کارگاه روش‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم در شهرکرد برگزار شد
کد خبر: 3863570
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱

کارگاه روش‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم در شهرکرد برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی ـ کارگاه روش‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم در دانشکده فنی دانشگاه شهرکرد و با حضور قاسم درزی، قرآن‌پژوه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از دانشجویان برگزار شد.

به گزارش ایکنا از چهارمحال‌وبختیاری، کارگاه روش‌شناسی مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن کریم روز گذشته، 20 آذرماه با حضور قاسم درزی، قرآن‌پژوه و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و جمعی از دانشجویان استان به همت جهاد دانشگاهی واحد چهارمحال‌وبختیاری، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهرکرد، گروه مشاوره و گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه شهرکرد، انجمن علمی دانشجویی قرآن و حدیث و انجمن عملی دانشجویی مشاوره و روانشناسی برگزار شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این کارگاه با بیان اینکه امروزه بیش از همه، مطالب نظری میان‌رشته‌ای نیاز به توضیح و تفصیل و صرف زمان دارد که در این فرصت تنها می‌توان فضای میان رشته‌ای را به اختصار بیان کرد، گفت: در ابتدای بحث دو پرسش مطرح می‌شود، نخست آنکه روش‌شناسی مطالعات میان رشته‌ای قرآنی ناظر به چه مواردی است و دوم، از مجموع این رشته چه انتظاری باید داشت و به چه نکاتی باید توجه کرد؟

وی ادامه داد: تعامل میان‌رشته‌ها از پیچیدگی‌هایی برخوردار است و در این بحث سؤال مهمی که معمولاً از آن غفلت می‌شود مطرح می‌شود که جایگاه مطالعات قرآنی در حوزه و دانشگاه کجا است؟

درزی ادامه داد: دانشگاه به معنای محل دانش است که دبستان، دبیرستان، حوزه و دانشگاه همگی این مفهوم را دارند، اما آیا واقعاً یونیورسیتی (University) به معنای دانشگاه است، عرب‌زبان‌ها به این مکان «الجامعه» می‌گویند که تعبیر درستی از دانشگاه دارد زیرا به معنای مکانی است که همه دانش‌ها در آن جمع هستند و در این معنا، دانشجویان باید از فضای دانش‌های دیگر باخبر باشند و بدانند چه نسبتی با حوزه‌های دیگر دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در تعریف روش ‌شناختی بیان کرد: در این روش به دنبال نمایش راهی آزمون شده و برای پژوهشگران موجه هستیم، که دو نوع توصیفی و تجویزی دارد.
وی اظهار کرد: در روش توصیفی به دنبال توصیف روش‌هایی هستیم که در گذشته موجود بوده و مورد استفاده قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تصریح کرد: در روش‌شناسی تجویزی به دنبال تجویز هستیم یعنی اینکه تبیین شود چه فعالیت‌هایی در کدام حوزه انجام شود.

وی افزود: توصیف مقدمه‌ای بر تجویز است به طور مثال مردمی که در ایران زندگی می‌کنند با مردمی که در عربستان زندگی می‌کنند یک ویژگی را دارند که بتوان یک قانون برایشان تصویب کرد؟

دو نگاه به تولید علم

درزی با بیان اینکه از تولید علم با دو رویکرد گلخانه‌ای و جنگلی مواجه هستیم، افزود: نگاه گلخانه‌ای مبتنی بر فلسفه و روش‌محور است، در این نگاه روش خاصی وجود دارد و انتهای راه مشخص است، نگاه جنگل‌وار نیز نگاهی است که در آن منطقی برای تولید علم و یا فرایند و روشی برای رسیدن به علم وجود ندارد، لذا در این روش الزامات روش تحقیق معنادار نیست.

هدف مطالعات میان‌رشته‌ای

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به هدف مطالعات میان رشته‌ای، اظهار کرد: در این نگاه دانشجو از انحصارگرایی خارج و به جامعه‌گرایی روی می‌آورد، از این دیدگاه حقیقت و واقعیت دارای ابعاد مختلفی است که از یک منظر قابل دست‌یابی نیست.

وی در پایان گفت: این فرآیند از طریق استخراج رهاوردها و رهیافت‌های رشته‌های گونان و تلفیق بینش‌ها رهیافت‌ها صورت می‌پذیرد و دست‌یابی به ادراک جامعه را ممکن می‌سازد.

انتهای پیام
captcha