاه تبریز که با جهاددانشگاهی هم همکاری داشتند، در مکانی که به آن سوله تولید سلاح و خمپاره می‌گفتند به صورت شبانه روزی فعالیت داشتند، روزها درس می‌خواندند و از عصر به بعد در کارگاه مشغول کار تولید سلاح می‌شدند. اما ستون پنجم فعالیت این کارگاه را به دشمن بعثی اطلاع می‌دهد و هواپیماهای دشمن نزدیک ساعت 11 شب این محدوده را بمباران می‌کند و در پی آن 22 نفر از افراد حاضر در کارگاه شهید می‌شوند که دو نفر آنها کارمند جهاددانشگاهی و دانشگاه و 20 نفر دیگر دانشجو بودند، سه نفر نیز در این حادثه جانباز می‌شوند.

این ستاد کار اعزام دانشجویان و داوطلبان اعزام به جبهه را انجام می‌داد و در کنار آن کمک‌های دانشگاه‌ها را به جبهه‌ها ارسال می‌کرد. همچنین برخی پروژه‌های مورد نیاز پشت جبهه از سوی این ستاد تأمین می‌شد که بخشی از آنها پروژه‌های بزرگ ساخت و طراحی و مهندسی معکوس و بعضی دیگر تعمیر قطعات، تانک‌ها و دیگر ادوات و تجهیزات جنگی بود

وی افزود: این کارگاه در دانشگاه تبریز قرار دارد و امروز تبدیل به موزه شده است. سه جانباز این حادثه نیز در قید حیات‌اند که یکی از آنها مسئول این کارگاه و موزه است. به احترام شهدای این حادثه روز 27 دی‌ماه به نام روز شهدای جهاددانشگاهی نامگذاری شد. آن زمان در دانشگاه‌ها ستاد پشتیبانی جنگ دایر شده بود که در اغلب دانشگاه‌ها وجود داشت و مدیریت آن به جهاددانشگاهی واگذار شد. این ستاد کار اعزام دانشجویان و داوطلبان اعزام به جبهه را انجام می‌داد و در کنار آن کمک‌های دانشگاه‌ها را به جبهه‌ها ارسال می‌کرد. همچنین برخی پروژه‌های مورد نیاز پشت جبهه از سوی این ستاد تأمین می‌شد که بخشی از آنها پروژه‌های بزرگ ساخت و طراحی و مهندسی معکوس و بعضی دیگر تعمیر قطعات، تانک‌ها و دیگر ادوات و تجهیزات جنگی بود.

مدیرکل حوزه ریاست جهاددانشگاهی بیان کرد: در گرامیداشت این روز، علاوه بر برپایی موزه، کتابی هم از خاطرات و مستندات شهدا و این واقعه چاپ و منتشر شده است. امسال نیز برای نخستین‌بار جهاددانشگاهی استان آذربایجان شرقی اقدام به برگزاری همایشی علمی در این زمینه کرده که این همایش روز چهارشنبه، 25 دی‌ماه برگزار شد. در این همایش مقالاتی ارائه و از خانواده های شهدا و جانبازان تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام
captcha