«فهما»؛ تلاشی برای دستیابی به مسجد تراز اسلامی
کد خبر: 3871133
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۴

«فهما»؛ تلاشی برای دستیابی به مسجد تراز اسلامی

گروه فرهنگی ــ مدیر ستاد کانون‌های مساجد چهارمحال‌وبختیاری، گفت: رویداد «فهما» تلاشی برای جذب افراد به‌ویژه جوانان و نوجوانان به مسجد و اضافه شدن یک صف به صفوف نماز جماعت است تا در حد توان به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مسجد تراز اسلامی جامه عمل پوشانده شود.

«فهما»؛ تلاشی برای دستیابی به مسجد تراز اسلامیمحمدرضا مظاهری، مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی ـ هنری مساجد چهارمحال‌وبختیاری، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با اشاره به اینکه ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور رویدادی فرهنگی را با عنوان فهما (فرهنگ و هنر مساجد ایران) پایه‌ریزی کرده است، اظهار کرد: این طرح برای نخستین‌بار در کشور و به تبع آن در استان و در بستر سامانه بچه‌های مسجد اجرا می‌شود.

وی با یادآوری ضرورت شکل‌گیری طرح فهما، گفت: پیش از این امکان رصد فعالیت کانون‌ها وجود نداشت، اما ضرورت آن در جهت تجمیع اطلاعات کانون‌ها، حضور مؤثر کانون‌های مساجد در فضای مجازی با توجه به تأکید مقام معظم رهبری بر حضور نهادهای فرهنگی در این فضا و نیز آشنایی همگان با فعالیت‌ کانون‌ها، از مدت‌ها پیش احساس می‌شد.

مظاهری در تشریح اهداف و ضرورت‌های این رویداد، بیان کرد: رصد فعالیت‌ها، گرفتن آمار و اطلاعات دقیق و متقن و نیز ثبت فعالیت‌های هر کانون در حوزه‌های مختلف در استان، شهرستان و روستا در کمترین زمان ممکن از اهداف اولیه طرح فهما است، به گونه‌ای که افراد با یک جستجوی ساده اینترنتی بتوانند از کم و کیف فعالیت‌های کانون‌های مساجد استان مطلع شوند.

وی طرح‌ریزی این رویداد را حاصل تلاش مجموعه استان‌ها دانست و افزود: در این راستا از اساتید حوزه و دانشگاه به صورت تخصصی استفاده شده است تا شاهد کمترین خطا باشیم که پیشرفت خوبی حاصل و ضرورت حضور کانون‌ها در این فضا به صورت منسجم و سازمان‌یافته محقق شد.

مؤلفه‌های انتخاب پایتخت فهما

مظاهری با اشاره به معرفی پایتخت فهمای کشور همزمان با ولادت حضرت زهرا(س)، بیان کرد: پس از رصد فعالیت‌های کانون‌های مساجد سراسر کشور، پایتخت فرهنگی معرفی خواهد شد که در این راستا هر کانون می‌تواند تا سقف ۲۰ هزار امتیاز جمع‌آوری کند و در نهایت بر اساس امتیاز کسب شده، سه استان به عنوان پایتخت فهمای کشور انتخاب و طی مراسمی گزینه نهایی معرفی خواهد شد، ضمن اینکه ۱۸۰ کانون برتر نیز تجلیل می‌شوند.

وی در خصوص مؤلفه‌های ارزیابی کانون‌های مساجد، تصریح کرد: ۸ شاخص اصلی شامل قرآن و عترت، شبکه‌سازی و ساماندهی، هنری و ادبی، کتاب و کتابخوانی، اوقات فراغت، پاسداشت مناسبت‌ها، فضای مجازی و رسانه و خلاقیت و نیز ۳۴ شاخص فرعی به عنوان مؤلفه‌های ارزیابی فعالیت‌ها و برنامه‌های ثبت شده کانون‌های مساجد در بستر رویداد فهما هستند.

مظاهری با اشاره به قرعه‌کشی هفتگی صدا و سیما برای معرفی کانون‌های برتر کشور، گفت: خوشبختانه در چهار هفته‌ای که از این طرح می‌گذرد، ۱۰ کانون از استان انتخاب شدند و کمک‌هزینه یک میلیون تومانی فعالیت‌های فرهنگی را دریافت کردند.

۲۶ دی‌ماه؛ مهلت ثبت‌نام رویداد فهما

وی بازه زمانی رویداد فهما را ۱۱۰ روز از مهرماه تا ۲۶ دی‌ماه اعلام و تأکید کرد: فهما فرصتی در جهت بروز و ظهور توانمندی و عرضه قابلیت‌های هر کانون در هر روستا، شهر و استان و با درنظر داشتن ظرفیت‌های هر منطقه است که کانون‌ها تا ۲۶ دی‌ماه فعالیت‌های خود را در این رویداد ملی معرفی کنند.

مظاهری در خصوص اقدامات ستاد کانون‌های مساجد استان برای عرضه فعالیت‌های فرهنگی و هنری مساجد استان در قالب رویداد فهما، بیان کرد: در گام نخست ۲۲ کانون رابط فهما از میان کانون‌های برتر شهرستان‌های ده‌گانه استان انتخاب و جلسات منظم استانی برای تبیین رویداد فهما برگزار شد که این جلسات در شهرستان‌ها نیز با همکاری فرمانداری‌ها، بخشداری‌ها و ادارات برگزار شد تا همه اعضای کانون‌ها در سراسر استان با چرایی و چگونگی و اهداف و دستاوردهای فهما آشنا شوند، ضمن اینکه تعاملاتی با پست‌بانک در راستای ایجاد شرایط ثبت اینترنتی اطلاعات کانون‌ها در روستاها صورت گرفت.

وی تأکید کرد: همزمان با این اقدامات، کانون‌هایی که در روزهای نخست اقدام به ثبت فعالیت کردند، اعتباراتی به آنان تخصیص یافت، در مجموع تلاش شده است که بانک اطلاعاتی جامعی از تمام فعالیت‌های کانون‌ها در تمام زمینه‌ها به ویژه ایده‌های مسجدی جمع‌آوری شود که در همین راستا، ۳۲۷ طرح جدید مسجدی با نیازسنجی هر مسجد و محله، به ثبت رسیده است که در صورت پذیرفته شدن قطعاً اعتباراتی را جذب خواهند کرد.

فعالیت ۴۳۴ کانون مساجد در استان

مدیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان گفت: در حال حاضر، ۴۳۴ کانون با ۵۴ هزار و ۷۷۴ عضو در سراسر استان فعال هستند و ۱۷۶ کتابخانه در زمینهکتاب و کتابخوانی به اعضا خدمت ارائه می‌دهند.

وی با اشاره به ثبت تا کنون دو هزار و 147 فعالیت ملی و مذهبی در استان در بستر رویداد فهما، بیان کرد: 349 فعالیت مربوط به موضوع اربعین و 327 ایده و طرح جدید کار شده است که همه این فعالیت‌ها از نوگرایی، پویایی و به‌روزرسانی فعالیت‌ها در کانون‌های فرهنگی مساجد استان حکایت دارند.

ساز و کار ثبت فعالیت‌ها

مظاهری با تأکید بر راستی‌آزمایی تمام فعالیت‌های ثبت شده در سایت بچه‌های مسجد و در قالب رویداد فهما، گفت: پس از ثبت فعالیت کانون در سامانه، در گام نخست ستاد استانی کانون‌های فرهنگی این فعالیت را رصد می‌کند و با مستندات ارائه شده تطبیق و امتیازی را به آن فعالیت اختصاص می‌دهد و آن‌را به ستاد کشور که لایه دوم راستی‌آزمایی است، ارجاع می‌دهد.

وی افزود: فعالیت مزبور پس از رصد و تحلیل در ستاد کشور، ممکن است مورد تأیید واقع شود و در مواردی نیز ممکن است با اعمال تغییراتی در امتیازدهی به استان ارجاع داده شود، لذا ثبت فعالیت‌ها روندی حساب‌شده و سازوکاری متقن را طی می‌کند.

مظاهری با اشاره به یکی از آثار ثبت شده در بستر رویداد فهما، بیان کرد: فیلم کانون فرهنگی جبل‌النور سورشجان یکی از نمونه‌های آثار است که فیلمی پرمحتوا با موضوع اجتماعی و حاصل تلاش بچه‌های مسجد این شهر است، ضمن اینکه یک نمایش‌نامه از سوی بچه‌های مسجد الغدیر شهرکرد تولید و در سامانه ثبت شده است که این اثر نمایشی به جشنواره کشوری تئاتر بچه‌های مسجد در قزوین راه یافت و در شمار 10 گروه برتر قرار گرفت.

وی تصریح کرد: گروه‌های سرود فراوانی نیز در روستاهای دورافتاده با کمترین امکانات، آثاری بسیار قوی را بارگزاری کرده‌اند که علت این پویایی را می‌توان ایجاد فضای رقابتی سالم و تلاش اعضای کانون‌ها برای کسب امتیاز است تا بتوانند رتبه خوبی را برای شهر یا روستای خود به ارمغان بیاورند.

مظاهری با تأکید بر اینکه رویداد فهما تلاشی برای جذب افراد به ویژه جوانان و نوجوانان به مسجد و اضافه شدن یک صف به صفوف نماز جماعت است، ادامه داد: همچنین تلاش می‌شود به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مسجد تراز اسلامی جامه عمل پوشانده شود.

برنامه‌های قرآنی کانون مساجد

وی به آخرین برنامه قرآنی کانون مساجد استان اشاره و بیان کرد: در راستای پاسداشت شهید سردار سلیمانی قرائت سوره مبارکه فجر پس از نماز مغرب و عشاء در قالب طرح ملی «تالیان نور» در دستور کار قرار گرفت که ثواب این تلاوت‌ها به روح مطهر این سردار و همرزمانش اهدا شد.

مظاهری برگزاری کلاس‌های آموزش قرآن در رشته‌های مختلف را نیز طرح دیگر کانون مساجد استان اعلام کرد و افزود: در این طرح که هر ساله از ابتدای تیرماه آغاز می‌شود و تا پایان سال ادامه دارد، بچه‌های مسجد به فراگیری در رشته تجوید، روخوانی، روانخوانی، تفسیر، نهج‌البلاغه و صحیفیه سجادیه و سایر مباحث قرآن و عترت می‌پردازند.

وی با یادآوری دوره فهم زبان قرآنی به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های قرآنی، بیان کرد: کانون‌های برتری که در این حوزه کار می‌کردند برای گذراندن دوره آموزشی به قم اعزام شدند و پس از طی دوره به برگزاری کلاس‌های آموزشی در 40 خانه نور در سراسر استان می‌پردازند.

مظاهری تأکید کرد: اگر بتوان زمینه کار قرآنی در کانون‌های مساجد را فراهم کنیم، بسیاری دیگر از فعالیت‌ها را ریل‌گذاری و مسیر را برای اعلاقمندان هموار کرد که مهم‌ترین طرح قرآنی کانون‌های مساجد، طرح مدهامتان است و اجرای آن به اردیبهشت‌ماه سال آینده موکول شده است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت چهارمحال‌وبختیاری در رقابت با سایر استان‌ها در رویداد فهما، بیان کرد: قطعاً تعدادی از کانون‌های استان در فهرست 180 کانون‌ برتر کشور قرار خواهند داشت اما در زمینه رتبه‌بندی، کانون‌ها با تمام ظرفیت تلاش می‌کنند و امیدواریم با کمک دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و به ویژه رسانه‌ها، هم به مبحث فرهنگ‌سازی توجه شود و هم کانون‌ها با دیدن دغدغه رسانه‌ها در قبال این موضوع، برای ادامه کار دلگرم‌تر شوند.

مدیر ستاد کانون‌های مساجد استان در پایان گفت: استان ما سال گذشته در برخی مباحث از جمله در طرح مدهامتان و نیز شمار اعضای کانون‌های مساجد و طرح‌های اوقات فراغت حائز رتبه‌های برتر در کشور شد و امیدواریم در سال جاری نیز بتوانیم افتخار دیگری برای استان کسب کنیم.

انتهای پیام
captcha