قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری از کاهش بودجه قرآنی می‌گویند
کد خبر: 3866532
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹

قرآنیان چهارمحال‌وبختیاری از کاهش بودجه قرآنی می‌گویند

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ بررسی بودجه کشور در سال‌های اخیر حاکی از آن است که جامعه قرآنی هر ساله با روند نزولی تخصیص بودجه قرآنی مواجه بوده و این امر ناشی از مشکلات اقتصادی اعلام شده است.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، با نگاهی به بودجه کشور در سال آینده می‌توان دریافت که روند سیر نزولی بودجه قرآنی همچنان ادامه دارد و کاهش ۸۰ درصدی بودجه قرآنی را در سال آینده خواهیم داشت تا مشکلات مالی جامعه قرآنی بیش از پیش خود را نشان دهند و ادامه فعالیت مؤسسات و تشکل‌های قرآنی، که بیشترین آسیب را از کاهش اعتبارت متحمل می‌شوند، در هاله‌ای از ابهام فرورود.

در وضعیت موجود که به گفته حسین بهبودی، مدیر امور مؤسسات و استان‌های سازمان دارالقرآن الکریم کشور، روند انحلال مؤسسات قرآنی به دلیل مشکلات مالی شتاب گرفته است و بی‌شک کاهش بودجه‌ها این شتاب را افزون‌تر خواهد کرد.

همچنین، کاهش چشمگیر بودجه‌های قرآنی، برگزاری رویدادها، محافل و برنامه‌های قرآنی اعم از جشنواره‌ها، مسابقات، نمایشگاه‌ها و ... را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و باید شاهد کمرنگ و کم‌فروغ  شدن این رویدادها نیز باشیم.

حیدرقلی صدقی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی چهارمحال‌وبختیاری و پیشکسوت قرآنی استان، در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با بیان اینکه در دولت جمهوری اسلامی هر ساله اعتباری به فعالیت‌های قرآنی اختصاص داده شده، اظهار کرد: بر این اساس، ۴۷.۵ درصد از بودجه به وزارت آموزش و پرورش، ۲۳.۷۵ در صد بودجه به وزارت فرهنگ و ارشاد و همین میزان به وزارت علوم اختصاص می‌یابد که در مجموع 95 درصد بودجه را در بر می‌گیرد. ۵ درصد باقی‌مانده بودجه در اختیار شورای توسعه قرآنی قرار می‌گیرد تا در استان‌ها برای فعالیت‌های قرآنی اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه این بودجه در سال‌های اخیر با کاهش چشمگیری داشته است، ادامه داد: بودجه قرآنی دولت در سال جاری ۳۳۶ میلیارد تومان بود که ۱۰۰ میلیارد به شورای توسعه فرهنگ قرآنی اختصاص یافت و این رقم معادل ۳۰ درصد از مجموع اعتبارات قرآنی این سال است. البته متأسفانه از مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه سال جاری تاکنون فقط۱۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

تبعات سوء کاهش بودجه قرآنی

این فعال باسابقه قرآنی با تأکید بر اینکه کاهش بودجه قرآنی تبعات سوئی را در پی دارد، ادامه داد: کاهش حمایت‌های دولت در جامعه مبتنی بر قرآن و مبانی دینی، تحقق بخشیدن به مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت تربیت 10 میلیون حافظ و نیز دستیابی به اهداف و چشم‌اندازهای فرهنگی و قرآنی را با چالش جدی مواجه می‌کند.

صدقی ادامه داد: کاهش بودجه همچنین فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی کانون قرآن و عترتِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ویژه در حمایت از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی تحت پوشش و نیز برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان بیان کرد: البته اتحادیه مدغم کشوری و فراکسیون قرآن و عترت مجلس شورای اسلامی اعتراضات و رایزنی‌هایی را برای بازبینی بودجه قرآنی سال آینده انجام داده‌اند و احتمال اعمال تغییرات در این خصوص وجود دارد.

صدقی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان فعالیت‌های قرآنی را بی‌نیاز از حمایت دولتی به پیش برد؟ تأکید کرد: بدون بودجه قرآنی بسیاری از کارها روی زمین می‌ماند از جمله اینکه مؤسسات قرآنی نمی‌توانند به برگزاری دوره‌های عمومی و تخصصی تربیت مربی و به‌روزرسانی علم مربیان قرآنی اقدام کنند، حال آنکه این امر وظیفه مؤسسه نیست بلکه از وظایف حاکمیتی به شما می‌رود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان گفت: اعتبارات دولتی همچنین ساخت و ساز و به‌روزرسانی فضاهای آموزشی مؤسسات را با مشکل مواجه کرده است و کمک‌های خیران در این خصوص نمی‌تواند به تنهایی کافی باشد، بودجه قرآنی برای تقویت زیرساخت‌های قرآنی کشور لازم و ضروری است.

فعالیت‌های قرآنی امری مردم‌نهاد است

در این میان برخی قرآنیان با سابقه با دیده خوش‌بینی به اعتبارات دولتی قرآنی نگاه نمی‌کنند و گویی عطای آن را به لقایش بخشیده‌اند.

مسعود داوری، استاد پیشکسوت قرآنی، در استان با بیان اینکه تخصیص اعتبارات دولتی به فعالیت‌های قرآنی گاه باعث اعمال محدودیت‌ها و قوانین دست و پاگیر می‌شود، اظهار کرد: در گذشته که فعالیت‌های قرآنی به روش سنتیِ مردم‌نهاد و بدون استفاده از کمک‌های دولتی انجام می‌شد، شاهد رونق و ترویج این فعالیت‌ها بودیم و بی‌نیاز شدن عرصه فعالیت‌های قرآنی به شرط رفع محدودیت‌های مالیاتی، بیمه و ... و سپردن صددرصد امور قرآنی به مردم می‌تواند نتایج به مراتب مؤثرتری بر ترویج فعالیت‌های قرآنی داشته باشد.

مهدی پرتوی، رئیس سابق امور قرآنی اداره‌ تبلیغات اسلامی استان و فعال باسابقه قرآنی، نیز با انتقاد از وضعیت موجود در زمینه تخصیص اعتبارات به فعالیت‌های قرآنی، ابراز کرد: هیچ حمایتی از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی وجود ندارد و شاهد ضعیف‌ترین عملکرد هستیم.

وی با تأکید بر اینکه فعالیت های قرآن باید امری مردم‌نهاد باشد، ادامه داد: کمک مردمی ولو اندک حتماً باید باشد و مردم خودشان در امر قرآن کریم اهتمام ورزند که خوشبختانه بستر کار با آغاز به کار «مجمع خیران قرآنی استان» از دو سه سال گذشته و پس از دشواری‌های فراوان برای اخذ مجوز فراهم شده است.

پرتوی گفت: نباید به اعتبارات دولتی دل بست بلکه وابستگی قرآنیان به حمایت‌ها باید کاملاً بریده شود. می‌توان با هنرمندی و دقت و ابتکار کمک‌های مردمی را به سمت فعالیت‌های قرآنی سوق داد، چرا که مردم همواره نشان داده‌اند تا حد توانشان حامی مبانی و ارزش‌های اسلامی و قرآنی هستند.

در کنار این دو دیدگاه، برخی قرآنیان نیز راه میانه را پیشنهاد می‌دهند و معتقدند که اتکای صددرصد به اعتبارات دولتی اشتباه محض است، همچنان که نمی‌توان امور قرآنی را امری مطلقاً مردم‌نهاد دانست. پس تزریق توأمان بودجه دولتی و کمک‌های مردمی در پیشبرد فعالیت‌های قرآنی و تحقق اهداف دخیل هستند.

فرشاد توحیدنیا، دکترای فلسفه دین و قاری ممتاز استان، که سال‌ها خدمت در نظام مدیریت شهری و شهرداری‌ها را در کارنامه دارد، اظهار کرد: البته اینکه قرآن نباید صرفاً دولتی باشد تعبیر درستی است، به شرط آنکه مردم نیز توانایی حمایت و کمک را داشته باشند که متأسفانه وضعیت اقتصادی موجود در تضاد با این امر است.

وی تأکید کرد: در دو سه دهه منتهی به دهه ۹۰، بسیاری از چهره‌های قرآنی در تعامل با مردم و خیران، به جذب منابع مالی و رونق بخشیدن به فعالیت‌های قرآنی نظیر برگزاری کرسی‌های تلاوت می‌پرداختند و همواره شاهد حضور اساتید مصری و برپایی محافل متعدد قرآنی بودیم که شور و نشاط معنوی فراوانی به جامعه القا می‌شد، اما امروزه جذب منابع مردمی به دلیل مشکلات اقتصادی بسیار محدود شده است.

توحیدنیا نبود متولی اصلی برای قرآن را ریشه اصلی مشکلات جامعه قرآنی دانست و افزود: وجود یک نهاد محوری با نام وزارت قرآن یا سازمان مرکزی قرآن سبب جذب اعتبارات دولتی و نقطه اتکای فعالیت‌های قرآنی می‌شود. ضمن اینکه می‌توان از چهره‌های قرآنی متخصص در عرصه‌های اجرایی کشور بهره‌مند شد تا نگاه و دغدغه قرآن در مدیران حاکم شود.

این چهره ممتاز قرآنی با طرح پیشنهاداتی برای تقلیل آسیب‌های ناشی از کاهش بودجه قرآنی، بیان کرد: بهره‌گیری دولتمردان از اختیارات خود مبنی بر جابجایی ردیف‌بودجه‌ها، بهره‌گیری از توان قرآنیان در امور اجرایی، پرداختن رسانه‌ها به مشکلات و دغدغه‌های قرآنی، استفاده از ظرفیت‌های مردمی و پویایی هر چه بیشتر مجمع خیران قرآنی از جمله راهکارها می‌تواند باشد.

نگرانی فعالان و دلسوزان قرآنی در وضعیت فعلی همچنان ادامه دارد، وضعیتی که در صورت تداوم، شمار بیشتری از مؤسسات و تشکل‌های قرآنی را به تعطیلی خواهد کشاند یا آسیب‌هایی نظیر افزایش شهریه دوره‌های آموزشی قرآن کریم را در پی خواهد داشت که با توجه به وضعیت اقتصادی مردم می‌تواند به کاهش تعداد قرآن‌آموزان ختم شود.

گزارش از خدیجه نادری بِنی/ خبرنگار ایکنا

انتهای پیام
captcha