«سند اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ذیل معنویت و اخلاق» در چهارمحال‌وبختیاری تصویب شد
کد خبر: 3865455
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵

«سند اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ذیل معنویت و اخلاق» در چهارمحال‌وبختیاری تصویب شد

گروه فرهنگی - رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری از تدوین و تصویب «سند اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ذیل معنویت و اخلاق» در چهارمحال‌وبختیاری خبر داد.

احمدرضا بسیج، رئیس بسیج اساتید چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری با اشاره به تصویب «سند اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ذیل معنویت و اخلاق»، اظهار کرد: بسیج اساتید استان و هیئت اندیشه‌ورزی، کارگروهی تشکیل داد که در زمینه اجرایی کردن بحث معنویت و اخلاق به عنوان دومین توصیه مقام معظم رهبری اندیشه و همفکری کنند و سند اجرایی آن‌را به دست بیاورند.

وی ادامه داد: این کارگروه که متشکل از ۱۵ نفر از اساتید دانشگاه‌ استان بود از یک سال گذشته جلساتی را تشکیل داد و نتیجه آن تدوین و تهیه پیش‌نویس سند اجرایی شد که شامل چندین بخش از جمله اهداف کلی، سیاست‌های راهبردی، فرصت‌ها، آسیب‌ها و تهدیدها، مبانی اخلاق و معنویت، راهکارها و اولویت‌ها است.

بسیج با بیان اینکه این سند در آخرین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان در تاریخ ۲۷ آذرماه به سمع و نظر اعضا رسید، افزود: در این جلسه توضیحات به اعضا ارائه و پیشنهادات و نقدهای سازنده اعضای شورا مطرح شد و در نهایت به تصویب رسید و مقرر شد به قرارگاه جبهه فرهنگی استان سپرده تا زمینه‌های اجرای آن در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی فراهم شود.

تشریح محتوای سند

عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان در تشریح محتوای سند، آن‌را شامل ۸ بخش دانست و گفت: بخش نخست به اهداف تدوین سند می‌پردازد و بخش دوم سیاست‌های راهبردی در حیطه تقویت بنیه علمی دانش‌پژوهان و اساتید را شامل می‌شود که طهارت نفس، دستیابی به علم هدایتگر و هدفمند در تأمین نیازهای دنیوی و اخروی، حمایت مادی و معنوی از ابداعات و ابتکارات هنری و فرهنگی و اخلاق از مفاد این بخش هستند.

بسیج ادامه داد: در بخش فرصت‌ها مسائلی نظیر استفاده از رسانه‌های ارتباط جمعی، ظرفیت تخصصی و معنوی گروه معارف اسلامی در دانشگاه‌ها، فضاسازی مساجد در دانشگاه‌ها و تقویت روحیه حقیقت‌جویی و آزادمنشی به عنوان یک بنیاد فطری مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس بسیج اساتید استان آسیب‌ها و تهدیدهای پیش‌روی جوانان را بخش دیگری از مفاد سند دانست و تصریح کرد: اعتیاد دانشجویان به مواد مخدر، انحرافات اخلاقی و جنسی، خطر تمایل به گروه‌های سیاسی معاند و القای ناامیدی در جوانان در این بخش مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در ادامه بیان کرد: در بخش مبانی معنویت و اخلاق به جملات و گزاره‌های دینی از جمله آیات و احادیث توجه و بر مبنای آن، وظیفه جامعه اسلامی و مسئولان در قبال نسل جوان تشریح شده است.

بسیج با اشاره به محتوای بخش راهکارها، گفت: برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اساتید، آسیب‌شناسی برنامه‌های فرهنگی و اخلاقی دانشگاه‌ها، حمایت از تألیفات مرتبط با حوزه اخلاق، راه‌اندازی شبکه‌های اجتماعی با موضوع اخلاق، برگزاری کلاس‌های آموزشی با موضوع اخلاق، استفاده از انجمن‌های ادبی مراکز دانشگاهی برای برگزاری نشست‌های ادبی با موضوع اخلاق برخی از عناوین این بخش هستند.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: در بخش اولویت‌ها مواردی از قبیل خیرخواهی، مسئولیت‌پذیری، وجدان کاری، گذشت، اخلاص، توسل، ایثار، صبر، شکر و ... به عنوان مؤلفه‌های اخلاقی مد نظر قرار گرفته‌اند.

بسیج بخش هشتم و پایانی را مربوط به آیین‌نامه اجرایی و وظایف دانشگاه‌ها در قبال این سند دانست و تأکید کرد: هر واحد دانشگاهی در طول ترم موظف است یکی از اولویت‌های اخلاقی مندرج در سندرا با مسئولیت مستقیم رئیس واحد دانشگاهی در دستور کار قرار دهد و در پایان ترم گزارشی از فعالیت‌ها را به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی استان و ستاد بسیج اساتید استان ارائه دهد.

وی در پایان گفت: تدوین و تصویب این سند با ابتکار استان است که می‌توان در ادامه کار، این ابتکار را به تهران گزارش کرد تا استان‌های دیگر نیز این برنامه ضروری را در راستای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اجرایی کنند

انتهای پیام
captcha